Bonus-malus – na jakich zasadach ubezpieczyciele przyznają zniżki na ubezpieczenia komunikacyjne?

Niekiedy w informacjach podawanych w dokumentach czy wypowiedziach ubezpieczycieli można spotkać się z terminem bonus-malus w odniesieniu do posiadanych zniżek/zwyżek przyznawanych przy zakupie ubezpieczeń komunikacyjnych.

 

Według definicji Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU) bonus-malus to:

„Tabela zniżek i zwyżek stosowanych przez danego ubezpieczyciela, a związanych z dotychczasowym przebiegiem szkodowości klienta; w prostym ujęciu tabela zniżek za okresy bezszkodowe i zwyżek za szkody w ostatnich latach ubezpieczenia”.

 

Mówiąc najprościej, bonus-malus jest sposobem ustalania ceny ubezpieczenia komunikacyjnego na podstawie historii szkód kierowcy, a także jego wieku i doświadczenia za kierownicą. Ubezpieczyciele oceniają na podstawie tych kryteriów, jakie jest ryzyko, że dany kierowca spowoduje szkodę na drodze. Inaczej mówiąc, starają się określić, jaka jest groźba, że będzie trzeba wypłacić z jego powodu odszkodowanie. W praktyce wygląda to tak, że ubezpieczyciele opracowują swoje tabele z poziomami zniżek (bonus) i zwyżek (malus). Po kilku latach bezszkodowej jazdy kierowca może „dorobić się” nawet 60% zniżki na cenie polisy (w dostępnej w Superpolisie Proama może to być nawet 70%). Jeśli jednak spowoduje szkodę, spadnie do ustalonego przez ubezpieczyciela poziomu i przy kolejnym zakupie ubezpieczenia otrzyma już tylko np. 40% rabatu.

 

W przypadku każdego kierowcy system bonus-malus działa dynamicznie, reagując na jego aktualne poczynania na drodze. Dlatego właściciele pojazdów powinni mieć świadomość, że każda spowodowana przez nich szkoda nie pozostanie bez wpływu na składkę w kolejnym okresie ubezpieczenia.

 

Poradnik:

Nie znalazłeś odpowiedzi?

Zadzwoń do nas:
801 000 000

Lub wypełnij poniższy formularz, a my odezwiemy się do Ciebie!

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Agencja Konsultant Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawa przy Al. Wilanowska 212, zwaną dalej „Agencja Konsultant”, w celach marketingowych, w szczególności w celu nawiązania kontaktu oraz przedstawienia oferty, zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U z 2002 r., nr 101 poz. 926 z późn. zm.). Podanie danych jest dobrowolne. Ponadto osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz do ich poprawiania, uzupełniania i uaktualnienia.
Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych od Agencja Konsultant oraz podmiotów powiązanym kapitałowo z Agencja Konsultant za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 z późn. zm.).

Zobacz również: