FAQ

Ubezpieczenie komunikacyjne OC i AC – o jakie elementy mogę je rozbudować?

Każdy posiadacz ubezpieczenia OC korzysta z ochrony na wypadek szkód, które wyrządzi osobom trzecim – to jego obowiązek jako posiadacza pojazdu mechanicznego. Podstawowy zakres OC samochodu można jednak rozbudowywać o dodatkowe elementy. Poniżej spis rozszerzeń, które można dołączyć do swojej polisy.

  • Assistance

Ubezpieczenie zapewniające pomoc w przypadku nieoczekiwanych zdarzeń losowych, które mogą przytrafić się na drodze. W ramach assistance skorzystać można ze wsparcia fachowców, którzy niewielkie usterki są w stanie naprawić na trasie, odholują także unieruchomiony pojazd do miejsca zamieszkania lub warsztatu. W ramach assistance można także liczyć na pomoc, gdy zabraknie nam paliwa, rozładuje się akumulator, złapiemy „gumę” lub przymarzną zamki w drzwiach. Jest to zatem ubezpieczenie pomocowe, które gwarantuje wsparcie w niepożądanych, ale możliwych sytuacjach związanych z użytkowaniem samochodu czy innego pojazdu mechanicznego.

 

  • Ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW)

To ubezpieczenie swoją ochroną obejmuje życie lub zdrowie zarówno kierowcy, jak i pasażerów pojazdu. W ramach polisy NNW poszkodowany otrzyma zwrot kosztów leczenia i rehabilitacji, a w przypadku śmierci jego rodzina i najbliżsi będą mogli liczyć na finansowe wsparcie. Ubezpieczenie obejmuje następstwa nieszczęśliwych wypadków, które miały miejsce w związku z ruchem pojazdu, w momencie wsiadania/wysiadania, załadunku/wyładunku, w trakcie pobierania paliwa oraz podczas zatrzymania, postoju i naprawy pojazdu.

 

  • Ubezpieczenie szyb

Ten rodzaj ubezpieczenia stanowi ochronę przed uszkodzeniem lub wybiciem szyb samochodowych. W ramach likwidacji szkody ubezpieczyciel zagwarantuje pokrycie kosztów związanych z naprawą oraz zakupem nowej szyby (jeśli jest to konieczne).

 

  • Ubezpieczenie opon

Niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe traktują je jako osobny produkt, w części jest to po prostu element pakietu assistance (zazwyczaj jego rozszerzonej wersji). Ubezpieczenie opon zapewnia pomoc w przypadku uszkodzenia ogumienia ubezpieczonego pojazdu. Ochroną objęte są opony, dętki oraz koła. Kierowca otrzymuje gwarancję pokrycia kosztów ich wymiany i nierzadko także odholowanie pojazdu, gdyby naprawa na miejscu nie jest możliwa.

 

  • Ubezpieczenie bagażu

Jest to gwarancja finansowego zabezpieczenia przewożonych rzeczy osobistych na wypadek ich zniszczenia lub uszkodzenia w wypadku komunikacyjnym.

 

  • Ubezpieczenie kluczyków

Ten rodzaj ochrony zapewnia finansową rekompensatę w przypadku kradzieży kluczyków, tablic i dowodu rejestracyjnego pojazdu.

 

  • Ubezpieczenie od utraty pracy

Jeśli osoba posiadająca to ubezpieczenie straci w okresie ochrony pracę i zarejestruje się jako bezrobotna w urzędzie pracy, może liczyć na wsparcie ubezpieczyciela oferującego tego rodzaju produkt (jest to m.in. Proama). W ramach świadczeń bezrobotny otrzyma pokrycie kosztów eksploatacji pojazdu, m.in. koszt paliwa, opłatę składki ubezpieczenia OC po zakończeniu bieżącej ochrony, a także opłatę badania technicznego pojazdu.

 

  • Ubezpieczenie ochrony prawnej

To ubezpieczenie stanowi pomoc w postaci prawnego wsparcia interesów ubezpieczonego oraz osób upoważnionych do kierowania pojazdem. Polisa okaże się pomocna w przypadku spowodowania wypadku drogowego lub oskarżenia o popełnienie wykroczenia lub przestępstwa. Obejmuje ona zarówno pomoc informacyjną, jak i pokrycie kosztów sądowych czy pracy prawników.

 

  • Ubezpieczenie ochrony zniżek

W przypadku spowodowania szkody komunikacyjnej ochroni ubezpieczonego przed utratą zniżek przydzielanych za bezkolizyjną jazdę. Ochroną zniżek może zostać objęta zarówno obowiązkowa polisa OC na samochód, jak i dobrowolne ubezpieczenie autocasco, czyli AC.

 

  • Zielona Karta

Jest to międzynarodowy dowód posiadania ważnego ubezpieczenia OC. Dokument ten zapewnia ochronę obowiązkowego OC poza terenem państw, które podpisały Porozumienie Wielostronne, czyli w krajach niebędących członkami Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Państwa honorujące Zieloną Kartę to: Albania, Białoruś,  Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Iran, Maroko, Mołdawia, Macedonia, Rosja, Tunezja, Turcja, Ukraina.

 

 

Co się dzieje z ubezpieczeniem OC przy sprzedaży lub kupnie auta?

Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych UFG i PBUK, w razie sprzedaży pojazdu na jego nabywcę przechodzą prawa i obowiązki wynikając z polisy OC zawartej przez jego poprzedniego właściciela. Po sfinalizowaniu transakcji do obowiązków należy zbywcy należy poinformowanie ubezpieczyciela o sprzedaży samochodu. Trzeba to zrobić w terminie 14 dni od daty podpisania umowy, bowiem zaniechanie tego obowiązku może skutkować wznowieniem umowy na kolejny rok.

Przejęta przez nabywcę umowa ubezpieczenia OC ulega rozwiązaniu z upływem okresu, na który została zawarta (nie jest też automatycznie przedłużana), chyba że nabywca pojazdu wypowie ją wcześniej na piśmie, o czym poniżej. Trzeba mieć jednak świadomość, że ubezpieczyciel ma prawo do rekalkulacji składki dla osoby, na którą przeszły prawa i obowiązki wynikające z umowy ubezpieczenia, co może skutkować koniecznością dopłaty.

Z opłatami za przejęte ubezpieczenie OC wiąże się dwie ważne reguły:

  • nabywca pojazdu ponosi odpowiedzialność za zapłatę składki należnej za okres od dnia, w którym nastąpiło przeniesienie na niego prawa własności tego pojazdu – przeważnie dotyczy to uregulowania rat, które przypadają po dacie zakupu pojazdu,
  • zbywca pojazdu ponosi odpowiedzialność za zapłatę składki należnej za okres do dnia, w którym sprzedał samochód oraz jeśli zbywca powiadomi Towarzystwo Ubezpieczeń o fakcie sprzedaży pojazdu później np. 2 miesiące po tym jak sprzedał pojazd to składa II raty zostanie przeliczona proporcjonalnie na nabywcę od dnia zakupu pojazdu, a na zbywcę do dnia sprzedaży.

Nowy właściciel samochodu w dowolnym momencie może zrezygnować z dotychczasowego ubezpieczenia OC. W tym przypadku wystarczy zawrzeć umowę z innym towarzystwem i złożyć stosowne wypowiedzenie rezygnując z dotychczasowej polisy (wzór dokumentu można pobrać ze strony Rzecznika Finansowego: http://rf.gov.pl/tekst.php?kategoria=serwis-prawny&kategoria2=wzory-pism). W takiej sytuacji zbywcy należy się zwrot składki za niewykorzystany okres ubezpieczenia w ciągu 14 dni od daty wypowiedzenia umowy (bez względu na ewentualne szkody).

 

Jak zgłosić szkodę w ramach OC i AC? Ile mam na to czasu i z kim się kontaktować?

Możliwe sposoby zgłaszania szkód zależą od reguł ustalonych przez ubezpieczyciela, dlatego dokładnych informacji należy zawsze szukać w materiałach poszczególnych towarzystw. Zazwyczaj wskazówki odnośnie postępowania po szkodzie dodawane są do dokumentów związanych z zakupem polisy OC i AC, bez trudu można je także znaleźć na stronach internetowych wszystkich firm.

Warto wiedzieć, że ubezpieczyciele preferują zgłaszanie szkód telefonicznie, przez internetowe formularze lub aplikacje mobilne, bo to znacznie usprawnia proces rozpatrywania wniosku. Jednak równie dobrze możesz zgłosić szkodę wysyłając wszystkie niezbędne dokumenty tradycyjną pocztą lub (jeśli to możliwe) osobiście w oddziale ubezpieczyciela.

Zasady likwidacji szkód z obowiązkowej polisy OC reguluje ustawa z 23 maja 2003 roku o ubezpieczeniach obowiązkowych, co oznacza, że są one takie same dla wszystkich ubezpieczycieli. Bardzo istotny jest w tym kontekście czas, jaki poszkodowany ma na zgłoszenie szkody. Wynosi on 3 lata od daty zdarzenia, choć w zależności od okoliczności, w jakich doszło do powstania szkody, może się on wydłużyć. Warto jednak jak najszybciej kontaktować się z ubezpieczycielem. To usprawnia proces likwidacji, ułatwia zadanie rzeczoznawcom i pozwala oczywiście szybko otrzymać odszkodowanie.

Po zgłoszeniu szkody przedstawiciel ubezpieczyciela kontaktuje się z kierowcą i albo zaproponuje spotkanie w celu dokonania oględzin pojazdu, albo zasugeruje odszkodowanie z pominięciem wizyty rzeczoznawcy (uproszczona ścieżka likwidacji szkody). Zasadą jest, że wypłata należnego odszkodowania odbywa się w terminie 30 dni liczonych od dnia złożenia zawiadomienia o szkodzie. Może on jednak zostać wydłużony, gdy sprawa wymaga wyjaśnienia dodatkowych okoliczności lub gdy ustalenie odpowiedzialności zależy od toczącego się postępowania sądowego.

A jak jest w przypadku AC? Trzeba przede wszystkim pamiętać, że o regułach i terminach zgłaszania szkód z AC decydują poszczególne towarzystwa ubezpieczeniowe. Spis wymogów poszczególnych firm znajdujących się w naszej ofercie umieściliśmy w tabeli na dole strony.

Szkoda, o czym warto wiedzieć, może być całkowita lub częściowa. Pierwszy przypadek dotyczy sytuacji, w których samochód został utracony, doszczętnie zniszczony lub uszkodzony w takim stopniu, że jego naprawa jest nieopłacalna lub wręcz niemożliwa (ubezpieczyciele często oceniają uszkodzenia przekraczające 70% wartości pojazdu). Z kolei szkoda częściowa polega uszkodzeniu, które da się naprawić i jest finansowo uzasadnione. Ubezpieczyciele często wyróżniają także szkody kradzieżowe jako osobną kategorię, choć utratę całego pojazdu można zaliczyć do szkody całkowitej, a np. tylko elementów jego wyposażenia do częściowej.

Ogólnie proces likwidacji szkody z AC przypomina ten znany z obowiązkowego OC, a więc należy przygotować się na kontakt ze strony ubezpieczyciela i wydanie decyzji o odszkodowaniu zazwyczaj w ciągu 30 dni (+ 14 dnia na wypłatę). Warto przy tym mieć świadomość, że jeśli ubezpieczyciel odmówi wypłaty, to w terminie do 30 dni ma obowiązek powiadomić pisemnie o przyczynach takiej decyzji. Dobrze jest też pamiętać, że ostateczne rozliczenie z ubezpieczycielem odbywa się na takich zasadach jakie zostały ustalone przy zakupie polisy, a więc w przypadku naprawy może ono być gotówkowe (na podstawie uzgodnionego kosztorysu) lub bezgotówkowe (serwisowe).

 

Nazwa TU Jakimi kanałami klient może zgłosić szkodę z AC? Termin na zgłoszenie szkody z AC
Allianz – mobilna aplikacja

– internetowy formularz

– telefon: (22) 567 12 02

4 dni
Aviva – e-mail: bok@aviva.pl

– telefon: 801 888 444 (tel. stacjonarne) i (22) 557 44 44 (tel. komórkowe)

– list: Aviva Sp. z o. o. Dział Obsługi Roszczeń ul. Domaniewska 44, 02-672 Warszawa

3 dni
Benefia – e-mail: szkody@benefia.pl

– telefon: 801 080 300 (tel. stacjonarne)  lub (22) 212 20 30 (tel. komórkowe)

3 dni
Compensa – internetowy formularz

– e-mail: dokumenty@compensa.pl

– telefon: 801 120 000 (tel. stacjonarne)  lub (22) 501 61 00 (tel. komórkowe)

– list/faks: Compensa Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. Vienna Insurance Group, Aleje Jerozolimskie 162,
02-342 Warszawa, (22) 501 60 01

5 dni w przypadku szkody,

2 dni w przypadku kradzieży

Ergo Hestia – internetowe eKonto

– internetowy formularz

– telefon: 801 107 107 (tel. stacjonarne) i (58) 555 55 55 (tel. komórkowe lub z zagranicy)

– list/fax: Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA, ul. Hestii 1, 81-731 Sopot, (58) 555 60 61

niezwłocznie po zajściu lub uzyskaniu o nim wiadomości
Generali – internetowy formularz

– telefon: 801 343 343 (tel. stacjonarne)

i (22) 543 0 543 (tel. komórkowe)

7 dni
Gothaer – internetowy formularz

– e-mail: kontakt@gothaer.pl

– telefon: (22) 469 69 69

– list: Gothaer Towarzystwo Ubezpieczeń S.A., ul. Wołoska 22A, 02-675 Warszawa

24 godziny
HDI – internetowy formularz

– telefon: (22) 449 99 99

7 dni w przypadku szkody,

1 dzień w przypadku kradzieży

InterRisk – internetowy formularz

– telefon: (22) 212 20 12

– list: InterRisk Departament Likwidacji Szkód, Al. Jerozolimskie 162, 02-342 Warszawa

7 dni
Link4 – telefon: (22) 444 44 44 7 dni
MTU – internetowy formularz

– e-mail: szkody@mtu.pl

– telefon: 801 107 108 (tel. stacjonarne) i (58) 555 62 22 (tel. komórkowe)

– list: MTU, Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń Ergo Hestia SA, ul. Hestii 1, 81-731 Sopot

niezwłocznie
Proama – telefon: 815 815 815 7 dni w przypadku szkody,

3 dni w przypadku kradzieży

PZU – Czat Video

– internetowy formularz

– e-mail: kontakt@pzu.pl

– telefon: 801 102 102

– list: ul. Postępu 18A, 02-676 Warszawa

– osobiście w oddziale

Uniqa – internetowy formularz

– telefon: 801 597 597 (tel. stacjonarne) lub (42) 66 66 500 (tel. komórkowe)

7 dni
Warta – mobilna aplikacja

– internetowy formularz

– telefon: 801 308 308 (z Polski) lub 502 308 308 (z zagranicy)

7 dni w przypadku szkody,

1 dzień w przypadku kradzieży

You Can Drive – internetowe eKonto

– telefon: 801 55 50 50 lub (58) 555 50 50

niezwłocznie po zajściu lub uzyskaniu o nim wiadomości

 

 

 

Czy mogę zrezygnować z OC i przejść do innej firmy? Jak to zrobić?

Tak, nic nie stoi na przeszkodzie, aby zrezygnować z posiadanego OC samochodu. Odkąd w 2012 roku wprowadzono zmiany do ustawy o ubezpieczeniach komunikacyjnych, wypowiedzenie umowy ubezpieczenia stało się łatwiejsze, wyraźnie została też oddalona groźba wpadnięcia w tzw. pułapkę podwójnego ubezpieczenia (sytuacja, w której posiadacz pojazdu objęty jest ochroną ubezpieczeniową na podstawie dwóch lub więcej umów obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych w tym samym czasie). Trzeba tylko pamiętać, że nie wystarczy podpisanie nowej umowy OC z innym towarzystwem. Konieczne jest wypowiedzenie dotychczasowej umowy poprzez przesłanie do towarzystwa ubezpieczeniowego stosownego dokumentu.

 

Poniżej kilka możliwych scenariuszy (wzory przydatnych pism znajdują się na stronie Rzecznika Finansowego pod adresem: http://rf.gov.pl/tekst.php?kategoria=serwis-prawny&kategoria2=wzory-pism):

  • Gdy umowa wygasa…

Jeśli okres aktualnego ubezpieczenia OC dobiega końca i chcesz zmienić towarzystwo, musisz złożyć pisemne wypowiedzenie najpóźniej na jeden dzień przed zakończeniem umowy. W przeciwnym razie polisa zostanie automatycznie przedłużona na następny okres ubezpieczeniowy. Wypowiadając umowę należy się upewnić, że zawarta w innym towarzystwie polisa OC jest już ważna, bowiem zarejestrowany pojazd nie może pozostawać bez ubezpieczenia.

  • Gdy umowa przedłużyła się automatycznie…

Nawet jeśli nie zdążyłeś wypowiedzieć umowy OC i została ona automatycznie przedłużona, ciągle możesz zmienić towarzystwo ubezpieczeniowe. Wystarczy, że wykupisz inną polisę i złożysz stosowne wypowiedzenie związane z posiadaniem podwójnego ubezpieczenia. Trzeba tylko pamiętać, że w ten sposób wypowiedzieć można jedynie umowę przedłużoną automatycznie, a dotychczasowy ubezpieczyciel pobierze opłatę jedynie za okres, w którym faktycznie korzystaliśmy z ochrony ubezpieczenia. Za niewykorzystany okres ubezpieczenie otrzymasz natomiast zwrot pieniędzy.

  • Gdy pojazd został skradziony, zezłomowany lub wyrejestrowany…

Z chwilą wyrejestrowania samochodu wygasa obowiązek posiadania ubezpieczenia OC. Oznacza to, że gdy pojazd został skradziony, przekazany do złomowania lub zarejestrowany za granicą możesz zrezygnować z obowiązującej umowy ubezpieczenia. Procedura wypowiedzenia jest podobna jak w poprzednich sytuacjach, należy dostarczyć do ubezpieczyciela wypowiedzenie oraz niezbędne dokumenty poświadczające wyrejestrowanie pojazdu.

  • Gdy zakupu dokonano w kanale direct…

Umowę zawartą w systemie direct, czyli przez telefon lub internet, można dodatkowo wypowiedzieć w terminie 30 dni od dnia jej podpisania, ponieważ wynika to z zasad zawierania transakcji na odległość. Jednak rezygnując z takiej umowy musisz się liczyć z kosztami ubezpieczenia za okres, w którym faktycznie z niego korzystałeś.

  • Gdy OC otrzymano wraz z kupionym samochodem…

Z polisy OC otrzymanej od poprzedniego właściciela pojazdu można zrezygnować w każdym momencie umowy. Gdy upewnisz się, że ochrona nowo zakupionej polisy zaczęła już działać, wystarczy dopełnić formalności dostarczając do dawnego ubezpieczyciela stosowne wypowiedzenie.

 

Dlaczego OC jest obowiązkowe? Jakiego zakresu ochrony można oczekiwać od towarzystwa ubezpieczeniowego?

Obowiązkowy charakter ubezpieczenia OC pojazdów mechanicznych wynika z przekonania o konieczności wsparcia osób, które mogą ponieść szkody w wyniku kolizji spowodowanej przez innych uczestników ruchu drogowego. Sprawca zdarzenia na drodze jest zobowiązany do pokrycia powstałych wskutek swojego działania strat, a polisa OC zapewnia mu ochronę przed finansowymi konsekwencjami szkód na zdrowiu i mieniu poszkodowanych osób i tym samym zwalnia go z konieczności wypłacenia odszkodowania z własnych pieniędzy. W jego imieniu rekompensatę poszkodowanym wypłaca zakład ubezpieczeń.

Podstawą prawną obowiązku posiadania ubezpieczenia OC jest Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Opisany w ustawie zakres ochrony dotyczy wszystkich towarzystw ubezpieczeniowych i określa ich odpowiedzialność na sumę 5 mln euro przypadku szkód na osobie i 1 mln euro w przypadku szkód na mieniu. W rezultacie każdy ubezpieczyciel oferuje klientom taki sam produkt pod względem konstrukcji, ale należy pamiętać, że OC samochodu różni się ceną w zależności od sprzedającego je ubezpieczyciela.

Ubezpieczenie OC działa na terytoriach 32 państw, które podpisały wymagane w takich sytuacjach Porozumienie Wielostronne, a więc przede wszystkim w krajach członkowskich Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Są to: Andora, Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Islandia, Litwa, Łotwa, Malta, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Szwajcaria, Szwecja, Słowacja, Słowenia, Wielka Brytania, Włochy, Węgry, a od 1 stycznia 2012 r. także Serbia.

Z kolei w kilkunastu kolejnych państwach ubezpieczenie zadziała, ale tylko wtedy, gdy właściciel samochodu posiada Zieloną Kartę. Tymi krajami są: Albania, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Iran, Izrael, Macedonia, Maroko, Mołdawia, Rosja, Tunezja, Turcja, Ukraina.

Wypowiedzenie umowy OC i AC

Aby zrezygnować z dotychczasowego ubezpieczyciela, nie wystarczy podpisanie nowej umowy OC z innym towarzystwem. Trzeba skutecznie wypowiedzieć dotychczasową polisę. Prawo do wypowiedzenia istnieje przez cały okres trwania polisy, jednak należy to zrobić najpóźniej dzień przed upływem trwania okresu ochrony, bo w przeciwnym razie polisa zostanie automatycznie przedłużona na następny okres ubezpieczeniowy. Niezależnie od terminu, wypowiadając umowę należy się upewnić, że zawarta w innym towarzystwie polisa OC jest już ważna – zarejestrowany pojazd nie może przecież pozostawać bez ubezpieczenia!

W przypadku kradzieży lub złomowania pojazdu, auto należy wyrejestrować w odpowiednim urzędzie, a dokument to potwierdzający należy przekazać ubezpieczycielowi, w którym wykupione było OC. Umowa zostaje wówczas rozwiązana, a kierowca może liczyć na zwrot pieniędzy za niewykorzystany okres ubezpieczenia.

Uwaga!

Jeżeli w czasie trwania ochrony ubezpieczeniowej dochodzi do zakupu pojazdu, nowy właściciel ma prawo wypowiedzieć umowę w dowolnym momencie od dnia zakupu do końca trwania okresu ochrony w ramach OC.

W przypadku ubezpieczeń AC można odstąpić od umowy pod warunkiem, że polisa została kupiona na okres dłuższy niż 6 miesięcy. W takiej sytuacji właściciel pojazdu ma 30 dni na złożenie oświadczenia o rezygnacji z ochrony (przedsiębiorców obowiązuje z reguły termin 7-dniowy). Rozwiązanie umowy nie znosi z kierowcy obowiązku zapłaty składki za okres, w którym umowa była ważna.

Polisy OC i AC przy kupnie/sprzedaży pojazdu

Umowa AC rozwiązuje się, gdy właściciel polisy sprzeda ubezpieczony pojazd. W takiej sytuacji przysługuje mu zwrot składki za niewykorzystany okres ochrony. Inaczej sprawa wygląda w przypadku obowiązkowego OC, które wraz z pojazdem zostaje przejęte przez nabywcę. Dlatego w momencie zakupu auta należy zweryfikować, czy na pewno jest on ubezpieczony, aby po dokonaniu transakcji nie narazić się na mandat za brak OC.

Uwaga!

Sprzedawca ma obowiązek poinformowania ubezpieczyciela, że jego samochód zmienił właściciela. Ma na to 14 dni. Jeśli nie dopełni tego obowiązku, wraz z nabywcą będzie współodpowiedzialny za opłacenia należnej składki.

Nowy posiadacz samochodu ma prawo do korzystania z zakupionej przez poprzedniego właściciela polisy OC do końca trwania okresu ochrony, ale powinien pamiętać, że może ją równie dobrze wypowiedzieć. W takiej sytuacji zobowiązany jest do zawarcia polisy ubezpieczeniowej w innym towarzystwie.

Uwaga!

Ubezpieczyciel ma prawo przeprowadzić rekalkulację składki z uwzględnieniem zniżek i zwyżek nowego właściciela pojazdu.

Kradzież pojazdu – likwidacja szkody

W przypadku kradzieży pojazdu w pierwszej kolejności należy powiadomić policję, a następnie niezwłocznie zgłosić się do ubezpieczyciela. Szybkość działania jest tu niezwykle istotna, ponieważ towarzystwa bardzo często zastrzegają w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU), że o kradzieży ubezpieczonego pojazdu muszą zostać poinformowane w ciągu 1 dnia roboczego.

Uwaga!

O odszkodowanie za skradziony samochód mogą ubiegać się wyłącznie osoby posiadające ważną polisę AC z wykupionym ryzykiem kradzieży.

Po rozpoczęciu procesu likwidacji szkody ubezpieczyciel zażąda od kierowcy przede wszystkim:

  • potwierdzenia zgłoszenia sprawy na policji,
  • przekazania dowodu rejestracyjnego i karty pojazdu (o ile była wydana na ten pojazd),
  • przekazania wszystkich kompletów kluczyków i sterowników służących do otwarcia lub uruchomienia pojazdu.

Na przeprowadzenie procesu likwidacji szkody ubezpieczyciel ma 30 dni.

Uwaga!

Zawsze w przypadku zgubienia kluczyków do samochodu należy zgłosić ten fakt ubezpieczycielowi, aby po kradzieży nie spotkać się z odmową wypłaty odszkodowania, związanej z tzw. rażącym niedbalstwem.

Wypadek lub kolizja – likwidacja szkody z polisy OC

Po wypadku lub kolizji drogowej należy przede wszystkim zgromadzić informacje i dowody na miejscu wypadku. Gdy żaden z uczestników nie jest ranny oraz okoliczności wypadku pozwalają łatwo ustalić sprawcę kolizji (który nie kwestionuje swojej winy), nie ma potrzeby wzywania policji i wystarczy spisać oświadczenie. Powinno ono zawierać wszystkie niezbędne informacje dotyczące zajścia zdarzenia oraz dane identyfikacyjne (m.in. numer polisy, numer rejestracyjny pojazdu lub VIN). Warto w tym celu skorzystać z formularza wspólnego oświadczenia o zdarzeniu, dostępnego m.in. na stronie Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU).

Uwaga!

Konieczne jest wezwanie policji, gdy:

  • sprawca szkody nie przyznaje się do winy lub utrudnia zebranie niezbędnych dowodów oraz informacji,
  • nie ma ważnej polisy OC,
  • jest pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających.

Po zebraniu wszelkich informacji należy o zdarzeniu powiadomić ubezpieczyciela sprawcy wypadku lub kolizji. W zamieszczonych na naszej stronie opisach towarzystw ubezpieczeniowych znajdują się szczegółowe informacje o możliwości zgłoszenia szkody u poszczególnych ubezpieczycieli. Od momentu zgłoszenia szkody towarzystwo ubezpieczeniowe ma 30 dni na wypłatę świadczenia poszkodowanemu lub poinformowanie go o przyczynach niemożliwości wypłaty zgodnej z jego roszczeniem.

Uwaga!

W przypadku niektórych towarzystw (np. PZU, Uniqa) poszkodowani kierowcy mogą zgłosić szkodę z OC u ubezpieczyciela w ramach tzw. bezpośredniej likwidacji szkód. Ten system ma zostać wprowadzony we wszystkich towarzystwach w 2015 roku.

Co jeszcze warto wiedzieć?

Jesteś uczestnikiem wypadku lub kolizji? Sprzedajesz lub kupujesz samochód? A może chcesz zmienić towarzystwo ubezpieczeniowe? Tu znajdziesz informacje na temat tego, jak postępować w wyżej wymienionych sytuacjach, związanych z posiadanymi ubezpieczeniami OC i AC.

Co jeszcze można ubezpieczyć?

Do podstawowego zakresu ubezpieczeń można również dołączyć takie jak:

  • ubezpieczenie opon zapewniające ochronę w przypadku uszkodzenia ogumienia w ubezpieczonym pojeździe. Polisa gwarantuje pomoc w razie awarii opon, dętek oraz kół, a także pokrycie koszty ich wymiany w warsztacie,
  • ubezpieczenie bagażu, które stanowi ochronę przewożonych rzeczy osobistych na wypadek ich zniszczenia lub uszkodzenia w wypadku komunikacyjnym,
  • ubezpieczenie kluczyków, czyli finansowe zabezpieczenie na wypadek kradzieży kluczyków, tablic i dowodu rejestracyjnego,
  • ubezpieczenie od utraty pracy zapewnia pokrycie kosztów eksploatacji pojazdu, m.in. koszt paliwa, w przypadku utraty pracy przez ubezpieczonego,
  • ubezpieczenie ochrony prawnej zapewnia ochronę prawną interesów ubezpieczonego oraz osób upoważnionych do kierowania pojazdem. Polisa jest pomocna w przypadku spowodowania wypadku drogowego lub oskarżenia o popełnienie innego wykroczenia lub przestępstwa. Obejmuje ona zarówno pomoc informacyjną, jak i pokrycie kosztów ochrony prawnej.

Ubezpieczenie ochrony zniżek

Jednym z podstawowych kryteriów, które ubezpieczyciele biorą pod uwagę kalkulując składkę, jest historia jazdy ubezpieczającego się kierowcy. Towarzystwa najwyżej cenią osoby jeżdżące bezszkodowo, przyznając im wysokie zniżki za brak kolizji czy wypadków na koncie. Jednak wystarczy już jedna szkoda, by za OC czy AC przy odnawianiu polisy zapłacić więcej. Rozwiązaniem może być zakup ubezpieczenia ochrony zniżek, które pozwala wrócić do rabatu posiadanego przed zaistnieniem szkody.

 

Uwaga!

Ochrona zniżek dotyczy przeważnie tylko pierwszej szkody w ubezpieczeniu OC lub AC, za którą wypłacono posiadaczowi pojazdu odszkodowanie.