FAQ

Ubezpieczenie szyb

Ubezpieczenie szyb zapewnia ochronę przed skutkami uszkodzenia lub wybicia szyb samochodowych. W ramach likwidacji szkody ubezpieczyciel gwarantuje konieczną wymianę szyb, a także pokrywa dodatkowe koszty związane z naprawą. Decydując się na tę dobrowolną polisę należy przede wszystkim zwrócić uwagę na określoną w umowie sumę ubezpieczenia, czyli wartość strat, która stanowi górną granicę odpowiedzialności ubezpieczyciela.

Uwaga!

Zgłoszenie zostanie przyjęte przez ubezpieczyciela, jeśli wpłynie do niego w ściśle określonym terminie, np. nie później niż 5 dni roboczych po szkodzie. Należy uważać, aby przed rozpoczęciem procesu likwidacji szkody uszkodzenie się nie zwiększyło. Nie wolno również na własną rękę podejmować naprawy lub wymiany szyby.

 

Ubezpieczenie NNW

Ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków należy do grupy ubezpieczeń osobowych i polega na ochronie obejmującej życie lub zdrowie ubezpieczonego w czasie podróży samochodem. Ubezpieczenie NNW zapewnia mu wsparcie finansowe w związku z uszczerbkiem na zdrowiu powstałym w następstwie nieszczęśliwego wypadku drogowego zarówno w kraju, jak i za granicą. Co ważne, ochroną ubezpieczeniową objęty jest nie tylko właściciel polisy, ale i wszyscy pasażerowie w liczbie zapisanej w umowie ubezpieczenia.

Ubezpieczenie NNW obejmuje trwałe następstwa wypadków, które miały miejsce:

  • w związku z ruchem pojazdu,
  • podczas wsiadania i wysiadania z pojazdu,
  • bezpośrednio przy jego załadunku i wyładunku,
  • podczas pobierania paliwa na stacji benzynowej,
  • podczas zatrzymania, postoju lub naprawy pojazdu.

 

Uwaga!

Im wyższą sumę ubezpieczenia wybierze się podczas zakupu, tym większe będzie odszkodowanie. Zazwyczaj każdy 1% uszczerbku na zdrowiu odpowiada rekompensacie wyrażonej w takim samym procencie sumy ubezpieczenia.

Assistance

Assistance (ubezpieczenie pomocowe) jest standardowym dodatkiem do ubezpieczeń komunikacyjnych OC i AC. Posiadacz assistance może przede wszystkim skorzystać ze wsparcia na miejscu awarii czy wypadku, gdzie jego pojazd zostanie w przypadku niewielkiej usterki od razu naprawiony, ewentualnie odholowany do warsztatu lub miejsca zamieszkania. W ramach assistance można również liczyć na:

  • dostarczenie paliwa, pomoc po złapaniu „gumy”, uruchomienie silnika czy otwarcie przymarzniętych zamków w zimie,
  • pokrycie kosztów wynajmu pojazdu zastępczego,
  • wsparcie informacyjne i logistyczne podczas awarii na trasie (m.in. informacje o warsztatach, zorganizowanie noclegu w hotelu oraz powrotu do domu)
  • dostarczenie części zamiennych,
  • pomoc medyczną dla uczestników podróży.

 

Uwaga!

Podstawowy zakres assistance jest o wiele węższy niż jego rozszerzony wariant ubezpieczenia pomocowego. Różnice dotyczą zarówno liczby świadczonych usług, ale również takich kwestii jak limit kilometrów nakładany na holowanie pojazdu czy długość czasu, na jaki wynajmowany jest pojazd zastępczy. Dlatego przed zakupem warto dokładnie przestudiować warunki umowy!

Inne produkty komunikacyjne

Posiadacze ubezpieczeń komunikacyjnych OC i AC korzystają z ochrony na wypadek szkód, które wyrządzą osobom trzecim, a także kradzieży, zniszczeń czy uszkodzeń ich własnego pojazdu. Do podstawowego zakresu tych ubezpieczeń można również dołożyć dodatkowe elementy, aby kompleksowo chronić się od wszystkich nieprzewidzianych zdarzeń na drodze.

Zniesienie franszyzy integralnej, udziałów własnych i amortyzacji części

Szukając dla siebie odpowiedniego AC trzeba sprawdzić, czy w ramach polisy możliwe jest zniesienie franszyzy integralnej, udziałów własnych (franszyzy redukcyjnej) oraz amortyzacji części. Co można dzięki temu zyskać?

Franszyza integralna blokuje możliwość likwidacji szkód poniżej ustalonej z ubezpieczycielem kwoty. Jej zniesienie pozwala więc na skorzystanie z ubezpieczenia nawet w przypadku drobnych uszkodzeń.

Uwaga!

Likwidację drobnych szkód należy dobrze przemyśleć, ponieważ każda naprawa z ubezpieczenia powoduje wzrost składki w kolejnym roku.

Dzięki usunięciu udziałów własnych odszkodowanie nie zostanie pomniejszone o stałą kwotę (np. 250 zł) lub procent (np. 10%) wartości szkody, które kierowca zobowiązał się pokryć przy zawieraniu umowy z ubezpieczycielem (należy jednak pamiętać, że nie zawsze zniesienie tego elementu jest możliwe). Z kolei zniesiona amortyzacja oznaczać będzie, że ubezpieczyciel nie pomniejszy wartości części koniecznych do przeprowadzenia naprawy auta.

Uwaga!

Udziały własne można również podnieść, co obniża wartość odszkodowania przy szkodzie, ale skutkuje otrzymaniem od ubezpieczyciela zniżki w momencie zakupu.

Kosztorysowy czy serwisowy – który wariant AC wybrać?

Właściciele pojazdów mają zazwyczaj możliwość wyboru pomiędzy wariantem kosztorysowym (gotówkowym, preferowanym przez właścicieli starszych samochodów) a serwisowym (bezgotówkowym, polecanym posiadaczom młodszych pojazdów):

  • w pierwszym przypadku kierowcy wypłacana jest zaakceptowana przez niego suma zawarta w kosztorysie szkody, a naprawy dokonuje on we własnym zakresie, korzystając z samodzielnie wybranych serwisów,
  • wariant serwisowy oznacza, ze auto kierowane jest do wskazanego przez ubezpieczyciela warsztatu, który rozlicza się z nim bez udziału właściciela samochodu.

 

Uwaga!

Bardzo ważne jest ustalenie, czy ubezpieczyciel przeprowadzi wycenę lub naprawę w oparciu o części oryginalne. Warto ustalić to przy wyborze ubezpieczenia, ponieważ ubezpieczyciele często chcą stosować tańsze zamienniki!

Na co zwrócić uwagę kupując AC?

Podejmując decyzję o wyborze AC, należy przede wszystkim kierować się zakresem ochrony ubezpieczeniowej, a dopiero później patrzeć na cenę polisy. W AC najważniejsze jest dopasowanie poszczególnych parametrów polisy tak, aby zakresem odpowiadały indywidualnym potrzebom właściciela samochodu.

 

Uwaga!

Ubezpieczenie AC wybiera się inaczej niż obowiązkowe OC, które jest identyczne w każdym towarzystwie i dlatego podstawowym kryterium wyboru jest w jego przypadku cena! Warto jednak pamiętać, że można otrzymać zniżkę na zakup pakietu OC + AC w jednym towarzystwie ubezpieczeniowym.

 

Wybierając polisę AC dla siebie, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na:

  • ryzyko kradzieży (czy zostało włączone do ochrony),
  • sumę ubezpieczenia, którą określa się na podstawie wartości podawanej przez właściciela pojazdu (nie należy jej zaniżać!) lub definiuje jako wartość rynkową pojazdu (wycena zgodna z systemami Eurotax lub Info-Expert),
  • wariant ubezpieczenia (kosztorysowy lub serwisowy),
  • możliwość zniesienia udziałów własnych oraz amortyzację części,
  • usługi assistance (czy i w jakim zakresie w ramach AC można otrzymać tzw. ubezpieczenie pomocowe, przydatne m.in. w przypadku konieczności holowania auta).

Zakres ubezpieczenia AC

Ochrona ubezpieczeniowa w ramach AC obejmuje zdarzenia, które dotykają bezpośrednio ubezpieczonego właściciela pojazdu mechanicznego przed skutkami powstałych na jego mieniu szkód. Do zdarzeń ubezpieczanych w ramach AC zalicza się:

  • kradzież,
  • uszkodzenia pojazdu z własnej winy w kolizji drogowej (m.in. z innym pojazdem, zwierzęciem), a także uderzenie w elementy znajdujące się przy drodze, np. budynek, znak drogowy czy drzewo,
  • uszkodzenie pojazdu przez osoby trzecie, np. zarysowanie lakieru,
  • zniszczenia spowodowane przez żywioły, np. burze, wichury, gradobicie, pożar.

Uwaga!

Towarzystwa ubezpieczeniowe samodzielnie określają dokładny zakres AC, który nie jest określony ustawowo, jak ma to miejsce w przypadku OC. Zasady działania ubezpieczenia zapisywane są w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU), opracowywanych indywidualnie przez poszczególnych ubezpieczycieli.

Oprócz listy okoliczności, w których ubezpieczyciel przejmuje na siebie finansową odpowiedzialność za pokrycie szkód, istnieje też zbiór sytuacji, gdy odszkodowanie nie zostanie wypłacone, a naprawa uszkodzeń przeprowadzona. Zalicza się do nich:

  • szkody powstałe w wyniku umyślnego działania lub rażącego niedbalstwa (np. kradzież auta po pozostawieniu kluczyków w samochodzie czy braku uruchomionego alarmu),
  • szkody spowodowane po spożyciu alkoholu, narkotyków lub innych środków odurzających,
  • uszkodzenia pojazdu wynikające z jego normalnej eksploatacji (np. awaria mechaniczna),
  • brak aktualnego badania technicznego pojazdu,
  • szkody powstałe z winy kierowcy nieposiadającego prawa jazdy,
  • sytuację, gdy kierowca zbiegł z miejsca zdarzenia lub w momencie zdarzenia łamał przepisy ruchu drogowego,
  • szkody powstałe wskutek wykorzystania pojazdu do celów niezgodnych z jego przeznaczeniem (m.in. użyto go do wyścigu lub do celów zarobkowych).

Uwaga!

Ubezpieczyciele mogą nie chcieć wypłacić pieniędzy po kradzieży samochodu na terenie Rosji i krajach byłego Związku Radzieckiego. Istotne jest też zwrócenie uwagi na termin zgłoszenia szkody, w niektórych firmach kierowca ma na to tylko 24 godziny.

Na co zwrócić uwagę przy kupnie OC?

Zakres OC jest opisany ustawą, do której muszą stosować się wszyscy ubezpieczyciele. W rezultacie każde towarzystwo oferuje swoim klientom takie samo ubezpieczenie, jak to sprzedawane przez konkurencję. A zatem najtańsza polisa nie jest w żaden sposób gorsza od najdroższej, co oznacza, że głównym kryterium wyboru OC jest jego cena.

 

Uwaga!

Najskuteczniejszym sposobem wybrania najkorzystniejszej oferty dla siebie jest porównanie cen u wielu ubezpieczycieli naraz. Można to zrobić w zaledwie kilka minut wypełniając nasz formularz

To bardzo ważne, aby na potrzeby kalkulacji podać prawidłowe dane – towarzystwa ubezpieczeń na podstawie nawet tak pozornie mało znaczących informacji, jak zawód czy rodzaj płatności są skłonne przyznawać rabaty!

Wyrejestrowanie pojazdu

Wyrejestrowanie pojazdu następuje na wniosek właściciela. Kierowca musi złożyć stosowne podanie w odpowiednim urzędzie (zazwyczaj w postaci formularza dostępnego w urzędzie gminy lub starostwie powiatowych, jak tez na stronach internetowych tych unstytucji).

Lista dokumentów potrzebnych do wyrejestrowania pojazdu:

  • wypełniony wniosek,
  • oświadczenie informujące o kradzieży pod groźbą odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania,
  • zaświadczenie wydane przez właściwy organ policji, które potwierdza zgłoszenie kradzieży pojazdu (albo postanowienie o umorzeniu dochodzenia w sprawie kradzieży wystawione przez właściwy organ),
  • dowód rejestracyjny,
  • karta pojazdu, jeżeli była wydana.

Dodatkowo należy przedstawić: dowód osobisty właściciela, dowód uiszczenia opłaty skarbowej za decyzję o wyrejestrowaniu pojazdu i dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia obowiązkowego OC lub dowód opłacenia składki za to ubezpieczenie.

W przypadku kradzieży lub złomowania pojazdu, auto należy wyrejestrować w odpowiednim urzędzie, a dokument to potwierdzający należy przekazać Towarzystwu Ubezpieczeń , w którym wykupione było ubezpieczenie OC. Umowa OC zostaje wówczas rozwiązana, a kierowca może liczyć na odzyskanie środków finansowych za niewykorzystany okres ubezpieczenia.

Wypadek, kolizja

Chcąc zgłosić szkodę, należy skontaktować się bezpośrednio z Towarzystwem Ubezpieczeń, u którego mamy wykupioną polisę oraz podać informacje odnośnie zdarzenia i danych identyfikacyjnych (numer polisy, numer rejestracyjny pojazdu lub VIN). Obowiązek ten ciąży zarówno na sprawcy szkody jak i na poszkodowanym – osobie zgłaszającej roszczenie odszkodowawcze. Należy pamiętać o dokładnym gromadzeniu informacji i dowodów na miejscu wypadku.

Przy formułowaniu oświadczenia sprawcy szkody należy zwrócić uwagę na:

  • Zebranie danych personalnych kierującego pojazdem; w przypadku, gdy kierujący nie jest posiadaczem pojazdu to również dane właściciela, tj. imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer dowodu osobistego, nr PESEL, numer prawa jazdy, numer dowodu rejestracyjnego,
  • Zrobienie szczegółowego opisu okoliczności zdarzenia, sporządzenie wykazu uszkodzeń pojazdów uczestniczących w wypadku;
  • Jeżeli na miejscu zdarzenia znajdują się świadkowie, warto spisać ich dane oraz poprosić o złożenie podpisu na oświadczeniu sprawcy odszkodowania. Istotne znacznie może mieć również udokumentowanie szkód poprzez wykonanie zdjęć, zanim pojazd zostanie przemieszczony.

Jak postępować, gdy uczestniczymy w wypadku drogowym?
Podstawowe obowiązki osoby uczestniczącej w wypadku to:

  • zapewnienie pomocy medycznej osobom poszkodowanym w zdarzeniu;
  • niezwłoczne zawiadomienie policji, o ile doszło do wypadku z ofiarami w ludziach oraz gdy zachodzi przypuszczenie, że zostało popełnione przestępstwo; nie ma obowiązku wzywania policji w przypadku drobnych szkód, w których nie ma osób rannych;
  • zapewnienie bezpieczeństwa ruchu w miejscu wypadku; działania zabezpieczające;
  • zapobieżenie, w miarę możliwości, zwiększeniu się szkody;
  • zabezpieczenie mienia osób poszkodowanych;
  • udzielenie pozostałym uczest nikom zdarzenia informacji, pozwalających na personalną identyfikację uczestników wypadku oraz ustalenie Towarzystwa Ubezpieczeń sprawcy szkody.

Obowiązek dostarczenia do Towarzystwa Ubezpieczeń dowodów dotyczących wypadku spoczywa zarówno na sprawcy szkody (kierujący, posiadacz pojazdu), jak i na poszkodowanym, zgłaszającym roszczenie odszkodowawcze. Osoba zgłaszająca roszczenie odszkodowawcze powinna w szczególności zadbać o:

  1. spisanie odpowiednio sformułowanego oświadczenia sprawcy szkody; powinno ono zawierać:
    • dane personalne kierującego pojazdem, a jeśli nie jest on jednocześnie posiadaczem, także dane właściciela pojazdu tj. imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer telefonu, numer dowodu osobistego lub numer PESEL, numer prawa jazdy;
    • dane dotyczące pojazdów biorących udział w zdarzeniu (marka i model, numer rejestracyjny);
    • obszerny opis okoliczności zdarzenia;
    • możliwy do ustalenia na miejscu zdarzenia wykaz uszkodzeń pojazdów uczestniczących w wypadku;
    • szkic sytuacyjny miejsca zdarzenia;
  2. spisanie danych świadków zdarzenia; najlepiej zwrócić się z prośbą o złożenie podpisów na oświadczeniu sprawcy szkody;
  3. jeśli to możliwe, wykonanie zdjęć pojazdów bezpośrednio po wypadku, zanim zostaną przemieszczone w inne miejsce, tzn. tak, jak stały po zatrzymaniu.

    W przypadku, gdy osoba, którą wskazujemy jako sprawcę szkody, nie zgadza się z naszym stanowiskiem, albo gdy odmawia lub utrudnia nam zebranie niezbędnych dowodów w sprawie wypadku – należy wezwać policję.

Sytuacje, w których należy wezwać policję:

  • sprawca nie poczuwa się do odpowiedzialności oraz nie chce podpisać oświadczenia o winie,
  • sprawca nie ma ubezpieczenia OC,
  • sprawca zdarzenia jest pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających,
  • posiadasz pojazd kredytowany przez bank,
  • są ranni i/lub zabici;

Pozostałe Informacje. Co robić i jak zgłosić