Każdy sprzedający samochód przekazuje wraz z nim dowód rejestracyjny oraz przypisane do pojazdu ubezpieczenie OC. Wiele osób uważa, że po akcie sprzedaży kończy się ich przygoda z autem. To błąd, o czym przekonało się już wielu kierowców. Informacje na temat formalności przy sprzedaży samochodu znajdziesz w oddzielnym poradniku (tutaj), w tym wpisie podpowiadamy gdzie oraz w jakim czasie trzeba zgłosić zbycie pojazdu.
W jakim terminie trzeba przerejestrować samochód?
Choć formalności przy sprzedaży samochodu nie są bardzo skomplikowane, trzeba pamiętać, że to, w jakim czasie należy zgłosić sprzedaż samochodu, jest ściśle określone przepisami. Niewypełnienie tego obowiązku może doprowadzić do uciążliwych sytuacji. Obowiązkowo informację o zbyciu pojazdu trzeba przekazać do swojego wydziału komunikacji, a otrzymany dokument potwierdzający to zgłoszenie zachować na przyszłość. Sprzedający pojazd powinien dopełnić tego obowiązku w terminie 30 dni od dokonania transakcji. Zgłoszenie sprzedaży auta odbywa się na podstawie umowy kupna-sprzedaży pojazdu i jest bezpłatne.
To niezbędna czynność. Dzięki temu kierowca zabezpiecza się przed przykrą sytuacją, kiedy kolejny właściciel nie zdecyduje się na rejestrację samochodu. W takim przypadku wszelkie mandaty i wezwania na policję trafiać będą do osoby, która była ostatnim zarejestrowanym właścicielem samochodu. Nie oznacza to, że odpowiada ona za popełnienie tych wykroczeń, jednak za każdym razem ma obowiązek odpowiedzieć na wezwanie. W takiej chwili przyda się zachowana umowa, będąca dowodem przekazania auta nowemu właścicielowi.
Czy sprzedaż auta trzeba zgłosić ubezpieczycielowi?
Obowiązkiem sprzedającego samochód jest zgłoszenie tego faktu u swojego ubezpieczyciela. Tą formalność należy dopełnić w ciągu 14 dni. Chroni to poprzedniego właściciela przed problemami w chwili, gdy nowy posiadacz auta i polisy zrezygnuje z opłacania składek, a nieświadomy sytuacji ubezpieczyciel może domagać się opłaty składek od ostatniego jej posiadacza. O sprzedaży samochodu ubezpieczyciela poinformować można pisemnie lub drogą mailową (warto zadzwonić na infolinię ubezpieczyciela i dowiedzieć się, komu wysłać wiadomość). W dokumencie skierowanym do towarzystwa ubezpieczeniowego koniecznie powinny się znaleźć się dane osoby, która nabyła samochód. Podstawa to imię, nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL.