Chcesz sprzedać auto, wystawiłeś ogłoszenie i zastanawiasz się co dalej zrobić? W tym poradniku znajdziesz przydatne wskazówki o wszystkich formalnościach związanych ze sprzedażą samochodu. Podpowiadamy jakie dokumenty są potrzebne przy sprzedaży auta oraz o czym powinien pamiętać każdy, kto pozbywa się pojazdu.
Aby po sprzedaży pojazdu uniknąć kłopotów trzeba dopełnić szeregu formalności, odwiedzić kilka urzędów i przede wszystkim spisać odpowiednio przygotowaną umowę sprzedaży auta.
Umowa sprzedaży auta
Umowa kupna-sprzedaży samochodu to dokument potwierdzający transakcje i jednocześnie zabezpieczający obie strony przed nadużyciami. Z perspektywy sprzedającego ważne jest, aby dokument chronił przed ewentualnym „zwrotem” samochodu lub reklamacjami ze strony nowego właściciela. W dokumencie koniecznie powinien znaleźć się zapis informujący o tym, że kupujący przed dokonaniem transakcji zapoznał się ze stanem technicznym pojazdu. W ten sposób można ograniczyć ewentualne roszczenia nabywcy. Gotowy wzór umowy sprzedaży samochodu możesz pobrać tutaj.
Umowa sprzedaży pojazdu to ważny dokument i może być jeszcze przydatny, dlatego należy go zachować.
Samochód sprzedany. Co zrobić dalej?
Następnym krokiem powinna być wizyta w wydziale komunikacji i wyrejestrowanie pojazdu. Urząd należy poinformować w terminie 30 dni od sprzedaży auta.
Co z OC, gdy samochód został sprzedany?
Obowiązkiem sprzedającego samochód jest przekazanie polisy OC nowemu właścicielowi. O sprzedaży auta trzeba poinformować swojego ubezpieczyciela w terminie 14 dni. W dokumencie powinny znaleźć się informacje na temat nabywcy pojazdu – jego imię, nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL. Chroni to sprzedawcę przed problemem w sytuacji, gdy nowy posiadacz auta i polisy przestanie opłacać składki, a ubezpieczyciel będzie domagał się opłaty od ostatniego jej posiadacza.