Jeśli jesteś poszkodowany w wypadku drogowym, bez względu na to czy za kierownicą auta sprawcy siedział Polak czy obcokrajowiec, należy wykonać te same czynności. Najpierw trzeba spisać informacje o:
– dacie i miejscu kolizji,
– numerze rejestracyjnym pojazdu sprawcy,
– kraju pochodzenia kierowcy,
– marce i modelu pojazdu,
– numerze polisy i nazwie firmy ubezpieczyciela.
Koniecznie należy:
– sprawdzić, czy ubezpieczenie sprawcy jest ważne (data ubezpieczenia na polisie).
– sprawdzić w wyszukiwarce korespondentów PBUK, który polski zakład ubezpieczeń jest nominowanym korespondentem tego towarzystwa.
– zgłosić szkodę do nominowanego korespondenta.
– jeśli nie znajdziesz korespondenta lub nie zapisałeś nazwy ubezpieczyciela sprawcy, zgłoś szkodę do PZU S.A. lub TUiR WARTA. Te dwa zakłady ubezpieczeń pełnią funkcję agentów PBUK.
Można to zrobić za pomocą polsko-angielskiego oświadczenia o zdarzeniu drogowym. Wzór dokumentu dostępny jest na stronie internetowej Polskiego Biura Ubezpieczeń Komunikacyjnych – tutaj możesz pobrać druk. Warto wiedzieć, że brak którejkolwiek z powyższych informacji może przysporzyć wielu trudności formalno-prawnych. Aby uniknąć późniejszych komplikacji warto wezwać policję. Funkcjonariusze pomogą w dokładnym spisaniu danych sprawcy i poszkodowanego.
Aby zgłosić szkodę z OC kierowcy auta zarejestrowanego poza granicami kraju, konieczna będzie informacja o jego ubezpieczycielu. Kolejnym krokiem jest skontaktowanie się z polskim korespondentem zagranicznego towarzystwa ubezpieczeń. To polski przedstawiciel, który ma pomóc w takich sytuacjach poszkodowanemu kierowcy w uzyskaniu odszkodowania. Informację o korespondencie można znaleźć za pośrednictwem strony Polskiego Biura Ubezpieczeń Komunikacyjnych – tutaj. Jeśli na liście nie udało Ci się odnaleźć korespondenta odpowiedniego towarzystwa lub nie posiadasz informacji o towarzystwie ubezpieczeń sprawcy pojazdu możesz zgłosić się bezpośrednio do PZU lub Warty, które pełnia funkcję agenta PBUK. Na wypłatę odszkodowania można liczyć nawet w przypadku, gdy obcokrajowiec nie miał ubezpieczenia OC. Wtedy zobowiązania przejmuje Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.
Po ustaleniu szczegółów formalnych likwidacja szkody, której sprawcą był kierujący pojazdem zarejestrowanym za granicą, przebiegać będzie tak samo, jak w przypadku kolizji z udziałem pojazdów zarejestrowanych w Polsce. Warto jednak mieć świadomość, że kolizji z obcokrajowcem nie można likwidować w ramach bezpośredniej likwidacji szkód.