Wytyczne KNF-u oficjalnie zaczynają działać

Wprowadzenie w życie nowych zasad poprawi zadowolenie klientów oraz obniży straty finansowe Towarzystw.

Bartłomiej Behnke Bartłomiej Behnke
Opublikowano: 13.03.2015, w kategorii:

Ogłoszone 16 grudnia przez Komisję Nadzoru Finansowego (KNF) wytyczne dotyczące likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych oficjalnie wchodzą w życie 1 kwietnia. Warto więc przypomnieć, jaki jest cel wprowadzenia wytycznych i co to oznacza dla polskiego rynku ubezpieczeniowego.

 

KNF dostrzegł w ubiegłym roku konieczność jasnego uregulowania zasad stosowanych przez ubezpieczycieli w procesie likwidacji szkód komunikacyjnych. Komisja postanowiła zająć w tej sprawie stanowisko w oparciu o samodzielnie wykryte nieprawidłowości oraz na podstawie informacji otrzymanych od Rzecznika Ubezpieczonych, niezadowolonego z liczby skarg i reklamacji od klientów. Głównym celem wprowadzenia nowych regulacji jest to, aby klienci mieli jak najmniej powodów do skarżenia się na sposób, w jaki ubezpieczyciel postępował po zgłoszeniu szkody komunikacyjnej.

 

Dlaczego KNF sformułował wytyczne?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, warto spojrzeć na listę obszarów, w których KNF dopatrzyła się uchybień po stronie ubezpieczycieli. Są to w szczególności:

  • nieprawidłowości w zakresie terminowego wypłacania świadczeń,

  • wypłacanie świadczeń z pominięciem zasady pełnego odszkodowania, 

  • nieprzejrzysta polityka informacyjna w toku likwidacji szkód komunikacyjnych, 

  • wadliwa organizacja procesu likwidacji szkód, zwłaszcza jego niedostateczna transparentność, 

  • niejasne, niepełne, nieaktualne procedury wewnętrzne zakładów ubezpieczeń regulujące postępowanie likwidacyjne, 

  • niedostateczna kontrola wewnętrzna w procesie likwidacji szkód, 

  • niedostateczny nadzór i kontrola zakładów ubezpieczeń nad podmiotami zewnętrznymi wykonującymi na rzecz tych zakładów czynności z zakresu likwidacji szkód, 

  • niedostateczny nadzór i kontrola ze strony organów zakładu ubezpieczeń nad procesem likwidacji szkód.

 

Właśnie w odniesieniu do tych zarzutów KNF opracował dokument, w którym opublikował 21 wytycznych mających na celu rozwiązanie wskazanych powyżej problemów. Aby było to możliwe zaproponowano zmiany w 3 obszarach:

  • organizacji, zarządzania, kontroli i nadzoru nad procesem likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych,

  • sposobu prowadzenia postępowania likwidacyjnego,

  • sposobu ustalania wysokości świadczenia.

 

Pełna treść wszystkich wytycznych znajduje się na stronie KNF pod adresem: http://www.knf.gov.pl/Images/wytyczne_dotyczace_likwidacji_szkod_z_ubezpieczen_komunikacyjnych_tcm75-40006.pdf

 

Komisja twierdzi, że wprowadzenie w życie nowych zasad z jednej strony poprawi oczywiście zadowolenie klientów, z drugiej natomiast jest też na rękę ubezpieczycielom. „Nieprawidłowości w procesie likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych narażają zakład ubezpieczeń na konkretne straty finansowe, związane z koniecznością poniesienia kosztów obsługi prawnej sporu oraz, w razie przegranej, koniecznością zapłaty kosztów sądowych i zastępstwa procesowego, jak również odsetek za opóźnienie” – argumentuje KNF.

 

Wytyczne a rynek ubezpieczeń

Dostosowanie się do wymogów KNF-u spowoduje, że koszty działalności ubezpieczycieli wzrosną – eksperci szacują, że rocznie cały rynek może to kosztować nawet 1,5 mld zł. To jedna z głównych przyczyn podwyżek cen ubezpieczeń OC, o których dużo mówi się w kontekście 2015 roku. Ciągłe spadki przypisu składek z OC w większości towarzystw, wzrost wartości wypłacanych odszkodowań, wdrożenie systemu bezpośredniej likwidacji szkód (koniec prac PIU również zaplanowany jest na kwiecień) w połączeniu z kosztami dostosowania się do wytycznych KNF-u to bez wątpienia wystarczające argumenty do podniesienia składek.

Polecane wpisy z tej kategorii

Mogą spodobać Ci się również

Drastyczne podwyżki OC! – Fakt

Drastyczne podwyżki OC! – Fakt

Gothaer przypomina, o czym trzeba pamiętać ubezpieczając samochód

Gothaer przypomina, o czym trzeba pamiętać ubezpieczając samochód

OC, a umowa kupna-sprzedaży samochodu

OC, a umowa kupna-sprzedaży samochodu