Ustawa o dystrybucji ubezpieczeń: Karta Produktu Ubezpieczeniowego

Jakub Nowiński Jakub Nowiński
Opublikowano: 20.09.2017, w kategorii:

W kolejnej odsłonie cyklu poświęconego nowej ustawie o dystrybucji ubezpieczeń, bardziej szczegółowo opisujemy czym jest i jakie informacje powinna zawierać Karta Produktu Ubezpieczeniowego (nazwa Komisji EuropejskiejInsurance Product Information Document, w skrócie: IPID), czyli ustandaryzowany i czytelny dokument zawierający informacje o umowie ubezpieczenia.

Jak podkreślają przedstawiciele branży ubezpieczeniowej, rządowy projekt ustawy o dystrybucji ubezpieczeń ma przede wszystkim zabezpieczać potrzeby klientów. Pośrednicy będą bowiem ustawowo zobligowani do oferowania tych produktów, które w największym stopniu odpowiadają potrzebom klientów, nawet jeśli bardziej opłacalna byłaby dla nich sprzedaż innego ubezpieczenia. Kupujący mają w ten sposób zyskać pewność, że wybrana ochrona to najlepsze z dostępnych na rynku rozwiązań.

Aby klienci mogli szybko i łatwo orientować się we wszystkich najważniejszych informacjach na temat produktu ubezpieczeniowego, który kupują, będą otrzymywać ustandaryzowany „Dokument zawierający informacje o umowie ubezpieczenia”.

Zakres informacji oraz wygląd Karty został bardzo szczegółowy sprecyzowany w przepisach Komisji Europejskiej, która zadbała o niemal każdy detal – włącznie z ikonami i kolorami każdej sekcji informacyjnej Karty.

Forma Karty Produktu

W przeciwieństwie do umowy, w której bardzo często trudno jest odnaleźć najważniejsze dla kupującego informacje, Karta Produktu będzie miała przejrzystą, bardzo uproszczoną formę i czytelną wielkość czcionki, która ułatwi czytanie treści.

Górny element pierwszej strony zawiera oznaczenie: „Dokument zawierający informacje o umowie ubezpieczenia” lub „Dokument zawierający informacje o umowie gwarancji ubezpieczeniowej”. A tuż pod nim będzie widnieje komunikat o rodzaju i grupie ubezpieczenia.

Jeśli oryginał dokumentu zostanie przygotowany w kolorze, to powinien być tak samo zrozumiały i łatwy w lekturze po wydrukowaniu lub skopiowaniu w wersji czarno-białej.

Informacje i oznaczenie znajdujące się w Karcie Produktu

Założeniem Karty Produktu jest, aby klient mógł w szybki i bezproblemowy sposób przyswoić najważniejsze informacje umożliwiające mu podjęcie świadomej decyzji przy zakupie produktów ubezpieczeniowych. Dlatego zakres informacji znajdujący się w Karcie został podzielony na kilka sekcji z ikonami w odpowiednich kolorach:

1.Ikona parasola w kolorze białym na zielonym tle lub w kolorze zielonym na białym tle oraz nagłówkiem „Co jest przedmiotem ubezpieczenia”. Zawiera krótki opis ochrony ubezpieczeniowej lub ochrony gwarancyjnej, obejmujący główne rodzaje ubezpieczanego ryzyka, sumę ubezpieczenia lub sumę gwarancyjną;

2.Ikona globu w kolorze białym na niebieskim tle lub w kolorze niebieskim na białym tle oraz nagłówek „Gdzie obowiązuje ubezpieczenie?”. W tym miejscu konsument znajdzie informacje o krajach, w których obejmuje go ubezpieczenie;

3.Pole oznaczone ikoną trójkąta z symbolem X, w kolorze białym na czerwonym tle lub czerwonym na białym tle oraz nagłówkiem „Czego nie obejmuje ubezpieczenie?”;

4.Sekcja „Jakie są ograniczenia ochrony ubezpieczeniowej?” z symbolem wykrzyknika wpisanym w trójkąt w kolorze białym na pomarańczowym tle lub w kolorze pomarańczowym na białym tle, zawiera główne wyłączenia odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń uprawniające do odmowy wypłaty odszkodowania i innych świadczeń;

5.Pole „Co należy do obowiązków ubezpieczonego?” z ikoną uścisku dłoni w kolorze białym na zielonym tle lub w kolorze zielonym na białym tle, skupia się na obowiązkach ubezpieczonego w momencie rozpoczęcia umowy, w okresie obowiązywania umowy oraz w przypadku, gdy wystąpi z roszczeniem.

6.Ostatnie trzy sekcje obejmują taki zakres informacji jak: okres trwania umowy ubezpieczenia (ikona klepsydry w kolorze białym na niebieskim tle lub w kolorze niebieskim na białym tle), tryb opłacania składek i okresy płatności (ikona monet w kolorze białym na żółtym tle lub w kolorze żółtym na białym tle) oraz tryb rozwiązywania umowy (otwarta dłoń na tle tarczy, w kolorze białym na czarnym tle lub w kolorze czarnym na białym tle)

A zatem dzięki Karcie Produktu Ubezpieczeniowego mają być lepiej poinformowani. Być może nowe przepisy przysłużą się branży ubezpieczeniowej, bo w dłuższej perspektywie będzie ona przez klientów coraz lepiej postrzegana.

Polecane wpisy z tej kategorii

Popularne tagi

Mogą spodobać Ci się również

Brak OC coraz bardziej kosztowny

Brak OC coraz bardziej kosztowny

Superpolisa proponuje współpracę

Superpolisa proponuje współpracę

Już ponad 1,7 mln Polaków ma prywatne ubezpieczenie zdrowotne

Już ponad 1,7 mln Polaków ma prywatne ubezpieczenie zdrowotne