Mężczyźni kupują to w sieci częściej niż kobiety…
W 2014 roku potwierdza się, że spośród wszystkich ubezpieczeń na odległość najczęściej kupowane są obowiązkowe polisy OC dla właścicieli samochodów. Multiagencja Superpolisa.pl sprawdziła, kto częściej ubezpiecza się przez internet i telefon – mężczyźni czy kobiety.
Możliwość zakupu polisy poprzez tzw. kanał direct, a więc bezpośrednio w internecie lub przez telefon, pojawiła się w Polsce ponad 10 lat temu. Czy po przeszło dekadzie Polacy przekonali się do tej metody kupowania ubezpieczeń? Wydaje się, że tak, nawet jeśli liczba sprzedanych w kanale direct polis nieco zmalała w porównaniu z poprzednim rokiem. Z najświeższych danych zebranych przez Polską Izbę Ubezpieczeniową (PIU) wynika, że do końca września 2014 roku na odległość zawartych zostało 4 mln polis o łącznej wartości 801 mln zł. W sieci i telefonicznie Polacy zdecydowanie najczęściej kupują obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne OC (25% wszystkich kupionych w ten sposób polis), za które zapłacili od stycznia do września 453 mln zł. Dla porównania: kupowane na odległość AC łącznie kosztowało Polaków w tym czasie 151 mln zł, a ubezpieczenia od innych szkód rzeczowych zaledwie 23 mln zł.
- Polisy OC to najczęściej wybierane w kanale direct ubezpieczenia, ponieważ są obowiązkowe, ale i stosunkowo nieskomplikowane. Można powiedzieć, że właściciele samochodów wiedzą jaką ochronę otrzymują w ramach OC i pamiętają, że jej zakres wynika z prawa, więc polisa jest taka sama we wszystkich towarzystwach. To ośmiela do zakupu bez udziału agenta, zwłaszcza że pozwala zaoszczędzić sporo czasu, a także pieniędzy dzięki możliwości porównania wielu ofert – mówi Bartłomiej Behnke z multiagencji ubezpieczeniowej www./.
W sieci OC kupują mężczyźni
Ze statystyk Superpolisa.pl wynika, że OC na samochód kupowane jest w kanale direct przede wszystkim przez mężczyzn, którzy dokonują aż 78% wszystkich transakcji. Odsetek ubezpieczeń kupowanych na odległość przez kobiety wynosi więc ogółem tylko 22%. Zaledwie w siedmiu województwach – dolnośląskim, lubuskim, mazowieckim, opolskim, podkarpackim, śląskim i wielkopolskim – procent pań kupujących OC w kanale direct był wyższy niż ten uśredniony wynik. Tylko w województwie podkarpackim odsetek kobiet kupujących OC był wyższy niż mężczyzn (60% do 40%).
- Różnica jest bardzo wyraźna i trudno upatrywać jej źródła jedynie w tym, że to mężczyźni zazwyczaj odpowiadają w domu za wydatki związane z motoryzacją. Istotne jest również ich podejście do zakupów dokonywanych przez internet. Mężczyźni częściej zwracają uwagę na łatwość porównania cen i możliwość znalezienia atrakcyjnej cenowo oferty. Dotyczy to wszystkich kupowanych online produktów, także ubezpieczeń – dodaje Bartłomiej Behnke, Superpolisa.pl.
Potwierdzają to wyniki zrealizowanego przez Gemius badania „E-commerce w Polsce 2014”. Na pytanie o motywację do robienia zakupów przez internet aż 90% mężczyzn (73% kobiet) odpowiedziało, że skłania ich do tego możliwość porównywania cen, a 85% (74% kobiet) wskazało na niższe ceny w porównaniu ze sklepami tradycyjnymi. Do kupna ubezpieczenia w sieci przyznało się 27% spośród wszystkich robiących zakupy online mężczyzn i tylko 16% kobiet.