Ubezpieczenie dopasowane do potrzeb klienta
Branża ubezpieczeniowa jest w tej chwili w trakcie przygotowań do dużej zmiany. Będzie nią wejście unijnej dyrektywy Solvency II, czyli Wypłacalność II.
Rewolucyjne zmiany nakładają na zakłady ubezpieczeniowe nowe obowiązki. Część ustawy dotyczy kwestii czysto technicznych m.in. systemu wypłacalności ubezpieczycieli i ich relacji z Komisją Nadzoru Finansowego. Skorzystają też klienci. Zawarte w dyrektywie zapisy gwarantują im wzmocnienie ochrony i większe bezpieczeństwo. Wdrożenie unijnych zapisów wiąże się również z szerszym zakresem informacji przekazywanych konsumentom i znacznie korzystniejszym dopasowaniem produktów ubezpieczeniowych.
Po wejściu w życie założeń dyrektywy Solvency II, Komisja Nadzoru Finansowego będzie mogła weryfikować adekwatność produktów ubezpieczeniowych proponowanych konsumentom. Co w praktyce oznacza, że towarzystwo ubezpieczeniowe zanim podpiszę umowę będzie miało obowiązek przeprowadzić analizę indywidualnych potrzeb klienta. Oceniane będzie czy produkt jest dopasowany do potrzeb, wiedzy, doświadczenia w dziedzinie ubezpieczeń i sytuacji finansowej. Dzięki czemu nowe zasady informowania w znaczy sposób ograniczą ryzyko nietrafionych zakupów produktów ubezpieczeniowych.
Na przygotowanie się do zmian branży ubezpieczeniowej zostało niewiele czasu, unijna dyrektywa ma obowiązywać od stycznia stycznia 2016r. Jan Grzegorz Prądzyński, prezes Polskiej Izby Ubezpieczeń, zapewnia – „Przygotowania są na bardzo intensywnym etapie. Czasu zostało bardzo mało, ale zakłady będą gotowe na 1 stycznia 2016 roku”.
PF