Aktualności9 lipca 2015

Na wakacje samochodem. Czy wiesz jak za granicą zadziała Twoje ubezpieczenie?

 

W tym roku prawie dwie trzecie Polaków planuje na wakacje wybrać się autem. Do wyjazdu warto się dobrze przygotować i sprawdzić, czy za granicą działają ubezpieczenia OC i AC, w jakich sytuacjach przyda się dodatkowe assistance, a także jak zachować się po stłuczce czy wypadku.

 

Według wyników „Raportu Stena Line na temat podróży samochodem na wakacje 2015” aż 60% Polaków zadeklarowało, że na urlop pojedzie w tym roku samochodem. Głównym powodem popularności aut jest większa swoboda i elastyczność, którą dają kierowcom i ich pasażerom. Docenia to aż 78% badanych. Przewagą samochodu nad innymi środkami transportu jest fakt, że dojedziemy nim wszędzie – 59% ankietowanych w tym środku transportu widzi możliwości dotarcia w miejsca mało popularne wśród innych turystów. Planując zagraniczny motourlop warto poświęcić trochę czasu na jego porządne przygotowanie. Aby wyjazd nie skończył się kłopotami na drodze, należy sprawdzić nie tylko stan techniczny auta, ale także zadbać o jego odpowiednie ubezpieczenie. Trzeba sprawdzić termin ważności polisy i zakres ochrony, czyli m.in. ustalić, czy zadziała ona w krajach, przez które przebiega trasa podróży.

 

Kluczowa jest świadomość sytuacji, w jakich przyda się i zadziała dany rodzaj ubezpieczenia. Dotyczy to przede wszystkim ewentualnych kolizji czy wypadków, w których będziemy sprawcami lub poszkodowanymi, zagranicznych kradzieży czy usterek, w związku z którymi przyda się np. holowanie. Wiedza na ten temat często zaoszczędzi nam stresu w obcym miejscu i pozwoli szybko pozbyć się problemu – zauważa Bartłomiej Behnke z porównywarki ubezpieczeń www./.

 

Zakres terytorialny OC i Zielona Karta

Posiadanie ubezpieczenia OC jest obowiązkiem każdego właściciela samochodu zarejestrowanego w Polsce. Polisa zapewnia finansową ochronę, jeżeli spowoduje on wypadek, w którym ucierpią (na mieniu lub zdrowiu) inni uczestnicy ruchu drogowego. Terytorialny zakres ubezpieczenia obejmuje zarówno Polskę, jak i państwa, które przystąpiły do Porozumienia Wielostronnego (czyli kraje Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Andorę, Chorwację, Serbię i Szwajcarię). Oznacza to, że dokument potwierdzający posiadanie OC jest wystarczający w zdecydowanej większości państw europejskich. Są jednak wyjątki.

 

Należą do nich choćby coraz popularniejsze turystycznie kraje bałkańskie: Czarnogóra, Albania czy Bośnia i Hercegowina. Aby móc skorzystać w tych miejscach z ochrony zapewnianej przez OC, konieczne jest zgłoszenie się do ubezpieczyciela po Zieloną Kartę[1]. Dokument ten rozszerza terytorialny zakres działania obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego, dzięki czemu kierowca nie musi kupować lokalnej polisy – tłumaczy Bartłomiej Behnke z www./.

 

U niektórych ubezpieczycieli Zieloną Kartę otrzymać można za darmo, u innych należy za nią dodatkowo zapłacić. Dlatego już w momencie kupna OC, porównując oferty różnych towarzystw, warto sprawdzić, czy Zielona Karta jest dostępna. Jeśli natomiast szlak planowanej podróży przebiega przez państwa, których nie ma na liście systemu Zielonej Karty, potrzebne będzie ubezpieczenie graniczne. Można je wykupić w momencie przekraczania granicy danego kraju (na okres minimum 30 dni).

 

Jak zachować się po stłuczce lub wypadku?

Każda kolizja czy stłuczka za granicą to podwójnie stresująca sytuacja. Do nerwów związanych z samym wypadkiem często dochodzą jeszcze ograniczone możliwości komunikacyjne. Dlatego warto być przygotowanym na taką ewentualność i przed wyruszeniem w trasę wyposażyć się w druk polsko-angielskiego oświadczenia o zdarzeniu drogowym. Wzór tego dokumentu dostępny jest na stronie internetowej Polskiego Biura Ubezpieczeń Komunikacyjnych (PBUK). Wypełnienie zawartych w nim pól pozwoli na zgłoszenie zdarzenia do ubezpieczyciela i otrzymanie odszkodowania. Możliwe są dwa scenariusze – to my jesteśmy sprawcami lub poszkodowanymi w wypadku lub kolizji.

 

fot. Przed wyjazdem przygotuj oświadczenie o zdarzeniu drogowym.

 

Jako sprawcy musimy udostępnić poszkodowanemu wszelkie dane umożliwiające identyfikację – dane osobowe, adres, numer dowodu tożsamości, dane pojazdu, serię i numer polisy OC oraz dane ubezpieczyciela, u którego została ona zakupiona. Szkoda będzie likwidowana przez zagranicznego reprezentanta polskiego towarzystwa w kraju, w którym doszło do zdarzenia.

 

Jako poszkodowani musimy pamiętać, aby te same dane zebrać od kierowcy, który spowodował wypadek. Dla pewności można zrobić również zdjęcie dokumentów ubezpieczenia i pojazdu sprawcy, na którym widoczne będą tablice rejestracyjne. Szkodę można zgłosić w państwie wypadku ubezpieczycielowi sprawcy lub w Polsce wyznaczonemu przez niego reprezentantowi.

 

UWAGA! W jednym i drugim przypadku nie należy podpisywać jakichkolwiek dokumentów sporządzonych w obcym języku, których treści nie rozumiemy! Zawsze w przypadku wątpliwości lub gdy sprawca nie chce przyznać się do winy na miejsce zdarzenia należy wezwać policję. Nawet jeśli, jak w Austrii, trzeba za to zapłacić.

 

Gdy nasze auto zostanie skradzione lub sami je zniszczymy…

Ryzyko kradzieży samochodu za granicą jest nie mniejsze niż w Polsce. Gdy padniemy ofiarą złodziei, nieocenione okaże się ubezpieczenie autocasco. Ta dobrowolna polisa pozwoli bowiem nie tylko na naprawę samochodu w przypadku jego uszkodzenia w wyniku stłuczki lub kolizji (gdy to my je spowodowaliśmy!) lub wskutek działania niekorzystnych warunków atmosferycznych (np. gradobicie, silny wiatr czy zalanie po ulewie), ale także na otrzymanie rekompensaty po utracie pojazdu poza Polską.

 

Ubezpieczenie AC działa zazwyczaj na terenie całej Europy, choć nie we wszystkich krajach. Zakłady ubezpieczeń przeważnie nie chcą brać na siebie odpowiedzialności za kradzież dokonaną na Wschodzie, np. na terytorium Rosji, Ukrainy, Białorusi czy Mołdawii, gdyż uznają, że ryzyko działania złodziei w tych krajach jest znacznie większe niż na pozostałej części kontynentu. Przed opuszczeniem kraju trzeba także sprawdzić, czy nasze AC na pewno obejmuje kradzież, ponieważ nie zawsze jest to standardowy element ubezpieczenia – mówi Bartłomiej Behnke z www./.

 

Assistance – czy to się przyda?

Podczas zagranicznych wyjazdów bardzo przydatna może się również okazać tzw. polisa car assistance (pomocowe ubezpieczenie samochodowe). W obcym kraju znacznie trudniej zorganizować pomoc samemu, choćby dlatego, że może nam to uniemożliwić wspomniana już nieznajomość języka. W takiej sytuacji warto skorzystać z całodobowego centrum pomocy, w którym konsultanci doradzą co należy zrobić na miejscu zdarzenia oraz zorganizują odpowiednią pomoc. W ramach ubezpieczenia pomocowego można liczyć na holowanie samochodu, pomoc mechanika w razie awarii, zapewnienie auta zastępczego, nieprzewidzianego noclegu, a także po dowóz paliwa, gdy go zabraknie na trasie.

 

PORADA! – LISTA „DO ZROBIENIA PRZED WYJAZDEM”:

  • Dokładnie sprawdź stan techniczny samochodu. Zadbaj o odpowiedni poziom płynów eksploatacyjnych, skontroluj klimatyzację. Sprawdź ciśnienie w oponach i czy posiadasz koło zapasowe.
  • Zadbaj o wyrobienie w NFZ Europejskiej Karty Ubezpieczenia (EKUZ) oraz jako uzupełnienie kup dobrowolne ubezpieczenie turystyczne.
  • Sprawdź termin ważności ubezpieczenia oraz przeglądów technicznych.
  • Sprawdź wymogi dotyczące wyposażenia awaryjnego w samochodzie oraz przepisy ruchu drogowego w docelowym kraju podróży.

 

W przypadku wykorzystania materiału we fragmencie lub całości prosimy o powołanie się na źródło www./, a w razie pytań lub wątpliwości kontakt do pr@/.

[1] Kraje, w których niezbędne jest rozszerzenie ochrony ubezpieczeniowej o Zieloną Kartę: Albania, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Iran, Izrael, Macedonia, Maroko, Mołdawia, Rosja, Tunezja, Turcja, Ukraina.

Udostępnij

Popularne tagi

+ Rozwiń

Porównuj i oszczędzaj!

Mądrze wybieraj ubezpieczenie: komunikacyjne, nieruchomości, turystyczne, życia i zdrowia. Zadzwoń, wylicz online lub przyjdź do placówki

Sprawdź

 

Chcesz ubezpieczyć się osobiście?

Spotkaj się z naszym doradcą.

Znajdź placówkę