Rynek ubezpieczeń: Rzecznicy będą pomagać pacjentom
Rzecznik Finansowy i Rzecznik Praw Pacjenta podpisali porozumienie o współpracy, którego celem ułatwienie pacjentom i klientom instytucji finansowych uzyskania wsparcia w dochodzeniu ich praw. Chodzi przede wszystkim o przypadki związane z pobytem w placówce medycznej, gdzie czasem wskutek błędnego działania lub zaniechania stan zdrowia pacjenta pogarsza się, a nawet dochodzi do jego śmierci. Pacjenci lub ich bliscy mogą wówczas dochodzić rekompensaty od szpitala.
W praktyce tego typu roszczenia są zgłaszane do ubezpieczyciela, który wystawił polisę odpowiedzialności cywilnej dla danej placówki. Dlatego osoba, która znajdzie się w takiej sytuacji, będzie potrzebowała wsparcia zarówno na płaszczyźnie medycznej, jak i prawnej.
Porozumienie pomiędzy Rzecznikami to efekt zaobserwowanego pokrywania się w niektórych obszarach kompetencji obu instytucji. Rzecznik Praw Pacjenta korzysta z opinii medycznego konsultanta wojewódzkiego lub krajowego, dzięki czemu może znaleźć argumenty wskazujące na błąd medyczny. W jego kompetencjach leży przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego w stosunku do placówki medycznej. Rzecznik Finansowy może z kolei pomóc w momencie, gdy już wiadomo, że mamy do czynienia z błędem medycznym i można ubiegać się o rekompensatę za poniesione szkody. Rzecznik ten wspiera roszczenia klienta, wskazując mu argumenty prawne. Zależą one od rodzaju szkody, sytuacji danej osoby czy warunków umowy ubezpieczenia danej placówki medycznej.
Celem porozumienia jest podejmowanie inicjatyw mających na celu zapewnienie osobom poszkodowanym możliwie najlepszego wsparcia w dochodzeniu ich praw. Rzecznicy przewidują wzajemne szkolenia i spotkania ekspertów ze swoich biur, służące dla lepszego doradztwa klientom poszukującym pomocy. Na 19 kwietnia zaplanowana jest pierwsza wspólna konferencja obu Rzeczników, poświęcona praktycznym aspektom dochodzenia rekompensaty za utratę zdrowia i życia.
WT