UFG działa coraz skuteczniej, a kary za brak OC mogą być wyższe

W 2014 roku udało się Funduszowi Gwarancyjnemu ujawnić 26 tys. osób bez polisy, czyli 35% wszystkich wykrytych przypadków.

Admin Administrator Admin Administrator
Opublikowano: 27.08.2015, w kategorii:

Na blogu i w naszych aktualnościach mieliśmy już okazję pisać o coraz większej skuteczności Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego w „ściąganiu” kar za jazdę bez obowiązkowego ubezpieczenia OC. Można się spodziewać, że w 2016 roku za poruszanie się bez polisy właściciele pojazdów będą musieli zapłacić więcej niż obecnie.

 

Dzięki specjalnym systemom UFG jest w stanie przeszukiwać bazę polis komunikacyjnych pod kątem przerw w ubezpieczeniu, a także sprawdzać Centralną Ewidencję Pojazdów przez pryzmat obowiązku ubezpieczenia pojazdu najpóźniej w dniu jego pierwszej rejestracji w naszym kraju. UFG weryfikuje kierowców pod tym kątem także w toku prowadzonych przez ubezpieczycieli procesów likwidacji szkód (zarówno poszkodowanych, jak i sprawców). Wszystkie te działania okazują się skuteczne, a UFG systematycznie bije własne „rekordy” wykrywania właścicieli pojazdów jeżdżących bez ubezpieczenia OC. W ubiegłym roku udało się Funduszowi ujawnić 26 tys. osób bez polisy, czyli 35% wszystkich wykrytych przypadków. Licząc na utrzymanie się obecnego trendu, w tym roku UFG celuje w 30 tys. ujawnionych spraw.

 

Policja działa na własną rękę

Oczywiście weryfikowaniem posiadania OC zajmuje się też policja – w minionym roku na przeszło 6 mln kontroli drogowych wykryła 20 tys. nieubezpieczonych właścicieli pojazdów. Według zebranych dzięki temu danym możliwe było stworzenie mapy skuteczności policyjnych kontroli OC. Prezentujemy ją poniżej – jak widać, o kierowcę bez polisy najłatwiej w woj. lubuskim, warmińsko-mazurskim, łódzkim i śląskim.

mapa_kontrole_OC_skutecznosc_policji(1)

(źródło: UFG)

 

Wysoka kara, która lada moment wzrośnie

Jak parokrotnie pisaliśmy na naszej stronie, kara za brak OC w przypadku samochodów osobowych to obecnie 3,5 tys. zł dla osób, które nie będą miały ważnej polisy przez czas dłuższy niż 14 dni. Do 2 tygodni przerwy w ubezpieczeniu kosztuje właściciela pojazdu 1750 zł, a do 3 dni „jedynie” 700 zł. Posiadacze samochodów osobowych, ciężarowych oraz pozostałych pojazdów (m.in. motocykli czy skuterów) jeżdżący bez polisy OC zobowiązani są do zapłaty odpowiednio 200%, 300% oraz 30% ustalonej przez Radę Ministrów na dany rok kalendarzowy płacy minimalnej. Szczegółowe informacje na ten temat i porównanie obecnych cen z obowiązującymi w 2014 roku umieściliśmy w tabeli poniżej.

 

Bez tytułu 

Wysokość kar za brak OC będzie aktualna najprawdopodobniej tylko do końca tego roku. Z rządowych zapowiedzi wynika, że w 2016 r. płaca minimalna ma zostać podniesiona o 100 zł do 1,85 tys. zł. Czyli maksymalna kara dla właściciela auta wyniesie nie 3,5 tys. zł, ale 3,7 tys. zł. O tym, czy tak będzie naprawdę, dowiemy się za kilka miesięcy.

 

Kilka powodów jazdy bez OC…

Warto jeszcze napisać, dlaczego kierowcy jeżdżą bez OC. Najczęstsze tłumaczenia zebrane przez UFG są następujące – co ciekawe, nie ma wśród nich deklaracji świadomej rezygnacji z zakupu obowiązkowego ubezpieczenia:

– wygaśnięcie polisy poprzedniego właściciela i przekonanie nowego posiadacza pojazdu o automatycznym odnowieniu tego ubezpieczenia; po zmianach przepisów tak się jednak nie dzieje,

– wprowadzenie w błąd co do ważności polisy OC poprzedniego właściciela,

– niewykupienie OC w dniu pierwszej rejestracji pojazdu w Polsce, a dopiero np. w dniu odbioru auta od dealera,

– nieopłacenie wszystkich rat składki za OC i nieprzedłużenie się umowy ubezpieczenia na kolejny rok.

Polecane wpisy z tej kategorii

Popularne tagi

Mogą spodobać Ci się również

Liberty Ubezpieczenia wkrótce jako część AXA

Liberty Ubezpieczenia wkrótce jako część AXA

Warta sprawdziła do kogo dzwonimy w przypadku stłuczki

Warta sprawdziła do kogo dzwonimy w przypadku stłuczki

„To trzeba wiedzieć” – Echo Dnia  – Podkarpacie

„To trzeba wiedzieć” – Echo Dnia – Podkarpacie