UFG: Nowa funkcjonalność przyspieszy wypłatę odszkodowań
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) udostępnił funkcjonalność, dzięki której towarzystwa komunikacyjne zyskały dostęp online do kopii notatek policyjnych z wypadków.
Dzięki temu osoby poszkodowane w wypadkach szybciej otrzymują odszkodowanie, bo wypłata świadczenia nie będzie już opóźniana przez oczekiwanie ubezpieczyciela na notatkę policji z miejsca zdarzenia. UFG przygotował również rozwiązanie informatyczne, które umożliwia policji przekazywanie tych danych online, a ubezpieczycielom – automatyczne włączanie ich w swoje procesy biznesowe.
Dostęp do tego rodzaju danych wykorzystują zakłady posiadające łącznie ponad 75% rynku komunikacyjnego, m.in. PZU, Warta, Ergo Hestia, AXA, Link4. Zdaniem ekspertów to przykład udanej współpracy instytucji branży ubezpieczeniowej z policją. Dotychczas zdobycie notatki policyjnej było czasochłonnym zadaniem, które często opóźniało wydanie decyzji ubezpieczeniowej. Po zgłoszeniu szkody pracownik firmy ubezpieczeniowej ustalał, czy i jaka jednostka policji była wzywana na miejsce zdarzenia i wysyłał prośbę o przesłanie notatki. Oczekiwanie na odpowiedź trwało zazwyczaj od kilku do kilkunastu dni. Teraz dociera ona do firmy ubezpieczeniowej w ciągu średnio siedmiu minut od chwili skompletowania notatki w systemie SEWiK.
Według statystyk policja sporządza rocznie około 500 tys. notatek ze zdarzeń drogowych. Zawierają one informacje m.in. o czasie i miejscu zdarzenia, jego okolicznościach oraz o uczestniczących w nim pojazdach, ale również o tym, gdzie ich posiadacze wykupili OC. Informacje te są udostępniane za pośrednictwem UFG wyłącznie zakładom, które wystawiły OC pojazdów biorących udział w kolizji bądź wypadku.
Administratorem danych z notatek policyjnych na potrzeby firm ubezpieczeniowych jest Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. To właśnie tam policja przekazuje informacje dotyczące poszczególnych wypadków i zdarzeń drogowych (zgodnie z ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych UFG i PBUK).
JN