5 RODOnowości, o których każdy agent powinien pamiętać
W ostatnich miesiącach dostarczyliśmy Wam comiesięczną porcję informacji na temat bardzo ważnego tematu dla całej naszej branży – IDD i nowa ustawa o dystrybucji ubezpieczeń. Do tego tematu będziemy jeszcze wracać, ale w tym miesiącu proponujemy chwilę oddechu i podjęcie innego, nie mniej istotnego wątku – RODO. Poniżej 5 pytań i odpowiedzi, którymi w skrótowej formie tłumaczymy czym jest i czego dotyczy rozporządzenie.
Kiedy debiutuje RODO?
Coraz bliżej do jednej z największych zmian prawych ostatniej dekady. Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (w skrócie RODO) – bo o nim mowa – to unijny akt prawny, który wszedł w życie w maju 2016 r., jednak zacznie obowiązywać już za niecałe dwa miesiące: od 25 maja 2018 roku.
Co robi RODO?
RODO definiuje zasady przetwarzania, wykorzystywania i przechowywania danych osobowych w nieco odmienny sposób niż dotychczas. Nowe przepisy wprowadzają szereg obowiązków i nowe rodzaje odpowiedzialności, a dotyczą wszystkich firm, które gromadzą i wykorzystują dane dotyczące osób fizycznych.
Co zmieni RODO?
RODO – jako akt nadrzędny – pociągnie za sobą zmianę wielu krajowych przepisów, m.in. ustawy o ochronie danych osobowych, kodeksu pracy czy ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. RODO wprowadza wiele rewolucyjnych rozwiązań prawnych, między innymi tzw. prawo do bycia zapomnianym oraz obowiązek powołania inspektora ochrony danych osobowych dla firm przetwarzających dużą ilość danych.
Czym grozi RODO?
Wysokimi karami pieniężnymi za łamanie przepisów z zakresu ochrony danych osobowych. Dotychczas kary za naruszenie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych były niskie i stosowano je sporadycznie. RODO wielokrotnie zwiększa dotkliwość potencjalnych sankcji. Maksymalna kara finansowa przewidziana dla firm przez RODO to 20 milionów euro lub do 4% wartości rocznego światowego obrotu przedsiębiorstwa za poważne naruszenia. Za mniejsze przewinienia grozi „zaledwie” 10 milionów euro i do 2% wartości rocznego obrotu.
Co RODO oznacza dla Agentów?
Wszelkie zmiany w życiu agenta i pracownika wynikną z jednej rzeczy – obowiązku wzmocnienia ochrony danych osobowych klientów. Zmiany możemy podzielić na te dotyczące sfery prawnej i wszystkiego, co z niej wynika – czyli głównie modyfikacji systemowych – oraz na zmiany w sferze mentalnej, do których należą nowe wzorce zachowań (zasady bezpieczeństwa). Do zmian prawnych i systemowych należą: zwiększenie zakresu klauzul informacyjnych, nowe konstrukcje prawne zgód klienckich oraz warunków ich wyrażania.
Wszystkie zmiany omówimy dokładnie w najbliższym czasie!
JN