Wytyczne KNF-u oficjalnie zaczynają działać
Ogłoszone 16 grudnia przez Komisję Nadzoru Finansowego (KNF) wytyczne dotyczące likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych oficjalnie wchodzą w życie 1 kwietnia. Warto więc przypomnieć, jaki jest cel wprowadzenia wytycznych i co to oznacza dla polskiego rynku ubezpieczeniowego.
KNF dostrzegł w ubiegłym roku konieczność jasnego uregulowania zasad stosowanych przez ubezpieczycieli w procesie likwidacji szkód komunikacyjnych. Komisja postanowiła zająć w tej sprawie stanowisko w oparciu o samodzielnie wykryte nieprawidłowości oraz na podstawie informacji otrzymanych od Rzecznika Ubezpieczonych, niezadowolonego z liczby skarg i reklamacji od klientów. Głównym celem wprowadzenia nowych regulacji jest to, aby klienci mieli jak najmniej powodów do skarżenia się na sposób, w jaki ubezpieczyciel postępował po zgłoszeniu szkody komunikacyjnej.
Dlaczego KNF sformułował wytyczne?
Aby odpowiedzieć na to pytanie, warto spojrzeć na listę obszarów, w których KNF dopatrzyła się uchybień po stronie ubezpieczycieli. Są to w szczególności:
-
nieprawidłowości w zakresie terminowego wypłacania świadczeń,
-
wypłacanie świadczeń z pominięciem zasady pełnego odszkodowania,
-
nieprzejrzysta polityka informacyjna w toku likwidacji szkód komunikacyjnych,
-
wadliwa organizacja procesu likwidacji szkód, zwłaszcza jego niedostateczna transparentność,
-
niejasne, niepełne, nieaktualne procedury wewnętrzne zakładów ubezpieczeń regulujące postępowanie likwidacyjne,
-
niedostateczna kontrola wewnętrzna w procesie likwidacji szkód,
-
niedostateczny nadzór i kontrola zakładów ubezpieczeń nad podmiotami zewnętrznymi wykonującymi na rzecz tych zakładów czynności z zakresu likwidacji szkód,
-
niedostateczny nadzór i kontrola ze strony organów zakładu ubezpieczeń nad procesem likwidacji szkód.
Właśnie w odniesieniu do tych zarzutów KNF opracował dokument, w którym opublikował 21 wytycznych mających na celu rozwiązanie wskazanych powyżej problemów. Aby było to możliwe zaproponowano zmiany w 3 obszarach:
-
organizacji, zarządzania, kontroli i nadzoru nad procesem likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych,
-
sposobu prowadzenia postępowania likwidacyjnego,
-
sposobu ustalania wysokości świadczenia.
Pełna treść wszystkich wytycznych znajduje się na stronie KNF pod adresem: http://www.knf.gov.pl/Images/wytyczne_dotyczace_likwidacji_szkod_z_ubezpieczen_komunikacyjnych_tcm75-40006.pdf
Komisja twierdzi, że wprowadzenie w życie nowych zasad z jednej strony poprawi oczywiście zadowolenie klientów, z drugiej natomiast jest też na rękę ubezpieczycielom. „Nieprawidłowości w procesie likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych narażają zakład ubezpieczeń na konkretne straty finansowe, związane z koniecznością poniesienia kosztów obsługi prawnej sporu oraz, w razie przegranej, koniecznością zapłaty kosztów sądowych i zastępstwa procesowego, jak również odsetek za opóźnienie” – argumentuje KNF.
Wytyczne a rynek ubezpieczeń
Dostosowanie się do wymogów KNF-u spowoduje, że koszty działalności ubezpieczycieli wzrosną – eksperci szacują, że rocznie cały rynek może to kosztować nawet 1,5 mld zł. To jedna z głównych przyczyn podwyżek cen ubezpieczeń OC, o których dużo mówi się w kontekście 2015 roku. Ciągłe spadki przypisu składek z OC w większości towarzystw, wzrost wartości wypłacanych odszkodowań, wdrożenie systemu bezpośredniej likwidacji szkód (koniec prac PIU również zaplanowany jest na kwiecień) w połączeniu z kosztami dostosowania się do wytycznych KNF-u to bez wątpienia wystarczające argumenty do podniesienia składek.