Ubezpieczyciele podsumowują ubiegły rok
PZU, UNIQA i Aviva opublikowały wyniki finansowe za rok 2015. Największy polski ubezpieczyciel w minionym roku odnotował zysk netto niższy od wyniku z roku 2014. W przypadku UNIQA wdrożenie strategii rozwoju rentownych linii biznesowych, zmiana struktury portfela polegająca na zmniejszeniu udziału ubezpieczeń komunikacyjnych oraz aktywne zarządzanie kosztami przełożyły się na pozytywny wynik finansowy. Również dla Avivy był to udany rok. Wśród najistotniejszych osiągnięć towarzystwa trzeba wymienić wzrost przychodów ze składek w obu sektorach działalności, wysoki poziom rentowności oraz dobre rezultaty sprzedaży w ubezpieczeniach życiowych.
Z raportu rocznego zaprezentowanego przez Grupę PZU wynika, że zysk netto był niższy o 21% w porównaniu z wynikami finansowymi za rok poprzedni. Wyraźny wzrost natomiast odnotowano w wyniku sprzedażowym – przez ostatnie 12 miesięcy Grupa PZU zebrała w sumie 18 359,04 mln zł składek, w roku poprzednim wynik uplasował się na poziomie 16 884,64 mln zł.
Z opublikowanych przez UNIQA Polska informacji dowiadujemy się, że ubezpieczyciel zebrał w 2015 r. 1,15 mld zł składki przypisanej. To kwota nieco niższa niż w roku poprzednim, kiedy to wynik uplasował się na poziomie 1,3 mld zł. Spadek odnotowano także w wynikach sprzedażowych w obu sektorach działalności. Jednak strategiczne rozwiązania związane m.in. z rozwojem rentownych linii biznesowych przełożyły się na pozytywny wynik finansowy. UNIQA może się pochwalić zyskiem brutto o wysokości 67,2 mln zł, a to 59,6% wyższy wynik niż przed rokiem.
– Na początku 2015 roku poinformowaliśmy, że rok 2014 był najlepszym rokiem w naszej historii, jeśli chodzi o zysk. Zapowiadaliśmy również, że dalej chcemy poprawiać nasz
wynik. I udało się to w 2015 r., z czego jesteśmy bardzo zadowoleni – mówi w wypowiedzi dla Gazety Ubezpieczeniowej Andrzej Jarczyk, prezes spółek UNIQA w Polsce.
2015 rok był dobrym okresem także dla Avivy. Ubezpieczyciel odnotował wzrost przychodów ze składek w obu sektorach działalności. Do ważnych osiągnięć ubiegłego roku należy także zaliczyć wysoki poziom rentowności i dobre wyniki sprzedażowe w nowym biznesie ubezpieczeń życiowych. W stosunku do roku poprzedniego wartość segmentu życiowego wzrosła o 13%. Zdaniem Adama Uszpolewicza, prezesa grupy Aviva w Polsce, wynik za rok 2015 pokazuje, że nawet gdy na rynku zachodzą zmiany regulacyjne i prokonsumenckie, to ubezpieczyciel ma receptę na rozwój.