Aktualności5 kwietnia 2016

BLS: sytuacja rok po wprowadzeniu systemu

          1 kwietnia minął rok od uruchomienia Bezpośredniej Likwidacji Szkód (BLS) działającej na wspólnych dla wszystkich ubezpieczycieli zasadach. Tego dnia grono oferujących tą usługę poszerzyło się o kolejną firmę. Choć system BLS w założeniu miał podnieść standardy obsługi klientów, to zdaniem Rzecznika Finansowego w szkodach likwidowanych za jego pomocą nadal występują zastrzeżenia znane ze „zwykłego OC”.

Dziewiątym towarzystwem ubezpieczeniowym, które od kwietnia umożliwi swoim klientom skorzystanie z BLS jest AXA Direct. W rozmowie z Gazetą Ubezpieczeniową dyrektor Biura Szkód Komunikacyjnych w AXA, Bernard Maciąg przyznaje, że do dołączenia do grona ubezpieczycieli uczestniczących w systemie BLS AXA przygotowywała się od dłuższego czasu. Ubezpieczyciel dostosował systemy informatyczne, przygotował pracowników, procesy i systemy do raportowania pomiędzy zakładami, aby dziś móc sprawnie rozpatrywać zgłaszane przez klientów szkody w ramach systemu BLS.

Bezpośrednia Likwidacja Szkód zakłada, że odszkodowanie po wypadku wypłaca ubezpieczyciel, u którego poszkodowany wykupił OC. Rozwiązanie to miało podnieść jakość świadczonych usług. Tymczasem z artykułu opublikowanego przez Rzecznika Finansowego dowiadujemy się, że sytuacja wcale się nie poprawiła, a korzystający z BLS kierowcy nadal skarżą się na nieprawidłowości w likwidacji szkód typowe dla „zwykłego OC”. Zażalenia klientów dotyczą głównie: stosowania zbyt niskich stawek za roboczogodzinę pracy warsztatu naprawczego, pomniejszenia odszkodowania np. w wyniku uwzględnienia w wycenie zamienników, a nie oryginalnych części, ograniczenia czasu wynajmu samochodu zastępczego oraz kwestionowanie stawek za wynajem.

Bardzo nas niepokoi fakt, że na tym etapie klienci skarżą się na sposób likwidacji szkód w systemie BLS. Zakładamy, że w tym pierwszym okresie towarzystwa starały się nadać tego typu zgłoszeniom najwyższy priorytet i dbać o to, żeby klienci byli zadowoleni. Jeśli to nie zawsze udawało się w tym pierwszym okresie, to co będzie dalej? – pyta Krystyna Krawczyk dyrektor Wydziału Klienta Rynku Ubezpieczeniowo-Emerytalnego w Biurze Rzecznika Finansowego.

Ponadto podstawowym zastrzeżeniem klientów do systemu BLS jest dezorientacja, szczególnie w sytuacjach, gdy ubezpieczyciel sprawcy jest poza systemem BLS czy podczas zdarzeń, w których doszło do szkody osobowej. W takich sytuacjach sprawy zostają przekierowane do ubezpieczyciela sprawcy, co w praktyce oznacza zamieszanie na etapie zgłaszania roszczeń, a często konieczność dostarczenia nowych, dodatkowych dokumentów i wyjaśnień.

 

PF

Udostępnij

Popularne tagi

+ Rozwiń

MOGĄ SPODOBAĆ CI SIĘ RÓWNIEŻ

Aktualności 7 czerwca 2015

Jak mówić do klientów?

Czytaj dalej
Aktualności 30 października 2019

Promocja kwartału

Czytaj dalej
Aktualności 17 września 2018

PZU dla bezpieczeństwa dzieci

Czytaj dalej
Aktualności 30 października 2019

Wysokie stawki OC dla młodych kierowców

Czytaj dalej

Porównuj i oszczędzaj!

Mądrze wybieraj ubezpieczenie: komunikacyjne, nieruchomości, turystyczne, życia i zdrowia. Zadzwoń, wylicz online lub przyjdź do placówki

Sprawdź

 

Chcesz ubezpieczyć się osobiście?

Spotkaj się z naszym doradcą.

Znajdź placówkę