BLS: bilans po roku

To jeden z najważniejszych projektów polskiego rynku ubezpieczeń komunikacyjnych ostatnich lat. Jak sprawdza się w praktyce?

Admin Administrator Admin Administrator
Opublikowano: 10.03.2016, w kategorii:

Z końcem marca mija pierwsza rocznica pojawienia się na rynku systemu BLS działającego na wspólnych dla wszystkich ubezpieczycieli zasadach. To jeden z najważniejszych projektów polskiego rynku ubezpieczeń komunikacyjnych ostatnich lat. Jak sprawdza się w praktyce?

 

W prima aprilis, czyli 1 kwietnia 2015 r., dzięki wielomiesięcznej pracy firm zrzeszonych w PIU, udało wcielić się w życie program umożliwiający poszkodowanym w stłuczkach i wypadkach likwidację szkody bezpośrednio u swojego ubezpieczyciela. Cały proces obrazuje poniższa infografika.

 

ubezpieczenia

 

Po pierwszym roku działania BLS-u znamy już opinie klientów na temat tej usługi, poznaliśmy również jej mankamenty czy niedociągnięcia. W tym czasie obserwowaliśmy też, jak kolejne firmy dołączają do systemu. I w oparciu o te informacje możemy wyciągnąć pierwsze wnioski.

 

W swoim towarzystwie? Klienci są na tak

Z badań zrealizowanych na początku 2016 roku na zlecenie Liberty Ubezpieczenia wynika, że ponad połowa pytanych osób wolałaby zlikwidować szkodę u swojego ubezpieczyciela, a nie w firmie, w której ubezpieczony jest sprawca kolizji czy wypadku drogowego. Taki sam odsetek respondentów zadeklarował, że na ich decyzję o wyborze polisy wpływa fakt, czy dana firma posiada w swojej ofercie BLS bezpośrednią likwidację szkód (Tomasz Suski, wicedyrektor ds. likwidacji szkód Liberty Ubezpieczenia, mówi: Ponad 50% badanych stwierdziło, że wybierając ofertę ubezpieczenia, wzięłoby pod uwagę to, czy dany zakład oferuje BLS). Ponadto ze wspomnianego badania wynika, że ponad 80% klientów jest zadowolonych z BLS i dzięki tej usłudze chętniej odnowi swoją polisę. Brzmi to wszystko bardzo pozytywnie, ale nie powinniśmy zapominać, że w ostatnim roku pojawiały się też sporadyczne głosy krytyki.

 

Sporna kwestia…

Sprawę nagłośniła Concordia Ubezpieczenia. Towarzystwo postanowiło nieco poprawić BLS, bowiem w wersji opracowanej przez PIU z usługi mogą korzystać tylko te osoby, które zostały poszkodowane przez sprawcę, posiadającego polisę OC w jednej z firm należących do systemu. Sytuacja ta rodzi wśród klientów pewne niezrozumienie przy zgłaszaniu szkody. Klienci nie mają bowiem pewności czy sprawca zdarzenia posiada OC u ubezpieczyciela będącego członkiem BLS-u. I, prawdę powiedziawszy, niekoniecznie powinno go to interesować, bo jako poszkodowany nie musi przecież się orientować we wszystkich niuansach funkcjonowania rynku polis komunikacyjnych. Jak z sytuacji wybrnęła Concordia? Zaproponowała swoim klientom, że likwidować będzie wszystkie szkody spełniające pozostałe warunki określone w systemie PIU (np. wartość szkody mniejsza niż 30 tys. zł, nie więcej niż dwóch uczestników zdarzenia), niezależnie od tego, czy ubezpieczyciel sprawcy dołączył do BLS-u, czy nie.

 

BLS bez wpływu na ceny

Co jakiś czas w ostatnich miesiącach powraca dyskusja na temat wpływu BLS-u na wzrost cen OC. Eksperci branżowi wskazują jednak, że jest on znikomy. To m.in. z uwagi na to, że w systemie BLS likwidowana jest stosunkowo niewielka liczba szkód komunikacyjnych. Wzrost cen OC jest oczywiście obserwowany, ale należy go łączyć raczej ze złą kondycją finansową branży, rosnącą wartością wypłacanych odszkodowań i świadczeń, a także publikowaniem kolejnych wytycznych przez KNF.

 

Co dalej?

Co istotne, nie widać, aby BLS w jakiś sposób faworyzował większe towarzystwa kosztem mniejszych, które muszą bacznie przyglądać się wszystkim wydawanym na likwidację sumom.  A przed 1 kwietnia 2015 r. można było usłyszeć o takich obawach. Co zatem czeka BLS w kolejnych miesiącach? Powinniśmy spodziewać się, że kolejne firmy zaczną dołączać do systemu. W tej chwili należą do niego:  Concordia Ubezpieczenia, Ergo Hestia, PZU, UNIQA, Warta (od 1 kwietnia 2015 r.), Aviva, Liberty Ubezpieczenia (od 1 lipca 2015 r.) i Gothaer (od 31 października 2015 r.). Równo rok po starcie BLS-u, a zatem 1 kwietnia 2016 r., do programu dołączy AXA Direct.

Polecane wpisy z tej kategorii

Popularne tagi

Mogą spodobać Ci się również

Szkolne ubezpieczenie, czy indywidualna polisa NNW?

Szkolne ubezpieczenie, czy indywidualna polisa NNW?

Mniej skarg ubezpieczonych

Mniej skarg ubezpieczonych

Ubezpieczenie mieszkania od wszystkich ryzyk

Ubezpieczenie mieszkania od wszystkich ryzyk