Internet coraz bardziej ubezpieczeniowy
W dzisiejszych czasach przez Internet można kupić prawie wszystko – od nowego laptopa po ubezpieczenia. Wyniki ostatniego raportu KPMG pokazują, że popularność polis sprzedawanych w kanale direct będzie w najbliższych latach rosnąć.
Jak pokazują wyniki raportu „Jeden klik od ubezpieczenia – czy Polacy są gotowi na kanały cyfrowe?” przygotowanego przez KPMG, w którym firma zestawia oczekiwania i zachowania konsumentów cyfrowych* ze strategiami ubezpieczycieli, liczba dorosłych internautów już teraz wynosi w Polsce ponad 20 milionów, a według prognoz do 2020 roku regularnie korzystać z sieci będzie około 75% Polaków. Co istotne, coraz więcej jest w tej grupie osób wykorzystujących sieć do kupowania produktów lub usług. I to także ubezpieczeniowych – z raportu KPMG wynika, że korzysta z nich aż 92% konsumentów cyfrowych, a co 10. badana osoba, kontaktuje się z ubezpieczycielem przynajmniej raz w tygodniu.
Nic zatem dziwnego, że rynek ubezpieczeniowy chętnie korzysta z możliwości, które oferuje Internet (choćby z tego, że dzięki połączeniu cyfrowemu dotarcie do klienta jest stosunkowo łatwe). Sieć jest doskonałym środowiskiem do nawiązania dłuższych relacji oraz wymiany informacji odnośnie przyszłych oczekiwań. Poprzez kanały cyfrowe rozwiązywanie wszelkich spraw przebiega w sposób bardziej dla konsumentów przyjazny i wygodny – szybko, skutecznie i nieabsorbująco.
Poniżej kilka ważnych wniosków z raportu KPMG.
+ Jaką formę kontaktu preferują klienci?
W zależności od tego, co jest przedmiotem sprawy, klienci wybierają różne kanały kontaktowania się z ubezpieczycielem. Często wciąż dominuje bezpośrednie spotkanie, ale preferencje klientów wyraźnie przesuwają się w kierunku kanału online. Przykładem jest choćby to, że 62% ankietowanych poszukuje informacji o polisach na stronach www, a zaledwie 13% udaje się w tej sprawie do sprzedawcy. Aby zakupić nowe ubezpieczenie badani najczęściej (41%) wybierają wizytę w punkcie obsługi sprzedaży, ale zakup poprzez stronę internetową lub aplikację mobilną preferuje już ponad 31% respondentów.
+ Czego szukają konsumenci?
Klienci coraz częściej wybierają ubezpieczyciela, jeśli ma ofertę online. Co ciekawe, nie tylko więc cena i zakres ubezpieczenia odgrywają ważną rolę (chociaż nadal są one kluczowymi czynnikami dla większości badanych), ale zauważyć można wzrost ważności kanałów internetowych, takich jak możliwość zgłoszenia szkody przez Internet (25%), dostęp do konta klienta (17%) czy zakupu polisy kanałem cyfrowym (15%), który najczęściej wybierany jest w przypadku ubezpieczeń komunikacyjnych i turystycznych.
+ Jakie bariery widzą klienci w kanale online?
Przy zakupie ubezpieczenia przez Internet największa część klientów wciąż boi się podejmować decyzję bez porady konsultanta lub agenta (52%), obawia się też niedomówień (49%) i nie jest pewna, że kupi produkt dostosowany do swoich potrzeb. Kanał cyfrowy wybierany jest więc najczęściej przy czynnościach, w których wykonywaniu klienci czują się pewnie (90%).
Przyszłość ubezpieczeń w Internecie
Działalność ubezpieczycieli rozwija się w sieci i najprawdopodobniej w najbliższej przyszłości to nie tylko się nie zmieni, ale dodatkowo zintensyfikuje. W swoim raporcie KPMG zaprezentowało graf ilustrujący zmiany na rynku w perspektywie następnych 5-10 lat. Widać wyraźnie, że poprzez nieustanny kontakt z klientem ubezpieczyciele dopasowywać będą swoją ofertę oraz starać się będą rozwijać możliwości, które oferują im kanały cyfrowe.
Źródło: http://www.kpmg.com/PL/pl/IssuesAndInsights/ArticlesPublications/Documents/2015/12/Raport-Jeden-klik-od-ubezpieczenia-czy-Polacy-są-gotowi-na-kanaly-cyfrowe.pdf
Internet ważny w Superpolisa.pl
Dzięki posiadaniu nowoczesnego systemu sprzedażowego jako Superpolisa.pl wpisujemy się w opisany w zaprezentowanym raporcie rozwój „internetowych ubezpieczeń” w Polsce. Jesteśmy pewni, że możliwość sprawnego porównania wielu ofert na komputerze czy telefonie (u nas zajmuje to zaledwie kilka minut) i po kilku kliknięciach dokonani zakupu wybranego produktu, to rozwiązanie ze wszech miar warte uwagi. Dlatego cieszy nas, gdy badania potwierdzają, że kanał cyfrowy już teraz jest coraz bardziej popularny i na pewno stanowi przyszłość ubezpieczeń.
* Konsument cyfrowy to według autorów raportu: osoba posiadająca praktycznie nieprzerwany dostęp do lokalnych i globalnych zasobów internetu za pomocą stacjonarnych i mobilnych urządzeń dostępowych.