Aktualności20 marca 2015

Jak ubezpieczyć motocykl?

Tylko w styczniu tego roku sprzedano 531 motocykli czyli prawie 2 razy więcej niż rok temu (wzrost o 98,1% wg danych Samar). Szczególnym wzrostem popularności cieszą się 125-tki – rok temu był to najmniej popularny segment, teraz wysuwa się na pierwsze miejsce stanowiąc ponad połowę wszystkich kupionych jednośladów.

 

To oczywiście efekt zmian ustawowych, które weszły w życie w ubiegłym roku. Dały one posiadaczom prawa jazdy kategorii B możliwość kierowania motocyklami z pojemnością silnika do 125 ccm, pod warunkiem, że od ich egzaminu nie minęło mniej niż 3 lata. To spowodowało znaczący wzrost sprzedaży jednośladów i wprowadziło sporo zmian w drogowej rzeczywistości.

 

Jakie ubezpieczenie na motocykl

Właściciele motocykli i skuterów podlegają obowiązkowi posiadania ubezpieczenia OC. Ochrona w ramach takiej polisy stanowi gwarancję, że spowodowawszy wypadek jego sprawca nie będzie musiał szkód pokrywać z własnej kieszeni, lecz zrobi to za niego ubezpieczyciel. W kontekście jednośladów należy pamiętać, że choć są to maszyny przede wszystkim sezonowe, ubezpieczenie OC musi być ważne przez cały rok, nawet jeśli motocykl czy skuter przez kilka miesięcy stały zaparkowane w garażu. Pocieszeniem może być natomiast stosunkowo niewysoka cena polisy w porównaniu do składek naliczanych właścicielom aut. Jednak i w tym przypadku w zależności od towarzystwa można trafić zarówno na bardzo drogą, jak i tanią polisę i przed zakupem warto upewnić się, czy na pewno nie przepłaca się za OC. Roczna składka zależy od takich czynników jak wiek, historia szkód czy miejsce zamieszkania motocyklisty, a także od parametrów samego pojazdu.

 

Właściciele jednośladów mogą także zdecydować się zakup dobrowolnej polisy autocasco (AC), choć nie każde towarzystwo ma ją w swojej ofercie. Tego rodzaju ochrona daje możliwość uzyskania odszkodowania przede wszystkim po kradzieży motocykla czy uszkodzeniach spowodowanych na swoim sprzęcie przez właściciela jednośladu. Ponadto w ramach AC można liczyć na usługi pomocowe, czyli tzw. assistance.

 

W czym pomoże assistance na motocykl?

To coś dla tych, którzy mieli okazję przekonać się jak to jest, gdy skuter nie odpala przed restauracją, czy pchali swój pojazd kilka kilometrów do domu. Taki pakiet daje pomoc podczas awarii i wypadku, naprawę na miejscu (jeśli jest możliwa), holowanie do serwisu lub ASO, pomoc w przypadku przebicia opony czy rozładowania akumulatora, a nawet dowóz paliwa, gdy go zabraknie w drodze. W niektórych ofertach dostępne jest także np. pokrycie kosztów komunikacji zastępczej (np. bilet miesięczny) przydatne dla wykorzystujących swój skuter w wielkomiejskich metropoliach. W pakietach assistance na większe motocykle turystyczne w przypadku ich awarii assistance zwraca koszt hotelu czy zapewnia auto zastępcze. Najczęściej udzielana pomoc wiąże się z wymianą przepalonej żarówki, odpaleniem przy rozładowanym akumulatorze, pomocy przy przebitej oponie czy uszkodzonym napędzie (łańcuch, pasek). Pomoc najczęściej udzielana jest na miejscu, tak żeby możliwe było dalsze użytkowanie pojazdu. Jeśli naprawa na miejscu nie jest możliwa assistance gwarantuje transport do najbliższego ASO czy serwisu, a w niektórych przypadkach także pojazd zastępczy.

 

Czy ubezpieczenie AC zadziała podczas jazdy motocyklem na torze?

Dokonując zakupu polisy AC trzeba mieć świadomość, że ochrona obejmuje wyłącznie zdarzenia, które powstały w skutek standardowego użytkowania pojazdu. Ubezpieczyciel ma prawo odmówić likwidacji szkód, które nie wynikają z wykorzystywania motocykla zgodnie z jego podstawowym przeznaczeniem, czyli poruszaniem się w ruchu drogowym. Powinny o tym pamiętać przede wszystkim osoby decydujący się na jazdę motocyklem po torze. Choć żadne z towarzystw w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU) nie pisze wprost o wykluczeniu obejmującym jazdę motocyklem po torze, należy jednak szczególną uwagę zwrócić na zapisy dotyczące rajdów, zawodów, jazd treningowych czy konkursowych.

 

Gdy właściciel motocykla będzie chciał jeździć po torze (np. wyścigowym – Tor „Poznań”, szkoleniowym – Autodrom Jastrząb czy kartingowym – Kartodrom Radom), to standardowe AC żadnego z towarzystw ubezpieczeń nie obejmie związanych z tym potencjalnych szkód. Niektórzy ubezpieczyciele są jednak skłonni pójść kierowcy na rękę i po dodatkowej weryfikacji, za zgodą centrali i po zapłacie dodatkowej składki rozszerzyć ochronę ubezpieczeniową np. o ryzyko szkód powstałych podczas wyścigów i treningów motocyklowych.

 

Każde zgłoszenie dotyczące rozszerzenia ochrony jest rozpatrywane przez ubezpieczycieli indywidualnie, dlatego sama możliwość dodania do AC jazdy po torze nie oznacza, że każdy kierowca będzie mógł z niej skorzystać. Pierwszym krokiem do rozbudowania AC według własnych potrzeb zawsze jest znalezienie towarzystwa, które taką opcję dopuszcza. W tym celu warto skorzystać z usług niezależnego doradcy, który może za nas kontaktować się z wieloma ubezpieczycielami jednocześnie. To na pewno szybsza i skuteczniejsza metoda niż poszukiwania prowadzone na własną rękę – mówi Bartłomiej Behnke z porównywarki ubezpieczeń www./.

 

Gdy motocykl uszkodzi się w transporcie…

Warto także pamiętać o transporcie. Sytuacji, w których właściciele motocykli decydują się na jego przewóz jest co najmniej kilka – kupno, sprzedaż, dostarczenie na tor lub wyjazd na wakacje. Przeważnie za szkodę na transportowanym motocyklu odpowiedzialny jest kierujący pojazdem, więc w zdecydowanej większości przypadków straty będą musiały zostać pokryte właśnie przez niego. Należy jednak zwrócić uwagę, że kierującym może być albo osoba fizyczna, albo przedstawiciel firmy transportowej, która przyjęła zlecenie przewiezienia motocykla. Różnica polega na tym, że w pierwszym przypadku kierowca będzie musiał wypłacić odszkodowanie z własnej kieszeni, a w drugim rekompensata zostanie wypłacona z polisy OC przewoźnika, który odpowiada za szkody rzeczowe wyrządzone jego klientom (o ile firma ma wykupione to dobrowolne ubezpieczenie).

 

Jeżeli właściciel uszkodzonego w transporcie motocykla posiada ubezpieczenie AC, wówczas pojawia się jeszcze jedna możliwość – likwidacja szkody w ramach tej właśnie polisy. AC wykorzystywane jest najczęściej, gdy kierującym pojazd w momencie zdarzenia był sam właściciel jednośladu, ponieważ w takiej sytuacji nie może on liczyć na odszkodowanie z innego źródła – dodaje Bartłomiej Behnke z www./.

 

Warto również przypomnieć, że nie ma możliwości likwidacji szkody powstałej w transporcie z obowiązkowego ubezpieczenia OC właściciela pojazdu przewożącego motocykl (podobnie z OC przyczepy). Możliwy jest także odmienny scenariusz – uszkodzenia spowodowane zostaną przez innego uczestnika ruchu drogowego, z którego winy dojdzie do wypadku czy kolizji. W takiej sytuacji właściciel może oczywiście spodziewać się odszkodowania z polisy OC sprawcy.

 

W przypadku wykorzystania materiału we fragmencie lub całości prosimy o powołanie się na źródło www./, a w razie pytań lub wątpliwości kontakt do pr@/.

Udostępnij

Popularne tagi

+ Rozwiń

MOGĄ SPODOBAĆ CI SIĘ RÓWNIEŻ

Aktualności 29 listopada 2016

Mówi się w branży…

Czytaj dalej
Aktualności 29 maja 2018

Maj 2018

Czytaj dalej
Aktualności 27 marca 2019

MÓWI SIĘ W BRANŻY

Czytaj dalej
Aktualności 8 czerwca 2016

PIU i KNF podsumowały 2015 rok

Czytaj dalej

Porównuj i oszczędzaj!

Mądrze wybieraj ubezpieczenie: komunikacyjne, nieruchomości, turystyczne, życia i zdrowia. Zadzwoń, wylicz online lub przyjdź do placówki

Sprawdź

 

Chcesz ubezpieczyć się osobiście?

Spotkaj się z naszym doradcą.

Znajdź placówkę