Język korzyści w pigułce: używaj słów, które przynoszą skutek (część III)
Witaj w trzeciej i ostatniej części naszego „kursu w pigułce”. Język korzyści powoli przestaje mieć przed Tobą jakiekolwiek tajemnice. Wiesz już, jak indywidualnie podejść do klienta. Umiesz dozować informacje i rozróżniać cechy od korzyści. Przyszedł czas, by poznać słowa, zwroty i wyrażenia, przygotowujące Cię do uzyskania jak największej sprzedaży.
Zasada 101, czyli klient ma zawsze rację
Najlepiej opisuje ją zdanie: „Zgadzam się z Tobą w 100-tu procentach (choć tylko z 1-ym procentem tego, co mówisz)”. To bardzo ważna reguła – jej przestrzeganie jest konieczne, jeśli chcemy, aby nasze interakcje z innymi ludźmi przebiegały gładko i przyjaźnie. Chodzi w niej o coś, co eksperci skutecznej sprzedaży nazywają „potwierdzeniem doświadczenia klienta”. Spójrzmy na przykłady:
Klient: Nie jestem zadowolony z tej polisy, przed niczym nie chroni.
Ty: Rozumiem, że nie jest Pan zadowolony z zakresu tego produktu. Zobaczmy, co możemy z tym zrobić.
Zasada jest prosta – doszukuj się wszędzie pozytywnych stron i dobrych intencji. Szukaj tego, co jest dla Twoich rozmówców ważne, z jakimi doświadczeniami przychodzą do Ciebie. Dla skutecznej sprzedaży nie ma żadnego znaczenia, że nie zgadzasz się z klientem i uważasz, że zakres tej polisy jest świetny – dla skutecznej sprzedaży znaczenie ma to, czy klient czuje się zrozumiany.
Pamiętaj, że dla Twojego klienta najważniejszy jest on sam, jego zdanie, poglądy i opinie. Zaprzeczenie bieżącemu doświadczeniu klienta to najgorsza rzecz, jaką możesz zrobić dla swojej prowizji – ustawia Ciebie i klienta po dwóch stronach barykady.
Co mówić, żeby potwierdzić doświadczenie klienta? Oto warta zapamiętania lista zwrotów:
Rozumiem, że Pani/a zdaniem…
A więc Pani/a zdaniem…
To zrozumiałe, że w takiej sytuacji uważa Pan/i że…
Cieszę się, że Pan/i to mówi, zależy nam na opinii naszych klientów…
Po tych słowach koniecznie musisz zaproponować formę rozwiązania problemu klienta:
Zobaczmy, co można z tym zrobić…
Spójrzmy, jak można Pani/u pomóc…
Ważne! Podany wyżej przykład wcale nie oznacza, że mamy do czynienia z taką sytuacją jedynie w przypadku niezadowolenia klienta. Powyższe rozwiązania stosujemy również wtedy, gdy klient ma jak najbardziej pozytywne odczucia:
Klient: Zakres i cena mi się podobają.
Ty: Rozumiem, że jest Pan/i zadowolony/a z tej oferty – bardzo się cieszę / Miło mi będzie powitać Pana/ią w gronie naszych klientów / Tak, to będzie mądry wybór (pochwalenie klienta)
Odpowiednie przedstawianie faktów
To bardzo użyteczna zasada w przypadku klienta mającego wątpliwości natury finansowej. Jeśli klient podnosi argument zbyt wysokiej ceny, postaraj się uczynić ją bardziej przystępną poprzez użycie porównania albo rozbicia ceny na stawki (np. dzienne). Przykład:
Klient: No nie wiem… 60 zł za miesięczną składkę to sporo.
Ty: To rzeczywiście może się wydawać niemałą kwotą, ale proszę zauważyć, że (alternatywy):
…to tylko 2 zł za dzień
…to tyle, co obiad w restauracji
…to wizyta z małżonkiem w kinie
…a to ubezpieczenie zapewnia ochronę praktycznie od wszystkiego.
Zauważyłeś, że w pierwszej części naszej odpowiedzi zastosowaliśmy znaną Ci już zasadę 101?
Ułóż własną listę
Eksperci od języka sprzedaży tworzą listę fraz i słów, których stosowanie podnosi szansę na udane zamknięcie sprzedaży. Na Twoje potrzeby zebraliśmy niektóre tego typu zwroty do stosowania w konkretnych sytuacjach:
Apelowanie do autorytetu zewnętrznego/wewnętrznego:
To Pan/ni decyduje
Tysiące klientów zachwalały ten produkt
Sprzedaż tego ubezpieczenia ostatnio idzie mocno w górę
Na Pana/i miejscu zdecydowałbym się na
Przyzna Pan/Pani rację
Jako specjalista / doradca polecam
Cieszy się ogromną popularnością
Najważniejsza jest Pana/i opinia, zdanie
Jestem przekonany, że
Dołączy Pan/-i do rodziny osób…
Apelowanie do wygody:
Dla Pana/ni wygody
Wystarczy decyzja, resztą zajmę się ja
Wystarczy tylko przygotować/ podpisać
To naprawdę minimum formalności
To duże ułatwienie
Pozwoli to na wygodne /proste korzystanie
To bardzo komfortowe rozwiązanie
Gwarancja na przyszłość:
Kupuje Pan/i poczucie bezpieczeństwa
Osobiście zapewniam, że / Ręczę za to
To gwarancja spokojnego snu
Przyszłość rysuje się
Nie oznacza to oczywiście, że masz stosować je wszystkie – wybierz te, które są najlepsze dla Ciebie i już dziś przygotuj się na jutrzejsze wyzwania!
Gorąco zachęcamy do tworzenia własnej listy słów, które sprzedają. A może masz już własną listę? Podziel się nią z nami!
JN