UFG: Coraz wyższe koszty braku OC

Małgorzata Zalewska Małgorzata Zalewska
Opublikowano: 17.01.2018, w kategorii:

Jak wynika z danych UFG (Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego) szybko rośnie liczba najwyższych regresów od sprawców wypadków spowodowanych pojazdem bez polisy OC. Każdy z ok. 400 sprawców ma już do zwrotu kwoty przekraczające średnio ponad 200 tys. zł, w tym osiem osób obciążonych jest regresami przekraczającymi 1,5 mln zł.

Zdaniem Elżbiety Wanat-Połeć, prezesa UFG, świadomość ubezpieczeniowa Polaków jest wciąż niska, co w połączeniu z coraz wyższymi wypłatami za szkody osobowe powoduje, że jazda bez obowiązkowego OC stała się ogromnym zagrożeniem dla finansów sprawcy szkody. Przypomnijmy, że do najczęstszych przyczyn braku OC należą m.in. wygaśnięcie ubezpieczenia zbywcy pojazdu, przekonanie o braku potrzeby ubezpieczenia niesprawnego technicznie i nieużytkowanego pojazdu, trudna sytuacja materialna właściciela pojazdu i nieopłacenie pełnej raty składki za OC.

Na koniec czerwca 2017 roku UFG prowadził 16,2 tys. spraw regresowych na łączną kwotę 224 mln zł. Średnia wartość regresu to blisko 14 tysięcy złotych. Najszybciej jednak rosła liczba spraw z przedziału ponad 100 tys. zł – od czerwca 2016 do czerwca 2017 wzrosła ona o ponad 20% (z 314 do 384 spraw).

Od początku tego roku obowiązują wyższe sankcje za brak ważnego OC. Maksymalna kara dla właściciela auta osobowego to obecnie dwukrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę, a dla właścicieli ciężarówek – trzykrotność. Gdy przerwa w obowiązywaniu ubezpieczenia nie przekracza 3 dni kwota jest niższa o 20%, a do 14 dni wynosi 50% pełnej stawki.

Lepsza wykrywalność braku OC

Do końca listopada UFG wystawił o ponad 25% więcej wezwań o zapłacenie kary za brak polisy (ponad 76,1 tys.) niż w tym samym okresie 2016 roku. Większość przypadków (ok. 68%) wykrywana jest automatycznie, bez udziału właściciela pojazdu czy kontroli policji, tylko na podstawie informacji w ogólnopolskiej bazie polis komunikacyjnych. Na podstawie ustaleń własnych Fundusz szacuje, że w Polsce może być około 80-90 tys. nieubezpieczonych pojazdów, czyli 0,4–0,5% wszystkich pojazdów biorących udział w ruchu.

 

MZ

Polecane wpisy z tej kategorii

Popularne tagi

Mogą spodobać Ci się również

Rynek cyberpolis

Rynek cyberpolis

Odszkodowanie bez względu na pomoc publiczną

Odszkodowanie bez względu na pomoc publiczną

„Porównują i sprzedają” – Własny Biznes Franchising

„Porównują i sprzedają” – Własny Biznes Franchising