UFG: Nieuiszczenie raty powoduje wygaśnięcie polisy
Z nowego sondażu Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG) wynika, że najczęstszymi przyczynami braku OC posiadaczy pojazdów mechanicznych są dwie rzeczy: pierwsza to błędne przekonanie kierowców, iż niesprawny pojazd (auto, motocykl, ciągnik) nie musi mieć ubezpieczenia (uważa tak 41% kierowców), a druga – że OC przedłuża się automatycznie na kolejny rok nawet wówczas, gdy nie uiszczono jednej z rat składki (33%).
Wcześniejsza analiza zidentyfikowanych przypadków braku OC pokazała, że w 40% sytuacji powodem nieubezpieczenia było właśnie nieopłacenie raty składki i w efekcie wygaśnięcie polisy. Problem dotyczy może nawet ponad 4 milionów osób kupujących OC na raty. Według prezesa UFG, Elżbiety Wanat-Połeć, ostatni wzrost cen polis OC zwiększył zainteresowanie płatnościami w ratach, stąd więcej osób może być zagrożonych ryzykiem jazdy nieubezpieczonym pojazdem.
W innych problematycznych sytuacjach, związanych z wygaśnięciem polisy OC (np. gdy umowa ubezpieczenia została wypowiedziana lub nastąpiła zmiana właściciela pojazdu) wiedza kierowców jest już większa. Tylko 25% badanych błędnie uważa, że mimo to OC ppm. automatycznie przedłuży się na kolejny rok. Polscy kierowcy znacznie lepiej zdają sobie sprawę, kiedy powstaje obowiązek zakupu komunikacyjnego OC. 87% respondentów trafnie wskazało, że należy to zrobić najpóźniej w dniu rejestracji pojazdu i przed wyjechaniem nim na drogę publiczną. Rośnie też świadomość konsekwencji, jaki mogą spotkać kierowcę jeżdżącego nieubezpieczonym pojazdem – 89% z nich wie, że za brak dowodu OC ppm. grozi 50-złotowy mandat, a 74% zdaje sobie sobie sprawę, że za brak ubezpieczenia OC ppm. czeka znacznie surowsza kara ze strony UFG – do 4 tysięcy zł za auto osobowe. To olbrzymi postęp od czasu ostatniego badania, kiedy tę świadomość wykazywało jedynie 47% badanych.
70% ankietowanych wie, że w razie spowodowania wypadku nieubezpieczonym pojazdem będą musieli zwrócić UFG odszkodowanie wypłacone ofiarom wypadku. Takie finansowe konsekwencje obciążają nie tylko właściciela pojazdu, ale również sprawcę, który zgodził się prowadzić nieubezpieczony pojazd. Najmniejszą wiedzę o konsekwencjach braku OC komunikacyjnego mają najmłodsi (do 24 lat) kierowcy, najstarsi (ponad 60 lat) i właściciele pojazdów, mieszkający w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców.
Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie UFG przez GfK Polonia w sierpniu 2017 r.
MZ