Ułatwienia w uzyskiwaniu odszkodowań za odwołany lot i zgubiony bagaż
Uzyskanie odszkodowania za niedogodności związane z opóźnionym lub odwołanym lotem czy zniszczonym bądź zagubionym w trakcie transportu bagażem będzie o wiele prostsze. W kwietniu br. Urząd Lotnictwa Cywilnego powołał Rzecznika Praw Pasażerów – nową jednostkę uprawnioną do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich. W przypadku, gdy roszczenie o odszkodowanie nie zostanie uznane, Rzecznik będzie kolejnym etapem na drodze do rozwiązania sporu z przewoźnikiem, biurem podróży czy sprzedawcą biletów lotniczych.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zauważa, że nowa jednostka z pewnością ułatwi i przyspieszy rozwiązywanie problemów zainteresowanych. Postępowanie będzie darmowe zarówno dla klienta jak i drugiej strony konfliktu a jego zakończenie będzie musiało nastąpić w ciągu 90 dni. Dodatkowym udogodnieniem jest fakt, iż wszelkie formalności będą mogły być prowadzone w postaci elektronicznej lub papierowej, co znosi obowiązek osobistej obecności obu stron, jeżeli każda z nich wyrazi na to zgodę. Niezbędną dokumentację będzie można przygotować w języku polskim lub angielskim.
Ważną informacją dla pasażerów jest również to, że w przypadku, w którym po odrzuceniu reklamacji i odmowie przyznania odszkodowania strona zdecyduje się złożyć pozew do sądu przeciwko danej jednostce, obowiązkiem będzie dołączenie informacji z wyjaśnieniem, dlaczego uprzednio nie zdecydowano się na mediacje za pośrednictwem Rzecznika Praw Pasażera.
WT