Wyższe kary za brak OC od 2016 roku

Za przerwę w obowiązkowym ubezpieczeniu OC do 3 dni, właściciel pojazdu zapłaci 740 zł

Bartłomiej Behnke Bartłomiej Behnke
Opublikowano: 23.11.2015, w kategorii:

 

Od stycznia minimalna płaca wzrośnie do 1850 zł, w ślad za nią wzrosną także kary za brak polisy OC. W nowym roku za jazdę bez obowiązkowego ubezpieczenia właściciel samochodu osobowego zapłaci nawet 3700 zł.

 

Opłaty karne za brak ważnego OC egzekwuje Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Wysokość kary ustalana jest w relacji do ustalonej przez polski rząd minimalnej krajowej płacy. A wynagrodzenie z roku na rok rośnie, rosną także kary za brak OC. W 2016 roku minimalna płaca będzie wynosiła 1850 zł brutto, czyli o 100 zł więcej niż w mijającym roku. W związku z tym nakładane przez UFG kary za jazdę nieubezpieczonym autem również wzrosną.

 

Podstawowa kara dla kierowców aut osobowych wynosi dwukrotność, a ciężarowych – trzykrotność ustalonej na dany rok kalendarzowy płacy minimalnej. Sankcje wynoszą 20% kary w przypadku kiedy przerwa w posiadaniu polisy nie jest dłuższa niż 3 dni, oraz 50% – kiedy kierowca nie wykupi polisy do 14 dni od jej wygaśnięcia. Oznacza to, że w 2016 roku w przypadku wykrycia braku ważnej polisy OC na auto osobowe trwający do 3 dni, właściciel pojazdu zapłaci 740 zł (do końca 2015 roku 700 zł), za brak OC trwający od 3 do 14 dni 1850 zł (do końca 2015 roku 1750 zł), a za brak ważnego OC trwający powyżej 14 dni 3700 zł zamiast 3500 zł do końca roku 2015.

 

3. Tabela kar

 

W najnowszym raporcie UFG wskazuje, że najczęściej, bo aż w 40% przypadków, brak OC spowodowany jest nieopłaceniem którejś z rat składki za polisę, a w rezultacie tego wygaśnięciem umowy ubezpieczenia. Zgodnie z przepisami OC nie zostanie przedłużone na kolejne dwanaście miesięcy, jeśli wszystkie raty składek nie zostały opłacone. W 33% badanych przypadków brak obowiązkowej polisy jest natomiast wynikiem wygaśnięcia ubezpieczenia sprzedawcy pojazdu, z którego polisy nowy właściciel samochodu może korzystać tylko do końca okresu, na który została zawarta (nie przedłuża się automatycznie, z czego wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy…). Do innych powodów należą również, w 13% wykupienie OC już po dacie pierwszej rejestracji pojazdu w Polsce oraz w 11% przekonanie, że samochód niesprawny i nieużytkowany nie potrzebuje ubezpieczenia, co jest mitem.

 

Warto mieć te statystyki na uwadze podczas rozmów z klientami, aby budować w nich świadomość zagrożeń wynikających z braku posiadania obowiązkowego OC na samochód.

Polecane wpisy z tej kategorii

Mogą spodobać Ci się również

Mówi się w branży…

Mówi się w branży…

Towarzystwo Ubezpieczeń Proama

Towarzystwo Ubezpieczeń Proama

PZU daje auto zastępcze „non stop”

PZU daje auto zastępcze „non stop”