Aktualności30 marca 2018

WDROŻENIE USTAWY O DYSTRYBUCJI UBEZPIECZEŃ (IDD)

Z czego wynika nowelizacja prawa o dystrybucji ubezpieczeń? Kiedy zacznie obowiązywać i co zmieni w codziennej pracy agenta?

Zapraszamy do lektury!

  • Prace nad nowym prawem mają na celu wykonanie przepisów Unii Europejskiej
    w sprawie dystrybucji ubezpieczeń (ang. Insurance Distribution Directive,
    w skrócie: IDD), która weszła w życie 23 lutego 2016 r.
  • Na włączenie dyrektywy do swojego prawa państw członkowskie UE otrzymały
    2 lata od tej daty.
  • Prace nad polską ustawą o dystrybucji ubezpieczeń zakończyły się 28 grudnia
    2017 r. (podpis Prezydenta RP).
  • Ze względu na opóźnienia w przygotowaniach Parlament Europejski i niektóre państwa członkowskie wystąpiły z wnioskiem o przesunięcie obowiązywania nowych przepisów o 7 miesięcy – do 1 października 2018 r.
  • Miało to umożliwić dystrybutorom ubezpieczeń, reasekuracji i organowi nadzoru branży ubezpieczeniowej lepsze przygotowanie się do rozpoczęcia stosowania nowych regulacji.
  • Nasz kraj nie zgłosił sprzeciwu wobec opóźnienia.
  • 12 lutego ustawa została podpisana przez Prezydenta RP.
  • Przepisy ustawy dystrybucyjnej zaczną obowiązywać 1 października 2018 r.

Co IDD zmienia w pracy agenta?

  • Podstawowym celem unijnych przepisów jest ochrona interesu klientów, czemu sprzyjać ma większa przejrzystość procesu sprzedaży ubezpieczeń.
  • Nowe regulacje nakładają na sprzedawców więcej obowiązków informacyjnych,
    by klienci dowiadywali się jak najwięcej o kupowanym produkcie, jego zaletach/wadach oraz obsłudze posprzedażowej.
  • Agenci nadal będą działali w imieniu lub na rzecz ubezpieczycieli, ale nowe przepisy nałożą na nich dodatkowe obowiązki, wskutek czego ze sprzedawców ubezpieczeń staną się w większym stopniu doradcami ubezpieczeniowymi, dla których najważniejsze mają być realne potrzeby klienta.
  • W ten sposób kupujący mają zyskać pewność, że wybrana ochrona to najlepsze
    z dostępnych na rynku rozwiązań.

 
Jak zmiany mają wyglądać w praktyce?

  • Agenci będą rozpoczynać obsługę klienta od precyzyjnej analizy jego potrzeb
    i wystawienia mu rekomendacji do zakupu.
  • Klienci mają otrzymywać standaryzowany „Dokument zawierający informacje
    o umowie ubezpieczenia”, dzięki czemu w przejrzystej formie dowiedzą się wszystkiego o kupowanej ochronie (m.in. zakresie i wyłączeniach odpowiedzialności ubezpieczyciela, sposobie płatności, zgłaszania roszczeń czy możliwości rozwiązania umowy).
  • Agenci będą informować klientów o charakterze i źródle swojego wynagrodzenia oraz szkolić się w określonym przez ustawę wymiarze.

          JN

Udostępnij

Popularne tagi

+ Rozwiń

MOGĄ SPODOBAĆ CI SIĘ RÓWNIEŻ

Aktualności 19 czerwca 2017

Chroń się przed przepięciami

Czytaj dalej
Aktualności 30 maja 2019

Maj 2019

Czytaj dalej
Aktualności 31 sierpnia 2018

Dokąd zmierza rynek

Czytaj dalej
Aktualności 17 kwietnia 2015

Nowy oddział Superpolisy w Lubinie

Czytaj dalej
Aktualności 3 lutego 2020

Polska w ogniu

Czytaj dalej
Aktualności 12 października 2016

Laur konsumenta dla polisy turystycznej Warty

Czytaj dalej

Porównuj i oszczędzaj!

Mądrze wybieraj ubezpieczenie: komunikacyjne, nieruchomości, turystyczne, życia i zdrowia. Zadzwoń, wylicz online lub przyjdź do placówki

Sprawdź

 

Chcesz ubezpieczyć się osobiście?

Spotkaj się z naszym doradcą.

Znajdź placówkę