Mówi się w branży
Maj to niewątpliwie miesiąc, w którym jednym najważniejszych tematów, nie tylko w branży ubezpieczeniowej, jest nowe unijne rozporządzenie o ochronie danych osobowych – RODO. Odniesienia do nowo obowiązujących przepisów, a także do innych ciekawych tematów, znajdują się w tym odcinku „Mówi się w branży” – zachęcamy do lektury.
Na temat nowych przepisów, które weszły w życie z dniem 25 maja mówi Ambroży Wójcik, Inspektor Ochrony Danych w Avivie i przewodniczący Grupy Ekspertów w PIU ds. wdrożenia RODO.Anna Kwiatkowska, ekspert Polskiej Izby Ubezpieczeń:
RODO jest specyficznym aktem prawnym, pozwalającym na różne interpretacje. Nawet wśród specjalistów istnieją fundamentalne różnice zdań. Jako branża pracowaliśmy nad ujednoliceniem podejścia, jednak bez lokalnych przepisów wdrażających RODO nadal pozostają duże obszary wymagające dodatkowych ustaleń np. podstawy przetwarzania danych o stanie zdrowie lub okresy retencji danych w ubezpieczeniach.
Źródło: PIU
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi ochrony danych pojawiła się kwestia polisy chroniącej przed odszkodowaniem za naruszenie RODO, którą w kilku zdaniach omawia dr Dariusz Fuchs, radca prawny, członek Rady Programowej Izby Ubezpieczeń i Oceny Ryzyka z siedzibą w Warszawie:
Zawarcie umowy ubezpieczenia w zakresie cyberryzyk nie zwalnia nikogo od myślenia. Najlepszym zabezpieczeniem jest prewencja stosowana przez samego ubezpieczonego, a nie liczenie przez niego na rekompensatę kosztów i strat wywołanych niestety skutecznym atakiem na dane osobowe zawarte na serwerze firmy. Koszty działań prewencyjnych będą co do zasady również podlegały refundacji przez ubezpieczyciela na mocy art. 826 kodeksu cywilnego.
Źródło: Rzeczpospolita
Tegoroczna, bardzo długa majówka sprzyjała dalszym wyjazdom, przez co nastąpił wyraźny wzrost zgłoszeń dotyczących awarii samochodów, zjawisko to omawia Piotr Ruszowski, dyrektor sprzedaży i marketingu w Mondial Assistance:
W przypadku kierowców korzystających z usług Mondial Assistance na terenie Polski przeważały powiadomienia związane z awarią samochodu (74 proc., spadek o 20 p.p.). Kolejną przyczynę telefonów z prośbą o pomoc stanowił wypadek (21 proc., spadek o 40 p.p.). Najczęściej organizowaliśmy holowanie samochodu (70 proc., spadek o 8 p.p.), następnie samochód zastępczy (30 proc., spadek o 35 p.p.) oraz naprawę na miejscu (18 proc., wzrost o 1 p.p.). Największe zapotrzebowanie na usługi pomocowe poza granicami Polski pochodziło z Niemiec (32 proc.), Austrii oraz Włoch (po 9 proc.), Francji (8 proc.), a także z Chorwacji i Czech (po 7 proc.)
Źródło: Mondial Assistance
Paweł Surówka, prezes PZU SA podsumowuje rekordowy wynik sprzedaży ubezpieczeń w pierwszym kwartale 2018 roku:
Jeszcze nigdy w historii Grupy PZU w pierwszym kwartale nie notowaliśmy tak wysokiego poziomu składki przypisanej. Co więcej, zysk netto Grupy PZU po raz kolejny przekroczył 1 mld zł i jest najwyższym skonsolidowanym wynikiem pierwszego kwartału w naszej historii. Te rezultaty są odzwierciedleniem rosnącej roli banków w wynikach Grupy, ale przede wszystkim solidnych fundamentów naszej działalności podstawowej – ponad połowa wyniku netto to zysk z działalności ubezpieczeniowej. Tak dobre wyniki dają podstawę do tego, aby się nimi dzielić z akcjonariuszami. W ramach strategii #nowePZU zobowiązaliśmy się wobec inwestorów, że podzielimy się zyskiem, który nie jest niezbędny, aby sfinansować nasz dynamiczny wzrost. Dziś dotrzymujemy obietnicy i rekomendujemy wypłatę dywidendy w kwocie 2,5 zł na akcję. Równocześnie pamiętamy o naszym zobowiązaniu strategicznym, iż kwota dywidendy na akcje (DPS) powinna rosnąć z roku na rok w długim terminie.
Źródło: PZU
Wybierając się na zbliżające się Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej, które w tym roku odbywają się w Rosji, przed wyjazdem warto pomyśleć o ubezpieczeniu turystycznym, co podkreśla Małgorzata Skibińska, dyrektor działu rozwoju ubezpieczeń majątkowych w Avivie:
Niezależnie od tego, czy jedziemy wspierać naszą reprezentację na stadionie, czy też na ulicach i w specjalnych strefach miast-gospodarzy, kompleksowa polisa na wyjazd do Rosji to podstawa. Tym bardziej, że nie obowiązuje tam Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ). Warto więc kupić polisę turystyczną, dzięki której będziemy czuć się bezpiecznie.
Źródło: Inwestycje
JN