Niekorzystny wizerunek ubezpieczycieli
Branża ubezpieczeniowa boryka się z problemem niepochlebnej opinii społecznej.
Jak wskazują badania przeprowadzone przez prof. Dominikę Maison, psychologa z Uniwersytetu Warszawskiego, aż 85% klientów jest przekonanych, że ubezpieczyciele proponują im niepotrzebne i szkodliwe polisy, 70% deklaruje kompletny brak zaufania do towarzystw, a 80% uznaje, że wykorzystują one swoją siłę w relacjach z klientem – podaje „Puls Biznesu”.
Zła ocena ubezpieczycieli w oczach ich klientów to efekt afer związanych z nieprawidłowościami w polisach inwestycyjnych. Główną przyczyną niezadowolenia są polisy z funduszami kapitałowymi, które zmusiły wielu właścicieli ubezpieczonych do szukania sprawiedliwości w sądach.
I choć zdaniem Aleksandra Wiktorowa, rzecznika ubezpieczonych, liczba osób skarżących się na ubezpieczycieli jest niewielka w stosunku do liczby wszystkich ubezpieczonych, jednak każde negatywne doświadczenie poszkodowanego ma wpływ na wizerunek całej branży.
Witold Jaworski, były prezes Allianz Polska, przypomina, że klienci w relacjach z towarzystwami ubezpieczeniowymi mają mocną pozycję. O ich prawa dba rzecznik ubezpieczonych, Urząd Ochrony Konsumentów i Konkurencji oraz nadzór finansowy. Nie bez znaczenia jest także szybko rozwijający się segment kancelarii odszkodowawczych.
Ponadto towarzystwa ubezpieczeniowe coraz częściej zdają sobie sprawę z tego, jak ważna jest obsługa klienta. Większość firm stara się wychodzić naprzeciw potrzebom klientów jeszcze zanim zgłoszą się ze szkodami.
BC