OC znów rentowne, ale to nie koniec podwyżek

Jakub Nowiński Jakub Nowiński
Opublikowano: 23.06.2017, w kategorii:

Pierwszy raz od dziesięciu lat segment komunikacyjnego OC przyniósł ubezpieczycielom zyski. Jednak nie oznacza to jeszcze trwałej stabilizacji, a za sprawą rosnących wypłat odszkodowań z tych ubezpieczeń ceny obowiązkowych polis najpewniej nadal będą szły w górę. Warto na to przygotować klientów.

W pierwszym kwartale 2017 roku ubezpieczyciele zaobserwowali rezultaty zmiany polityki centowej i odnotowali pierwsze od wielu lat zyski z komunikacyjnego OC. Z opublikowanego przez UFG raportu wynika, że od stycznia do marca tego roku ubezpieczyciele zebrali 3,52 mld zł składek z ubezpieczenia OC. To blisko 850 mln zł więcej niż w analogicznym okresie 2016 roku. Natomiast, jak informuje Paweł Sawicki, dyrektor Departamentu Inspekcji Ubezpieczeniowych i Emerytalnych Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, wynik techniczny wszystkich towarzystw z OC w pierwszym kwartale roku wyniósł 85 mln zł i pierwszy raz od dawna był dodatni.

Przez wiele lat ceny były niskie

Nie można jednak zapominać, że przez wiele lat ceny OC zniżane w związku z wojną cenową. Taki stan nie mógł trwać wiecznie, stąd pojawiły się podwyżki. I choć w końcu ubezpieczyciele zaczęli zarabiać na obowiązkowych polisach dla zmotoryzowanych, to OC nadal nie jest tak dochodowe, jak mogłoby się wydawać. Po odnotowywanych przez dziesięć lat z rzędu stratach odbudowanie trwałej równowagi w tym segmencie rynku może być czasochłonnym procesem. Aby tak się stało, stawki za polisy muszą podążać za kosztami ubezpieczycieli. Wszyscy uczestnicy rynku powinni reagować na zmiany i dostosowywać do nich ceny produktów. Co oznacza, że trwające prace nad kolejnymi regulacjami dotyczącymi wypłat odszkodowań i świadczeń z OC najpewniej nie będą bez znaczenia dla cen polis, jaką przyjdzie zapłacić kierowcom.

W obliczu podwyżek cen warto skupić się na edukowaniu klientów. Nie wszyscy przekraczający próg naszej placówki mają świadomość, jakie czynniki mają wpływ na cenę produktu i jak zmiany w otoczeniu biznesowym przekładają się na ostateczną wysokość składki za ubezpieczenie. Dlatego na doradcach spoczywa w pewnym sensie obowiązek informowania klientów o zachodzących zmianach i uprzedzania o możliwych podwyżkach.

Polecane wpisy z tej kategorii

Popularne tagi

Mogą spodobać Ci się również

Czasowe wyrejestrowanie pojazdu. Będzie możliwe?

Czasowe wyrejestrowanie pojazdu. Będzie możliwe?

Będzie Rzecznik Finansowy. Sejm przyjął ustawę „reklamacyjną”

Będzie Rzecznik Finansowy. Sejm przyjął ustawę „reklamacyjną”

Superpolisa zaprasza agentów do współpracy

Superpolisa zaprasza agentów do współpracy