Raport PIU: Cyfryzacja sektora ubezpieczeń w Polsce

Jakub Nowiński Jakub Nowiński
Opublikowano: 30.11.2018, w kategorii:

Najnowszy raport „Cyfryzacja sektora ubezpieczeń w Polsce”, przygotowany przez Accenture dla Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU), powstał jako efekt badań 13 ubezpieczycieli, co stanowi 73% pokrycia rynku w ubezpieczeniach życiowych i 65% w ubezpieczeniach majątkowych.

Trzy kategorie ubezpieczycieli

Raport wskazuje, że ponad 80% ubezpieczycieli za najbardziej przyszłościowe uważa organizacje inwestujące w innowacje i cyfryzację. W badaniu wyodrębniono trzy typy firm ubezpieczeniowych działające na polskim rynku. Tzw. pragmatyczni tradycjonaliści, skupiający się na istniejących kanałach i rozwiązaniach, to pierwsza z grup. Drugą stanowią tzw. cyfrowi wyznawcy, stale analizujący zmieniające się potrzeby klientów oraz nowe technologie. Trzecia grupa wreszcie to tzw. zdywersyfikowani partnerzy, którzy stosują cyfrowe inicjatywy na mniejszą skalę, czasem obok podstawowej działalności.

„Pragmatyczni tradycjonaliści” inwestują w punktowe rozwiązania cyfrowe, które wspierają obecne kanały sprzedaży. „Cyfrowi wyznawcy” podchodzą do tematu cyfryzacji całościowo, eksperymentując z różnymi technologiami w celu budowy kompetencji cyfrowych w swojej firmie na przyszłość. Obejmuje to również technologie dziś niemające jeszcze uzasadnienia biznesowego. Wreszcie trzecia grupa, „zdywersyfikowani partnerzy”, buduje ekosystemy wspólnie z innymi partnerami, tworząc platformy technologiczne, także we współpracy z firmami spoza branży ubezpieczeniowej

Według danych zebranych przez twórców raportu polskie zakłady ubezpieczeń inteligentnie podchodzą do cyfryzacji. Inwestują w te inicjatywy i innowacyjne pomysły, które mają uzasadnienie w ich strategii biznesowej i celach na najbliższe lata. Z badania wynika, że polscy ubezpieczyciele intensywnie testują nowe rozwiązania, jednak nie wszystkie decydują się wdrożyć. Przyczyną są m.in. trudności w dostępie do zewnętrznych zbiorów danych, trudności w stosowaniu rozwiązań chmurowych i brak wystarczającej liczby pracowników o odpowiednich kompetencjach cyfrowych.

Przyszłość? Telematyka, sztuczna inteligencja i internet rzeczy.

Wielkie nadzieje wiązane są z telematyką, uważaną za jeden z najważniejszych trendów w cyfryzacji ubezpieczeń. Przykładowo, już dziś we Włoszech aż 17 proc. wszystkich polis komunikacyjnych wykorzystuje technologie telematyczne, pozwalające na ocenę stylu jazdy kierowcy oraz stanu pojazdu i skalkulowanie na podstawie tych danych wysokości składki. Na to rozwiązanie polscy ubezpieczyciele patrzą coraz bardziej przychylnym okiem.

Wdrażanie innowacji i technologii w sektorze ubezpieczeniowym przejawia się także w nowych produktach, jak np. cieszące się rosnącą popularnością cyberpolisy zabezpieczające przed skutkami ataków hakerskich. Według raportu już wkrótce duże znaczenie będzie miała sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe, chociażby w procesie likwidacji szkody. Tego typu rozwiązania pozwalają znacznie uprościć proces, np. w postaci automatyczną segmentację szkód, rozpoznawania tekstu, w tym pisma odręcznego, wyceny szkody na podstawie zdjęć czy wsparcia wirtualnego asystenta, towarzyszącemu klientowi w całym procesie. Również internet rzeczy będzie miał coraz większe zastosowanie ze względu na wzrost znaczenia danych i analityki, która ma potencjał, aby zrewolucjonizować branżę.

Kto na tym wygra?

Najkrótsza odpowiedź to: wszyscy – zarówno klienci, jak i ubezpieczyciele. Ci ostatni inwestują głównie w dwa obszary związane z cyfryzacją. Pierwszy to poprawa doświadczeń klienta, skutkująca zwiększeniem przychodów firmy, a drugi – optymalizacja kosztów poprzez cyfryzację wewnętrznych operacji. Z perspektywy ubezpieczycieli cyfryzacja pozwala obniżyć koszty obsługi, np. dzięki wykorzystaniu takich narzędzi, jak wirtualni asystenci czy chatboty.

Główny wniosek raportu jest optymistyczny: technologie wdrażane przez ubezpieczycieli pozwolą na tworzenie innowacyjnych, spersonalizowanych produktów, dokładniejszą ocenę ryzyka i szybszą wypłatę odszkodowań. Wyposażenie agentów w cyfrowe narzędzia pozwala natomiast zwiększyć sprzedaż.

JN

Polecane wpisy z tej kategorii

Popularne tagi

Mogą spodobać Ci się również

Uwaga kierowcy! OC może zdrożeć nawet o 109 proc.

Uwaga kierowcy! OC może zdrożeć nawet o 109 proc.

Media o nas – Sierpień 2016

Media o nas – Sierpień 2016

Popularne ubezpieczenia mieszkaniowe w Proamie

Popularne ubezpieczenia mieszkaniowe w Proamie