Rynek ubezpieczeń: technologia pomaga w walce z oszustami

Jakub Nowiński Jakub Nowiński
Opublikowano: 04.09.2018, w kategorii:

Firmy ubezpieczeniowe sięgają po coraz bardziej wyrafinowane narzędzia do walki z oszustami ubezpieczeniowymi, ale ci wciąż zmieniają metody działania. Ostatnie statystyki na temat ujawnionych oszustw dotyczą 2016 r., kiedy w ubezpieczeniach komunikacyjnych wykryto wyłudzenia na kwotę ponad 131 mln zł, z czego blisko 2/3 dotyczyło majątkowego OC.

Według raportu Polskiej Izby Ubezpieczeń (październik 2017 r.) oszustwa w ubezpieczeniach majątkowych stanowią między 0,28 a 3,70 procenta z ogólnej liczby wypłaconych odszkodowań (w zależności od ubezpieczyciela). Jak szacuje Insurance Europe w 2016 r. aż 10 proc. wypłaconych w Europie świadczeń to wyłudzenia! To pokazuje, że większość oszustw w Polsce jest niewykrywana, bo trudno zakładać, że  przestępczość ubezpieczeniowa jest u nas na znacznie niższym poziomie niż w Europie.

Metody wyłudzeń

Jednym z najbardziej typowych wyłudzeń jest stłuczka wielokrotnie uszkodzonego auta bez AC (tzw. generatory szkód) – jego właściciel umawia się z drugim kierowcą, że w zamian za opłatę zlikwiduje szkodę z jego OC. Inna dobrze znana metoda to tzw. szukanie „dawcy polisy” poprzez wielokrotne pokonywanie ronda aż do momentu, gdy nadarzy się okazja. Kolejne działania oszustów koncentrują się na wyłudzeniach odszkodowań drogich aut – przestępcy sprowadzają z zagranicy uszkodzone auta o często kilkusettysięcznej wartości, a profesjonaliści oceniają charakter uszkodzeń i na ich podstawie zgłaszają fikcyjną szkodę. Jak  mogą zostać wykryci? Przykład: sprowadzony ze Słowacji Jaguar o wartości 400 tys. zł uderzył w drzewo, a jego właściciel zgłosił szkodę do ubezpieczyciela. Dowody w postaci rozsypanych części pojazdu znalazły się nieopodal pojazdu. Dopiero dokładna analiza wykazała, że uszkodzenia nie pasowały do opisanego zdarzenia, a przestępcy… zapomnieli o odstrzeleniu pirotechnicznych napinaczy pasów bezpieczeństwa.

Co pomaga w walce z oszustami?

W procesie przeciwdziałania oszustwom kluczowy jest czas. Już w momencie zgłoszenia szkody potrzebna jest wiedza, czy roszczenie nie jest potencjalnym nadużyciem. Zjawisko walki z przestępczością ubezpieczeniową jest wielowymiarowe. Według „Rzeczpospolitej” w walce z oszustami ubezpieczycielom pomagają narzędzia bazujące na nowoczesnej technologii. PZU SA wdrożyło niedawno system FMS, który ma podnieść o połowę wskaźnik ochrony przed nienależną wypłatą. AXA wykorzystuje algorytmy sztucznej inteligencji, które stale monitorują przebieg każdej szkody, od momentu jej rejestracji po wydanie decyzji. Ze sztucznej inteligencji korzysta również Warta – jej system analityczny integruje dane z wielu dostępnych źródeł i pozwala wskazać zorganizowane grupy wyłudzające odszkodowania.

Największy problem, z jakim borykają się dzisiaj ubezpieczyciele, to brak jednolitej platformy do generowania i analizy danych. W I kwartale przyszłego roku Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) uruchomi platformę umożliwiającą wykrywanie sieci powiązań obejmujących np. kilka towarzystw. Dzięki temu UFG będzie cyklicznie przekazywał ubezpieczycielom wytypowane przypadki polis i zgłoszonych szkód do pogłębionej analizy w obu grupach.

24 sierpnia opublikowano ogłoszenie zapytania ofertowego, w którym UFG rozpoczął poszukiwania firmy, która opracuje strategię i koncepcję oraz przeprowadzi i obsłuży kampanię informacyjno-promocyjną „Zintegrowanej Platformy Identyfikacji i Weryfikacji Zjawisk Przestępczości Ubezpieczeniowej”.  

JN

Polecane wpisy z tej kategorii

Popularne tagi

Mogą spodobać Ci się również

Jak zadbać o ubezpieczone mieszkanie?

Jak zadbać o ubezpieczone mieszkanie?

2014-12-17 PZU rozbuduje biznes zdrowotny

2014-12-17 PZU rozbuduje biznes zdrowotny

Czy zawsze wzywać policję do stłuczki drogowej?

Czy zawsze wzywać policję do stłuczki drogowej?