RZF: 2016 rokiem dużej aktywności
Rzecznik Finansowy podsumowało pierwszy pełny rok działalności. W tym czasie biuro RZF udzieliło prawie 24 tys. porad, odebrało niemal 19,5 tys. wniosków o interwencję lub postępowanie polubowne oraz wydało 344 tzw. istotnych poglądów.
Podstawowym zadaniem Rzecznika Finansowego jest reprezentowanie interesów klientów korzystających z usług oferowanych na rynku finansowym. Chodzi tu zarówno o ubezpieczenia, jak i o produkty oferowane przez banki, instytucje kredytowe, firmy inwestycyjne itp. Rozpatrywanie skarg i wniosków klientów jest jednym z podstawowych zadań Rzecznika.
2016 był pierwszym pełnym rokiem działalności Rzecznika Finansowego. Ze względu na długą – aż 21-letnią – tradycję aktywności Rzecznika na rynku ubezpieczeniowym, zdecydowana większość działań dotyczyła tego właśnie obszaru. W minionym roku biuro udzieliło ponad 18,5 tys. porad telefonicznych lub mailowych, przyjęło ponad 13 tys. wniosków o interwencję i 300 o wydanie tzw. istotnego poglądu. Z danych wynika, że nadal najwięcej spraw dotyczyło ubezpieczeń komunikacyjnych. W ubiegłym roku wpłynęło aż 4952 zażaleń klientów, z czego 3799 dotyczyło OC pojazdów mechanicznych.
Aleksandra Wiktorow, Rzecznik Finansowy, zwraca uwagę, że 2016 był pierwszym pełnym rokiem działalności obejmującej również sektor bankowo-kapitałowy. Dodaje także, że niemal 5,5 tys. porad, 4 tys. wniosków o interwencję i 170 wniosków dotyczących tego sektora to dowód na to, jak potrzebne było rozszerzenie kompetencji Rzecznika.
Przedstawicieli biura RZF cieszy fakt, że klienci często decydują się na postępowania polubowne (2388 wniosków), co świadczy o tym, że zależy im na szybkim rozwiązywaniu sporów. Natomiast zmiany systemowe takie jak określenie zasad procedur reklamacyjnych (w tym np. maksymalnego terminu odpowiedzi na reklamację) poprawiło poziom ochrony klientów rynku finansowego.
MZ