Spalinowa afera Volkswagena może przynieść szkodę wysokości 78 mld euro

Według doniesień prasowych, szkody będące konsekwencjami wspomnianej afery mogą sięgnąć między 23 a 78 mld euro

Dominika Woźniak Dominika Woźniak
Opublikowano: 06.10.2015, w kategorii:

Od trzech tygodni jednym z najważniejszych tematów gospodarczych są doniesienia o spalinowej aferze Volkswagena. W połowie września amerykańska Agencja Ochrony Środowiska (EPA) ogłosiła, że niemiecki koncern sprzedał w USA blisko pół miliona aut z silnikiem Diesla, w których manipulowano zawartością trucizn w spalinach. Zamontowane w nich oprogramowanie zaniżało normy toksyczności spalin, dzięki czemu auta spełniały wymogi. Jednak w rzeczywistości z ich rur wydechowych wydobywało się nawet 40 razy więcej szkodliwych dla zdrowia tlenków azotu, niż dopuszczają amerykańskie normy.

 

Według doniesień prasowych, szkody będące konsekwencjami wspomnianej afery mogą sięgnąć między 23 a 78 mld euro. To pouczające z perspektywy oceny adekwatności sum ubezpieczenia w polisach D&O – informuje na łamach „Gazety Ubezpieczeniowej” Michał Molęda z Leadenhall Polska.

 

Wspomniane polisy to ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej władz spółek handlowych, które są rodzajem polisy OC zawodowego. W przeciwieństwie do innych polisy OC typu zawodowego w polisach D&O ochrona ubezpieczenia nie obejmuje zakresu usług zawodowych wobec klientów, lecz chroni jedynie przed roszczeniami własnego pracodawcy.

Wyliczenia sumy szkód zaistniałych w wyniku spalinowej afery Volkswagena potwierdzają statystyki, że adekwatna suma w ubezpieczeniu D&O powinna stanowić ok 20% sumy aktywów, czyli w uproszczeniu wartości majątku przedsiębiorstwa. W przypadku dużych koncernów oraz instytucji finansowych limity te z reguły są nieosiągalne lub ich koszt zbyt wysoki w stosunku do przewidzianych na ubezpieczenie budżetów. Jednak dla większości firm, których aktywa nie przekraczają kilku miliardów, są to sumy realne do osiągnięcia.

W artykule „Gazety Ubezpieczeniowej” czytamy, że koncerny tej wielkości co Volkswagen z reguły wykupują limity w polisach D&O rzędu 500 mln euro. Natomiast w Polsce spora część przedsiębiorstw wciąż w ogóle nie decyduje się na ubezpieczenie w tym zakresie.

Polecane wpisy z tej kategorii

Mogą spodobać Ci się również

UFG wykrywa coraz więcej pojazdów bez OC

UFG wykrywa coraz więcej pojazdów bez OC

Jakie mogą być konsekwencje braku polisy za granicą?

Jakie mogą być konsekwencje braku polisy za granicą?

Wzrost cen polis samochodowych nieunikniony

Wzrost cen polis samochodowych nieunikniony