Standaryzacja zadośćuczynień

Wyższe wypłaty zadośćuczynienia za szkody osobowe w wypadkach komunikacyjnych to dobra wiadomość dla klientów!

Beata Czaplicka Beata Czaplicka
Opublikowano: 26.01.2016, w kategorii:

Podczas poniedziałkowego spotkania zorganizowanego przez Komisję Nadzoru Finansowego (KNF) omówione zostały rekomendacje dla zakładów ubezpieczeń dotyczące procesu ustalania i wypłaty zadośćuczynienia z tytułu szkody niemajątkowej w ubezpieczeniach komunikacyjnych.

 

Przyczyną rozmów na temat wspólnych dla całego rynku ubezpieczeń rekomendacji, jest rosnąca wysokość odszkodowań za szkody osobowe wypłacane z OC. Wzrost ten spowodowany jest większą świadomość ubezpieczeniowa Polaków, ale także zmieniającymi się w ostatnich latach regulacjami prawnymi. Wyższe wypłaty zadośćuczynienia za szkody osobowe w wypadkach komunikacyjnych to dobra wiadomość dla klientów, jednak dla ubezpieczycieli są one zagrożeniem. Wydane przez KNF rekomendacje mają być systemowym rozwiązaniem.

 

Planowane przez KNF rekomendacje mają na celu podkreślenie znaczenia, jakie Komisja przypisuje prawidłowemu funkcjonowaniu procesu ustalania i wypłaty zadośćuczynienia. Organ nadzoru zwraca uwagę, że proces ten stanowi część procesu likwidacji szkód w ubezpieczeniach komunikacyjnych, w stosunku do którego wytyczne KNF weszły w życie 1 kwietnia ubiegłego roku.

 

Projektowane rekomendacje mają zapewnić przewidywalność procesu ustalania oraz wypłaty zadośćuczynień z tytułu szkody. Co więcej, mają ujednolicić podejście ubezpieczycieli do katalogu okoliczności, które powinny być brane przy ocenie szkody osobowej. Podczas spotkania KNF zalecił ubezpieczycielom dążyć do unikania nieuzasadnionych rozbieżności ze względu na zakres przyznawanych kwot. Mówiono także o konieczności standaryzacji procesu ustalania wypłat oraz stworzenie transparentnego procesu zadośćuczynienia.

 

Rekomendacje ubezpieczyciele wprowadzić muszą do swoich działań najpóźniej do 31 grudnia 2016 roku, tak aby mogły wejść w życie w styczniu roku 2017. Na razie określone są tylko procedury, wkrótce powinny się również pojawić tabele z konkretnymi kwotami.

 

BC

Polecane wpisy z tej kategorii

Mogą spodobać Ci się również

„Superpolisa.pl z ubezpieczeniami w Rivierze!” – Express Gdyński

„Superpolisa.pl z ubezpieczeniami w Rivierze!” – Express Gdyński

Leady sprzedażowe – jak pozyskiwać i o czym pamiętać w czasie obsługi?

Leady sprzedażowe – jak pozyskiwać i o czym pamiętać w czasie obsługi?

Wykrywalność oszustw ubezpieczeniowych rośnie

Wykrywalność oszustw ubezpieczeniowych rośnie