Aktualności26 stycznia 2016

Standaryzacja zadośćuczynień

Podczas poniedziałkowego spotkania zorganizowanego przez Komisję Nadzoru Finansowego (KNF) omówione zostały rekomendacje dla zakładów ubezpieczeń dotyczące procesu ustalania i wypłaty zadośćuczynienia z tytułu szkody niemajątkowej w ubezpieczeniach komunikacyjnych.

 

Przyczyną rozmów na temat wspólnych dla całego rynku ubezpieczeń rekomendacji, jest rosnąca wysokość odszkodowań za szkody osobowe wypłacane z OC. Wzrost ten spowodowany jest większą świadomość ubezpieczeniowa Polaków, ale także zmieniającymi się w ostatnich latach regulacjami prawnymi. Wyższe wypłaty zadośćuczynienia za szkody osobowe w wypadkach komunikacyjnych to dobra wiadomość dla klientów, jednak dla ubezpieczycieli są one zagrożeniem. Wydane przez KNF rekomendacje mają być systemowym rozwiązaniem.

 

Planowane przez KNF rekomendacje mają na celu podkreślenie znaczenia, jakie Komisja przypisuje prawidłowemu funkcjonowaniu procesu ustalania i wypłaty zadośćuczynienia. Organ nadzoru zwraca uwagę, że proces ten stanowi część procesu likwidacji szkód w ubezpieczeniach komunikacyjnych, w stosunku do którego wytyczne KNF weszły w życie 1 kwietnia ubiegłego roku.

 

Projektowane rekomendacje mają zapewnić przewidywalność procesu ustalania oraz wypłaty zadośćuczynień z tytułu szkody. Co więcej, mają ujednolicić podejście ubezpieczycieli do katalogu okoliczności, które powinny być brane przy ocenie szkody osobowej. Podczas spotkania KNF zalecił ubezpieczycielom dążyć do unikania nieuzasadnionych rozbieżności ze względu na zakres przyznawanych kwot. Mówiono także o konieczności standaryzacji procesu ustalania wypłat oraz stworzenie transparentnego procesu zadośćuczynienia.

 

Rekomendacje ubezpieczyciele wprowadzić muszą do swoich działań najpóźniej do 31 grudnia 2016 roku, tak aby mogły wejść w życie w styczniu roku 2017. Na razie określone są tylko procedury, wkrótce powinny się również pojawić tabele z konkretnymi kwotami.

 

BC

Udostępnij

Popularne tagi

+ Rozwiń

MOGĄ SPODOBAĆ CI SIĘ RÓWNIEŻ

Porównuj i oszczędzaj!

Mądrze wybieraj ubezpieczenie: komunikacyjne, nieruchomości, turystyczne, życia i zdrowia. Zadzwoń, wylicz online lub przyjdź do placówki

Sprawdź

Na lotnisku uświadomiłam sobie, że nie mam żadnego ubezpieczenia na podróż. Wyszukałam w tablecie porównywarkę i w ciągu kilku minut miałam polisę na mailu. Polecam Superpolisę w sytuacjach podbramkowych 🙂

Zofia Kwiatkowska z Poznania

Ubezpieczenie mieszkania kupiłam podczas niedzielnych zakupów w galerii handlowej. Agentka dopasowała ubezpieczenie do moich potrzeb. Blisko, szybko i wygodnie 🙂

Iwona Tetelmajer z Pasłęka

Szukając ubezpieczenia na samochód zadzwoniłam na nr 801 000 000. Porównałam oferty kilkunastu towarzystw i kupiłam dużo tańsze OC, niż proponował poprzedni ubezpieczyciel!

Alicja Żuławska z Warszawy