Ubezpieczenia motocykli i skuterów – co trzeba o nich wiedzieć?
Obserwując polskie drogi można bez trudu zauważyć, że sezon motocyklowy trwa już w najlepsze. W całym kraju na ulicach pojawili się fani jednośladów. Z roku na rok jest ich coraz więcej, a tej wiosny sprzedaż motocykli osiąga spektakularne rekordy.
Jednak, podobnie jak w przypadku pozostałych pojazdów, również właściciele motocykli i skuterów muszą zadbać o odpowiednie ubezpieczenie komunikacyjne. W tym przypadku mają utrudnione zadanie. Wynika to z faktu, nie wszystkie towarzystwa udostępniają w ofercie polisy autocasco dla posiadaczy motocykli czy skuterów. W każdy razie znalezienie dobrego ubezpieczenia nie musi być skomplikowane, np. wystarczy skorzystać z porównywarki ubezpieczeń www./. Jesteśmy prekursorami porównywania ofert ubezpieczenia motocykli online i miłośnikami jazdy na dwóch kółkach.
Przygotowaliśmy listę 5 porad, o które warto rozszerzyć swoją wiedzę na temat polisy dla jednośladów.
1. Ubezpieczenie OC motocykli i skuterów jest konieczne cały rok
Właściciele jednośladów pamiętać powinni o ciągłości ochrony ubezpieczeniowej. Mimo iż z motocykli i skuterów korzystają sezonowo, OC musi być ważne przez cały rok. Pocieszeniem może być stosunkowo niewysoka cena polisy w porównaniu z składkami naliczanymi właścicielom aut. Z pomocą naszej porównywarki ubezpieczeń www./ z łatwością znajdziesz najkorzystniejszą ofertę.
2. Zniżki na ubezpieczenie samochodu przechodzą na ubezpieczenie motocyklu
Udało Ci się wypracować zniżki za bezszkodową jazdę podczas ubezpieczenia samochodu, a teraz chcesz się przesiąść na motor? Szukając ubezpieczenia wybierz ofertę towarzystwa, które przeniesie zniżki z ubezpieczenia auta na polisę dla jednośladu. W prawdzie polityka przyznawania upustów kierowcom za bezszkodową jazdę zależy od wewnętrznych ustaleń firmy, więc sytuacja wyglądać może różnie. Niektórzy ubezpieczyciele przenoszą wszystkie zniżki. Inni wcale ich nie uwzględniają. Jedynie dokładnie porównanie wszystkich dostępnych ofert pozwala wybrać najkorzystniejszą.
3. Za brak OC motocykla otrzymasz karę
Według prawa, niezależnie od tego czy poruszasz się swoim jednośladem po drogach czy jedynie leśnych ścieżkach, musisz go zarejestrować i zaopatrzyć w ubezpieczenie OC. Ochrona polisy stanowi finansową gwarancję dla sprawcy wypadku lub kolizji, w przypadku gdy zaistnieje taka sytuacja ubezpieczyciel przejmie na siebie wypłacenie odszkodowania. Poruszając się motocyklem i skuterem bez OC narażasz się na płacenie świadczeń (nierzadko bardzo wysokich) z własnej kieszeni. Za brak takiej polisy grożą także nieuchronne kary finansowe. Wynoszą one:
– 120 zł, jeśli jednoślad nie posiadał OC do 3 dni,
– 290 zł, jeśli jednoślad nie posiadał OC od 4 do 14 dni,
– 580 zł, jeśli jednoślad pozostawał bez OC powyżej 14 dni.
4. AC
Podobnie jak w przypadku samochodów, właściciele motocykli i skuterów mogą zdecydować się także na polisę autocasco. Ubezpieczyciele oferujący dobrowolne ubezpieczenie dla jednośladów zapewniają ich właścicielom przede wszystkim ochronę na wypadek kradzieży, pomoc w postaci assistance (np. holowanie), a także pokrycie kosztów lub bezgotówkową naprawę uszkodzeń powstałych z winy kierującego ubezpieczonym pojazdem.
5. Standardowa ochrona polisy nie obejmuje szkód powstałych na torze
Miłośnicy prędkości decydujący się na jazdę motocyklem po torze powinni pamiętać, że ochrona ubezpieczenia obejmuje zdarzenia powstałe w skutek standardowego użytkowania pojazdu. Gdy szkoda powstanie na obiektach niebędących drogami przeznaczonymi dla wszystkich uczestników, podczas wyścigów lub treningów motocyklowych, ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania. Aby tak się nie stało należy dokładnie porównywać oferty, bowiem niekiedy towarzystwa są skłonne rozszerzyć zakres ubezpieczenia o niestandardowe sytuacje. Możliwość taka dostępna jest m.in. Compensa, ERGO Hestia oraz PZU, zwłaszcza dla klientów, którzy wykupili już w danym towarzystwie jakieś ubezpieczenie. Jednak w takim przypadku należy liczyć się z wyższą ceną składki.