Ustawa o dystrybucji ubezpieczeń: Karta Produktu Ubezpieczeniowego
W kolejnej odsłonie cyklu poświęconego nowej ustawie o dystrybucji ubezpieczeń, bardziej szczegółowo opisujemy czym jest i jakie informacje powinna zawierać Karta Produktu Ubezpieczeniowego (nazwa Komisji Europejskiej – Insurance Product Information Document, w skrócie: IPID), czyli ustandaryzowany i czytelny dokument zawierający informacje o umowie ubezpieczenia.
Jak podkreślają przedstawiciele branży ubezpieczeniowej, rządowy projekt ustawy o dystrybucji ubezpieczeń ma przede wszystkim zabezpieczać potrzeby klientów. Pośrednicy będą bowiem ustawowo zobligowani do oferowania tych produktów, które w największym stopniu odpowiadają potrzebom klientów, nawet jeśli bardziej opłacalna byłaby dla nich sprzedaż innego ubezpieczenia. Kupujący mają w ten sposób zyskać pewność, że wybrana ochrona to najlepsze z dostępnych na rynku rozwiązań.
Aby klienci mogli szybko i łatwo orientować się we wszystkich najważniejszych informacjach na temat produktu ubezpieczeniowego, który kupują, będą otrzymywać ustandaryzowany „Dokument zawierający informacje o umowie ubezpieczenia”.
Zakres informacji oraz wygląd Karty został bardzo szczegółowy sprecyzowany w przepisach Komisji Europejskiej, która zadbała o niemal każdy detal – włącznie z ikonami i kolorami każdej sekcji informacyjnej Karty.
Forma Karty Produktu
W przeciwieństwie do umowy, w której bardzo często trudno jest odnaleźć najważniejsze dla kupującego informacje, Karta Produktu będzie miała przejrzystą, bardzo uproszczoną formę i czytelną wielkość czcionki, która ułatwi czytanie treści.
Górny element pierwszej strony zawiera oznaczenie: “Dokument zawierający informacje o umowie ubezpieczenia” lub „Dokument zawierający informacje o umowie gwarancji ubezpieczeniowej”. A tuż pod nim będzie widnieje komunikat o rodzaju i grupie ubezpieczenia.
Jeśli oryginał dokumentu zostanie przygotowany w kolorze, to powinien być tak samo zrozumiały i łatwy w lekturze po wydrukowaniu lub skopiowaniu w wersji czarno-białej.
Informacje i oznaczenie znajdujące się w Karcie Produktu
Założeniem Karty Produktu jest, aby klient mógł w szybki i bezproblemowy sposób przyswoić najważniejsze informacje umożliwiające mu podjęcie świadomej decyzji przy zakupie produktów ubezpieczeniowych. Dlatego zakres informacji znajdujący się w Karcie został podzielony na kilka sekcji z ikonami w odpowiednich kolorach:
1.Ikona parasola w kolorze białym na zielonym tle lub w kolorze zielonym na białym tle oraz nagłówkiem „Co jest przedmiotem ubezpieczenia”. Zawiera krótki opis ochrony ubezpieczeniowej lub ochrony gwarancyjnej, obejmujący główne rodzaje ubezpieczanego ryzyka, sumę ubezpieczenia lub sumę gwarancyjną;
2.Ikona globu w kolorze białym na niebieskim tle lub w kolorze niebieskim na białym tle oraz nagłówek „Gdzie obowiązuje ubezpieczenie?”. W tym miejscu konsument znajdzie informacje o krajach, w których obejmuje go ubezpieczenie;
3.Pole oznaczone ikoną trójkąta z symbolem X, w kolorze białym na czerwonym tle lub czerwonym na białym tle oraz nagłówkiem „Czego nie obejmuje ubezpieczenie?”;
4.Sekcja „Jakie są ograniczenia ochrony ubezpieczeniowej?” z symbolem wykrzyknika wpisanym w trójkąt w kolorze białym na pomarańczowym tle lub w kolorze pomarańczowym na białym tle, zawiera główne wyłączenia odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń uprawniające do odmowy wypłaty odszkodowania i innych świadczeń;
5.Pole „Co należy do obowiązków ubezpieczonego?” z ikoną uścisku dłoni w kolorze białym na zielonym tle lub w kolorze zielonym na białym tle, skupia się na obowiązkach ubezpieczonego w momencie rozpoczęcia umowy, w okresie obowiązywania umowy oraz w przypadku, gdy wystąpi z roszczeniem.
6.Ostatnie trzy sekcje obejmują taki zakres informacji jak: okres trwania umowy ubezpieczenia (ikona klepsydry w kolorze białym na niebieskim tle lub w kolorze niebieskim na białym tle), tryb opłacania składek i okresy płatności (ikona monet w kolorze białym na żółtym tle lub w kolorze żółtym na białym tle) oraz tryb rozwiązywania umowy (otwarta dłoń na tle tarczy, w kolorze białym na czarnym tle lub w kolorze czarnym na białym tle)
A zatem dzięki Karcie Produktu Ubezpieczeniowego mają być lepiej poinformowani. Być może nowe przepisy przysłużą się branży ubezpieczeniowej, bo w dłuższej perspektywie będzie ona przez klientów coraz lepiej postrzegana.