Aktualności30 marca 2018

WDROŻENIE USTAWY O DYSTRYBUCJI UBEZPIECZEŃ (IDD)

Z czego wynika nowelizacja prawa o dystrybucji ubezpieczeń? Kiedy zacznie obowiązywać i co zmieni w codziennej pracy agenta?

Zapraszamy do lektury!

  • Prace nad nowym prawem mają na celu wykonanie przepisów Unii Europejskiej
    w sprawie dystrybucji ubezpieczeń (ang. Insurance Distribution Directive,
    w skrócie: IDD), która weszła w życie 23 lutego 2016 r.
  • Na włączenie dyrektywy do swojego prawa państw członkowskie UE otrzymały
    2 lata od tej daty.
  • Prace nad polską ustawą o dystrybucji ubezpieczeń zakończyły się 28 grudnia
    2017 r. (podpis Prezydenta RP).
  • Ze względu na opóźnienia w przygotowaniach Parlament Europejski i niektóre państwa członkowskie wystąpiły z wnioskiem o przesunięcie obowiązywania nowych przepisów o 7 miesięcy – do 1 października 2018 r.
  • Miało to umożliwić dystrybutorom ubezpieczeń, reasekuracji i organowi nadzoru branży ubezpieczeniowej lepsze przygotowanie się do rozpoczęcia stosowania nowych regulacji.
  • Nasz kraj nie zgłosił sprzeciwu wobec opóźnienia.
  • 12 lutego ustawa została podpisana przez Prezydenta RP.
  • Przepisy ustawy dystrybucyjnej zaczną obowiązywać 1 października 2018 r.

Co IDD zmienia w pracy agenta?

  • Podstawowym celem unijnych przepisów jest ochrona interesu klientów, czemu sprzyjać ma większa przejrzystość procesu sprzedaży ubezpieczeń.
  • Nowe regulacje nakładają na sprzedawców więcej obowiązków informacyjnych,
    by klienci dowiadywali się jak najwięcej o kupowanym produkcie, jego zaletach/wadach oraz obsłudze posprzedażowej.
  • Agenci nadal będą działali w imieniu lub na rzecz ubezpieczycieli, ale nowe przepisy nałożą na nich dodatkowe obowiązki, wskutek czego ze sprzedawców ubezpieczeń staną się w większym stopniu doradcami ubezpieczeniowymi, dla których najważniejsze mają być realne potrzeby klienta.
  • W ten sposób kupujący mają zyskać pewność, że wybrana ochrona to najlepsze
    z dostępnych na rynku rozwiązań.

 
Jak zmiany mają wyglądać w praktyce?

  • Agenci będą rozpoczynać obsługę klienta od precyzyjnej analizy jego potrzeb
    i wystawienia mu rekomendacji do zakupu.
  • Klienci mają otrzymywać standaryzowany „Dokument zawierający informacje
    o umowie ubezpieczenia”, dzięki czemu w przejrzystej formie dowiedzą się wszystkiego o kupowanej ochronie (m.in. zakresie i wyłączeniach odpowiedzialności ubezpieczyciela, sposobie płatności, zgłaszania roszczeń czy możliwości rozwiązania umowy).
  • Agenci będą informować klientów o charakterze i źródle swojego wynagrodzenia oraz szkolić się w określonym przez ustawę wymiarze.

          JN

Udostępnij

Popularne tagi

+ Rozwiń

Porównuj i oszczędzaj!

Mądrze wybieraj ubezpieczenie: komunikacyjne, nieruchomości, turystyczne, życia i zdrowia. Zadzwoń, wylicz online lub przyjdź do placówki

Sprawdź

 

Chcesz ubezpieczyć się osobiście?

Spotkaj się z naszym doradcą.

Znajdź placówkę