Aktualności26 lutego 2018

Deloitte: Auta autonomiczne wymuszą zmiany w komunikacji

Zdaniem ekspertów firmy doradczej Deloitte, towarzystwa muszą przygotować się na wprowadzenie fundamentalnych zmian w ofercie ubezpieczeń komunikacyjnych, obszarze oceny ryzyka, wyceny składki i modeli biznesowych. Powodem jest rozwój zjawisk takich jak auta autonomiczne czy car-sharing, które będą miały coraz większy wpływ na kształt rynku motoryzacyjnego, a w konsekwencji – na rynek ubezpieczeń komunikacyjnych, mających najwyższy udział w ubezpieczeniach majątkowych na świecie (200 mld USD składek w 2015 r. – ok. 33% całości sektora majątkowego).

Z szacunków wynika, że samochody autonomiczne mogą ograniczyć liczbę wypadków nawet o 90%.
Najbardziej przychylni temu rozwiązaniu oraz współdzieleniu aut są mieszkańcy Chin oraz Indii, a także przedstawiciele pokolenia milenialsów (pokolenie ludzi urodzonych w latach 1980-1994) i generacji Z (urodzeni po roku 1994). Według ekspertów Deloitte również w innych krajach i starszych grupach wiekowych akceptacja dla tego typu rozwiązań będzie rosła, jednak stopniowo – tak jak stopniowo zmienia się technologia.

Z badania Deloitte wynika, że konsumenci chcieliby, by ich samochody były przede wszystkim bezpieczne, dlatego najchętniej wyposażyliby je w czujniki, które pozwalają rozpoznawać obiekty na drodze, unikać kolizji czy wezwać pomoc w razie wypadku.

Pojawienie się na drogach pojazdów autonomicznych i coraz większa popularyzacja car-sharingu wpłynie na wysokość składki płaconej przez kierowców. Z jednej strony zminimalizowanie błędów ludzkich, a co za tym idzie mniejsza liczba wypadków samochodowych może wpłynąć na zmniejszenie składek. Z kolei współdzielenie samochodów może zwiększyć składkę, ponieważ komercyjne wykorzystanie auta będzie negatywnie wpływało na jej wysokość.

Zmiany obejmą szereg czynników, m.in. że odpowiedzialność za wypadki i kolizje w coraz mniejszym stopniu będzie spoczywała na kierowcy, a w coraz większym stopniu na producencie pojazdu lub technologii. Powszechność technologii będzie wymagać od firm ubezpieczeniowych wdrożenia zaawansowanych narzędzi analitycznych oraz odpowiedniego przeszkolenia rzeczoznawców i likwidatorów szkód.

Polski rynek ubezpieczeń komunikacyjnych jest jednym z wiodących. Po naszych drogach jeździ ponad 23 mln aut, a w 2016 r. wypłaty z tytułu OC i AC wyniosły 12 mld zł.

 

MZ

Udostępnij

Popularne tagi

+ Rozwiń

MOGĄ SPODOBAĆ CI SIĘ RÓWNIEŻ

Panorama miasta o zachodzie słońca, z wysokimi nowoczesnymi drapaczami chmur i biurowcami skąpanymi w ciepłym złotym słońcu, pod częściowo zachmurzonym niebem.
Aktualności 29 maja 2018

Mówi się w branży

Czytaj dalej
Logo przedstawia tekst superpolisa.pl z super i .pl w kolorze ciemnoniebieskim i polisa w kolorze czerwonym, wszystkie w zaokrąglonej, małej czcionce na białym tle.
Aktualności 17 października 2016

Superpolisa na Targach Franczyza 2016

Czytaj dalej
Grupa pięciu biznesmenów siedzi przy stole konferencyjnym, omawiając dokumenty. Na pierwszym planie tablet wyświetla wykres słupkowy, a w pobliżu znajduje się szklanka wody, obie nieostre. Spotkanie odbywa się w jasno oświetlonym biurze.
Aktualności 27 sierpnia 2015

PIU jednak obowiązkowa

Czytaj dalej
Filiżanka latte z grafiką w kształcie liścia stoi na rustykalnym drewnianym stole obok rogu otwartego laptopa. Ciepłe światło słoneczne rzuca cienie na całą scenę.
Aktualności 29 lipca 2019

MEDIA O NAS – lipiec 2019

Czytaj dalej
Mały niebieski samochodzik jest umieszczony przed kilkoma stosami monet, co sugeruje tematykę oszczędności, finansów lub inwestycji.
Aktualności 8 marca 2016

OC w 2015 roku według UFG

Czytaj dalej

Porównuj i oszczędzaj!

Mądrze wybieraj ubezpieczenie: komunikacyjne, nieruchomości, turystyczne, życia i zdrowia. Zadzwoń, wylicz online lub przyjdź do placówki

Sprawdź

 

Chcesz ubezpieczyć się osobiście?

Spotkaj się z naszym doradcą.

Znajdź placówkę