Deloitte: Auta autonomiczne wymuszą zmiany w komunikacji
Zdaniem ekspertów firmy doradczej Deloitte, towarzystwa muszą przygotować się na wprowadzenie fundamentalnych zmian w ofercie ubezpieczeń komunikacyjnych, obszarze oceny ryzyka, wyceny składki i modeli biznesowych. Powodem jest rozwój zjawisk takich jak auta autonomiczne czy car-sharing, które będą miały coraz większy wpływ na kształt rynku motoryzacyjnego, a w konsekwencji – na rynek ubezpieczeń komunikacyjnych, mających najwyższy udział w ubezpieczeniach majątkowych na świecie (200 mld USD składek w 2015 r. – ok. 33% całości sektora majątkowego).
Z szacunków wynika, że samochody autonomiczne mogą ograniczyć liczbę wypadków nawet o 90%.
Najbardziej przychylni temu rozwiązaniu oraz współdzieleniu aut są mieszkańcy Chin oraz Indii, a także przedstawiciele pokolenia milenialsów (pokolenie ludzi urodzonych w latach 1980-1994) i generacji Z (urodzeni po roku 1994). Według ekspertów Deloitte również w innych krajach i starszych grupach wiekowych akceptacja dla tego typu rozwiązań będzie rosła, jednak stopniowo – tak jak stopniowo zmienia się technologia.
Z badania Deloitte wynika, że konsumenci chcieliby, by ich samochody były przede wszystkim bezpieczne, dlatego najchętniej wyposażyliby je w czujniki, które pozwalają rozpoznawać obiekty na drodze, unikać kolizji czy wezwać pomoc w razie wypadku.
Pojawienie się na drogach pojazdów autonomicznych i coraz większa popularyzacja car-sharingu wpłynie na wysokość składki płaconej przez kierowców. Z jednej strony zminimalizowanie błędów ludzkich, a co za tym idzie mniejsza liczba wypadków samochodowych może wpłynąć na zmniejszenie składek. Z kolei współdzielenie samochodów może zwiększyć składkę, ponieważ komercyjne wykorzystanie auta będzie negatywnie wpływało na jej wysokość.
Zmiany obejmą szereg czynników, m.in. że odpowiedzialność za wypadki i kolizje w coraz mniejszym stopniu będzie spoczywała na kierowcy, a w coraz większym stopniu na producencie pojazdu lub technologii. Powszechność technologii będzie wymagać od firm ubezpieczeniowych wdrożenia zaawansowanych narzędzi analitycznych oraz odpowiedniego przeszkolenia rzeczoznawców i likwidatorów szkód.
Polski rynek ubezpieczeń komunikacyjnych jest jednym z wiodących. Po naszych drogach jeździ ponad 23 mln aut, a w 2016 r. wypłaty z tytułu OC i AC wyniosły 12 mld zł.
MZ