Diagnoza Społeczna 2015. Czy Polacy ufają ubezpieczycielom?
Pod koniec 2015 roku pojawiła się kolejna Diagnoza Społeczna – cykliczne badanie jakości i warunków życia Polaków. Wśród objętych ankietą tematów jest m.in. stosunek mieszkańców Polski do instytucji finansowych. Co wynika z najświeższych danych?
Okazuje się, że na przestrzeni ostatnich dwóch lat (Diagnoza Społeczna publikowana jest w cyklu 2-letnim, więc poprzednie badanie opublikowano w 2013 roku) wszystkie instytucje finansowe, w tym także te działające na rynku ubezpieczeniowym, sporo zyskały w oczach obywateli Polski. I to pomimo głośnych tematów, które mogły nadwyrężyć zaufanie konsumentów, np. ograniczenie udziału OFE w systemie emerytalnym, zawirowania wokół kredytów zaciąganych we frankach szwajcarskich czy negatywne doniesienia z obszaru ubezpieczeń na życie z funduszem kapitałowym.
Większa ufność – kilka procent na plus…
Chyba można powiedzieć, że systematycznie rośnie świadomość ubezpieczeniowa Polaków, bo już przed dwoma laty autorzy Diagnozy Społecznej obserwowali wzrost zaufania do zakładów ubezpieczeń. Tendencja jest nadal rosnąca i wydaje się, że bez wzrostu wiedzy na temat polis nie byłoby to możliwe. Autorzy badania odliczyli osoby, które nie mają zdania na ten temat i w rezultacie w stopniu dużym i umiarkowanym na koniec 2015 roku ubezpieczycielom życiowym ufało 52,7% (o 5,4% więcej w porównaniu z wynikami Diagnozy Społecznej 2013), natomiast majątkowym 49,4% (wzrost o 4,9%). Warty odnotowania jest więc fakt, że, niezależnie od rodzaju ubezpieczeń, zaufanie do oferującej je instytucji przewyższało nieufność wobec niej.
Nie należy jednak zapominać, że w zależności od danych demograficznych i społeczno-zawodowych stopień zaufania do instytucji finansowych jest zróżnicowany. Inaczej mówiąc, w zależności od naszej sytuacji życiowej i wieku jesteśmy bardziej lub mniej skłonni zaufać firmom z sektora finansowego. Jak czytamy w Diagnozie Społecznej: „Na ogół wyższe od przeciętnego stopnie zaufania do poszczególnych instytucji finansowych wykazują osoby w średnim wieku (25 – 44 lata), osoby legitymujące się przynajmniej średnim wykształceniem, osoby lepiej sytuowane materialnie, przedsiębiorcy prywatni i ich pracownicy, osoby pracujące w sektorze publicznym”.
60% badanych z ubezpieczeniem
W bieżącej edycji Diagnozy Społecznej znalazło się pytanie o posiadanie ubezpieczeń, dzięki któremu można stwierdzić, czy o zaufaniu do rynku wypowiadają się osoby korzystające z dostępnych na nim produktów. Respondenci musieli powiedzieć, czy w ogóle mają wykupioną jakąś polisę, a także jakiego rodzaju (pytano tylko o kilka typów ochrony). Nieco ponad 60% badanych ma ubezpieczenie, 30,4% posiada polisą grupową, 27,6% prywatnie zakupioną „życiówkę”, 15,3% OC w życiu prywatnym, 6,3% AC, natomiast 5,4% zdrowotne w związku z wyjazdem za granicę.
Na temat polis wypowiadali się więc także ankietowani, którzy ubezpieczenia nie mają. Warto o tym pamiętać, bo może to mieć pewien wpływ na końcowe statystyki. Ale i tak nie zmienia to faktu, że mamy do czynienia z optymistyczną dla branży tendencją i być może stałym, równomiernym wzrostem poziomu zaufania do towarzystw ubezpieczeniowych.
Pełna treść Diagnozy Społecznej 2015 jest dostępna TUTAJ.