Likwidacja szkód na wyższym poziomie
1 kwietnia 2015 roku dla branży ubezpieczeniowej jest dniem wyjątkowym.. Zaczyna obowiązywać rekomendacja oraz dwa zbiory wytycznych Komisji Nadzoru Finansowego (KNF).
Kierowców szczególnie zainteresować powinny wchodzące w życie wytyczne dotyczące likwidacji szkód komunikacyjnych. Głównym założeniem dokumentu jest próba ustabilizowania rynku w zakresie wypłat odszkodowań, konsekwencją czego będzie wzrost wypłacanych świadczeń. Regulacje wydane przez KNF nakazują respektować zasady pełnego odszkodowania w zależności od tego, czy kierowca zdecydował się na likwidację w oparciu o rachunki z warsztatu naprawczego, czy na podstawie kalkulacji kosztorysowej ubezpieczyciela. W przypadku drugiej możliwości, kosztorys musi być sporządzany w oparciu o rynkową wartość usługi oraz koszt nowych części zamiennych. Ponadto w zaleceniach KNF znajduje się także zapis o unikaniu stosowania amortyzacji w stosunku do wszystkich uszkodzonych części.
Wprowadzone zmiany obligują ubezpieczyciela do uwzględnienia utraty wartości handlowej pojazdy, gdy taka miała miejsce. Natomiast w przypadku gdy naprawa auta jest ekonomicznie nieopłacalna ubezpieczyciel jest zobowiązany do wystosowania uzasadnienia zawierającego wszystkie niezbędne wyceny, ma to na celu rozwiązania problemu nadużywania szkód całkowitych przez ubezpieczycieli.
Wytyczne wystosowane przez KNF odnoszą się także do kwestii pojazdu zastępczego. Od dziś każda taka sytuacja będzie rozpatrywana indywidualnie, a zwrot kosztów za tą usługę będzie adekwatny do ich celowości i ekonomicznego uzasadnienia.
Pozostałe wchodzące w życie w dniu dzisiejszym akty wydane przez KNF dotyczą dobrych praktyk w bancassurance, obowiązku dokładnego informowania klienta oraz nowych zasad dystrybucji ubezpieczeń.
PF