Mówi się w branży…
Kary za brak OC, wyniki badania opinii na temat sankcji dla osób jeżdżących bez obowiązkowej polisy, a także funkcja niezależnego rzeczoznawcy, proponowana przez Rzecznika Finansowego – to najczęściej komentowane tematy w ostatnim czasie. Poniżej kilka najciekawszych wypowiedzi.
Elżbieta Wanat-Połeć, prezes UFG, na temat wyników badania opinii o karach dla osób unikających zakupu polisy OC (główny wniosek płynący z raportu: Polacy są niechętni kierowcom bez polisy):
To są bardzo optymistyczne wyniki, bo pokazujące wzrost świadomości Polaków odnośnie tego, czym jest poruszanie się po drogach bez ważnej polisy. Od lat staramy się w UFG pokazywać kierowcom konsekwencje braku tego ubezpieczenia i cieszy, że udaje nam się dotrzeć przekazem do coraz większej grupy Polaków.
Źródło: Bankier
Damian Andruszkiewicz z towarzystwa ubezpieczeń Compensa przypomina, że wysokość kary za brak OC nierozerwalnie wiąże się z wysokością minimalnej płacy Polaków:
Obserwacja, jak historycznie kształtują się płace minimalne, pozwala stwierdzić, że rosną one co roku. W pewnym sensie można powiedzieć, że jednocześnie z biegiem lat coraz mniej opłaca się też rezygnacja z posiadania polisy czy po prostu nieumyślny brak ubezpieczenia. Dla przykładu: 5 lat temu brak OC oznaczał dla właściciela samochodu osobowego maksymalnie 3 tys. zł kary, czyli aż o 1 tys. zł mniej niż teraz i 1,2 tys. zł w porównaniu ze stawką planowaną na 2018 r.
Źródło: Moto
Marcin Jaworski, ekspert ds. komunikacji i edukacji w Biurze Rzecznika Finansowego, zauważa potrzebę kontrolowania działania zakładów ubezpieczeniowych pod względem przyjmowania skarg na OC komunikacyjne:
Każdego dnia roboczego trafia do Rzecznika Finansowego około 16 skarg na OC komunikacyjne. Szacujemy, że w tym roku będzie ich około 4 tysięcy, czyli podobna liczba jak w ubiegłym roku. Niestety te wartości nie maleją, mimo że od wydania wytycznych KNF dotyczących likwidacji szkód mijają już prawie 3 lata. Dlatego postanowiliśmy przyjrzeć się praktykom zakładów ubezpieczeń. Niestety wnioski nie są optymistyczne. Część wytycznych jest ignorowana, a tam gdzie zakłady ubezpieczeń zmodyfikowały swoje procedury, pojawiły się inne sposoby obniżania odszkodowań.
Źródło: Finanse
Rzecznik Finansowy, Aleksandra Wiktorow, proponuje modyfikację obecnego modelu likwidacji szkód komunikacyjnych:
Klient, który jest niezadowolony z wyceny szkody w ubezpieczeniu komunikacyjnym musi złożyć reklamację w swoim zakładzie ubezpieczeń. Jeżeli jest niezadowolony z rozpatrzenia tej reklamacji podejmuje dalsze działania. My proponujemy włączyć w ten proces nową instytucję: niezależnego rzeczoznawcę.
Źródło: Biznes Gazeta Prawna
Aleksander Daszewski Z Biura Rzecznika Finansowego tak ideę powołania niezależnego rzeczoznawcy:
Chcemy poprawić jakość likwidacji szkód z OC komunikacyjnego i stworzyć gwarancje dla obywateli, że otrzymają należne odszkodowanie bez konieczności długiego i kosztownego procesu sądowego.
Źródło: TVN24