Nowa era w PZU
9 stycznia 2018 r. zarząd PZU SA ogłosił aktualizację strategii spółki do roku 2020. Zmienia się model działania całej Grupy PZU, która docelowo chce zostać jedną z najbardziej innowacyjnych instytucji w branży finansowej w Europie.
Nowy model działania spółki łączy wszystkie aktywności (ubezpieczenia na życie, majątkowe, zdrowotne, inwestycje, emerytury, ochronę zdrowia, bankowość, usługi assistance) i integruje je wokół klienta, pomagając mu dbać o przyszłość. Firma obiera model usługowy, odróżniający ją od klasycznego modelu relacji klientów z ubezpieczycielem, w którym do jedynego kontaktu dochodzi dopiero po zaistnieniu szkody. W nowej strategii dużo miejsca poświęcono inicjatywom wzbogacającym wiedzę o kliencie i wspierającym ubezpieczyciela w jeszcze szybszym dotarciu do niego.
Nowe PZU stawia na sztuczną inteligencję i lepsze wykorzystanie baz danych. Ubezpieczyciel stworzy klub lojalnościowy oraz rozbuduje integrujący usługi w jednym miejscu portal moje.pzu.pl, pozwalając klientom m.in. kontrolować posiadaną ochronę ubezpieczeniową, kupić nowe polisy, zlikwidować szkodę, zarządzać opieką zdrowotną, w tym terminami wizyt lekarskich, a także inwestować oraz korzystać z usług bankowych.
Innowacje
Już wkrótce, jako pierwszy ubezpieczyciel w Europie, PZU przedstawi swoim klientom PZU GO – innowacyjne rozwiązanie telematyczne poprawiające bezpieczeństwo kierowców. Aplikacja mobilna połączona z niewielkim urządzeniem typu beacon w razie kolizji lub wypadku automatycznie wezwie pomoc. Zestaw czujników pozwoli na wykrycie sytuacji awaryjnej i wysłanie sygnału do centrum alarmowego PZU, które skontaktuje się z kierowcą w celu zapewnienia niezbędnego wsparcia. W przypadku braku możliwości kontaktu na miejsce wypadku wysłane zostaną służby ratunkowe. W ramach programów partnerskich PZU GO zapewni kierowcom z polisą PZU pakiet benefitów, a w przyszłości również tańsze polisy komunikacyjne dla najlepszych z nich.
PZU zapowiedziało także wdrożenie innych nowości, wpisujących się w nową strategię, m.in. nowoczesną, ograniczoną do zaledwie kilku pytań taryfikację w ubezpieczeniach mieszkaniowych, uruchomienie symptom checker – usługi diagnostyki medycznej opartej o sztuczną inteligencję czy wideokonsultacje lekarskie.
Partnerstwo
Ubezpieczyciel ogłosił również nawiązanie współpracy pomiędzy z PLL LOT oraz Allegro.pl. Współpraca strategiczna z PLL LOT zapewni przewoźnikowi pełne spektrum ubezpieczeń i usług dostosowanych do potrzeb i oczekiwań klientów w podróży: ubezpieczenia podróżne wzbogacone o elementy związane z usługami medycznymi, assistance i concierge w kanałach dystrybucji biletów lotniczych PLL LOT.
Partnerstwo strategiczne z Allegro będzie opierało się na kilku elementach. Najważniejszy z nich to sprzedaż i dystrybucja innowacyjnych produktów ubezpieczeniowych dostosowanych do specyfiki potrzeb kupujących oraz sprzedawców w serwisie allegro.pl. Kolejnymi obszarami współpracy będą sprawy związane z obsługą i likwidacją szkód.
Cele biznesowe
Już teraz cała grupa PZU, wraz z Aliorem i Pekao, to 22 mln klientów i interakcje z 80% wszystkich polskich gospodarstw domowych. W stosunku do 2017 roku spółka ma ambicję podwyższenia wskaźniku rentowności Grupy o ponad 7 p.p. – do przeszło 22% w roku 2020. Liczy również na pozyskanie miliarda złotych składki ubezpieczeniowej ze współpracy z bankami, miliona nowych klientów dla banków oraz zwiększenie przychodów w segmencie „zdrowie” do miliarda złotych. Również do 2020 roku PZU zamierza osiągnąć 50% udziału w rynku direct. Zaplanowana konsolidacja rynku zarządzania aktywami i pomnażanie oszczędności klientów ma zwiększyć ponad dwukrotnie wartość portfela, jakim dysponuje Grupa PZU.