Nowa ustawa o dystrybucji ubezpieczeń
1 października jest pierwszym dniem stosowania przepisów nowej ustawy o dystrybucji ubezpieczeń, która wprowadziła do polskiego porządku prawnego postanowienia dyrektywy IDD (Insurance Distribution Directive), zaostrzające wymogi stawiane sprzedawcom ubezpieczeń. Nowe regulacje zastąpiły dotychczas obowiązującą ustawę o pośrednictwie ubezpieczeniowym.
Jedną z najważniejszych zmian jest wprowadzenie obowiązku analizy potrzeb klienta. Dopiero po analizie pośrednik powinien dać klientowi rzetelną informację, który z produktów będzie dla niego najlepszy. Prawodawca chce umożliwić klientowi podjęcie świadomej decyzji, by umowa ubezpieczenia lub gwarancji była zgodna z jego wymaganiami i potrzebami w zakresie ochrony ubezpieczeniowej.
Obowiązki informacyjne
Klient ma otrzymywać odpowiednie informacje o produkcie i dystrybutorze. Ustawa zobowiązuje dystrybutorów do uczciwego, rzetelnego i profesjonalnego postępowania, zgodnie z najlepiej pojętym interesem klientów. Będą oni zobowiązani do ujawnienia, czy za swoją pracę otrzymują honorarium (płacone bezpośrednio przez klienta), prowizję (uwzględnioną w kwocie składki ubezpieczeniowej), czy inny rodzaj wynagrodzenia. Klient otrzyma również podstawowe informacje o produkcie, jeśli dystrybutorem będzie zakład ubezpieczeń. Nowe przepisy zobowiązują także agentów oferujących ubezpieczenie uzupełniające do powiadamiania klienta, czy działają na rzecz jednego czy wielu towarzystw oraz poinformowania go o firmach, na rzecz których wykonuje działalność agencyjną.
Ustawa pierwotnie miała obowiązywać od 23 lutego 2018 r.
WT