Aktualności12 października 2015

Nowy rzecznik pomoże odzyskać pieniądze

Wczoraj weszła w życie ustawa o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o rzeczniku finansowym. Nowa instytucja powstała na bazie funkcjonującego dotychczas Rzecznika Ubezpieczonych. Funkcję Rzecznika Finansowego objęła szefowa Biura RzU prof. Aleksandra Wiktorow.

O nowej ustawie pisaliśmy już pięć miesięcy temu (tutaj), kiedy jej projekt wpłynął do Sejmu. Wczoraj nowe zasady rozpatrywania reklamacji przez podmioty rynku finansowego weszły w życie. Zawarte w ustawie rozwiązania mają na celu zwiększenie ochrony klientów banków, SKOK, funduszy inwestycyjnych, biur maklerskich i instytucji płatniczych. Wszyscy klienci indywidualni zyskali możliwość skorzystania z procedur reklamacji usług finansowych i czuwającego nad nimi Rzecznika Finansowego.

Nowa instytucja została powołana aby reprezentować interesy klientów instytucji finansowych, ale także rozpatrywać skierowane przez nich skargi i wnioski. Rolą RzF będzie opiniowanie aktów prawnych dotyczących rynku finansowego, występowanie do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej bądź o wydanie lub zmianę innych aktów prawnych w sprawach dotyczących organizacji i funkcjonowania rynku finansowego. Do jego uprawnień należy też możliwość nałożenia do 100 tys. zł kary na podmioty rynku finansowego, które nie dotrzymują terminów rozpatrywania reklamacji. Rzecznik będzie powoływany przez premiera na wniosek Ministra Finansów na czteroletnią kadencję. Jako pierwsza funkcję tę obejmie dotychczasowa Rzecznik Ubezpieczonych, prof. Aleksandra Wiktorow.

W wywiadzie dla „Rzeczpospolitej” nowa Rzecznik Finansowa, tłumaczy, że przepisy zostały tak skonstruowane, że to klient najpierw będzie musiał wziąć sprawy w swoje ręce. Od wczoraj składanie skarg do rzecznika jest możliwe dopiero po zakończeniu rozpatrywania reklamacji przez firmę ubezpieczeniową, bank czy fundusz inwestycyjny. To istotna zmiana dla ubezpieczonych, którzy do tej pory mogli złożyć skargę do Rzecznika Ubezpieczonych w dowolnym momencie. W myśl nowych przepisów niezadowolony z usług finansowych klient będzie musiał najpierw złożyć reklamację u świadczeniodawcy. Podmiot ten będzie miał 30 dni na odpowiedź. W szczególnie skomplikowanych przypadkach odpowiedź na reklamacje będzie mogła być udzielona w terminie 60 dni. Musi ją jednak poprzedzić pismo wyjaśniające przyczynę opóźnienia.

Reklamację (w formie pisemnej, ustnej lub elektronicznej) będzie można złożyć w każdej jednostce danej instytucji finansowej. W przypadku niedotrzymania przez instytucję finansową terminu na rozpatrzenie reklamacji, będzie się ją uważać za rozpatrzoną zgodnie z wolą wnoszącego.

Co więcej, o procedurach dotyczących składania i rozpatrywania reklamacji instytucje finansowe będą musiały dokładnie informować swoich klientów i zamieszczać je w umowie.

Udostępnij

Popularne tagi

+ Rozwiń

MOGĄ SPODOBAĆ CI SIĘ RÓWNIEŻ

Aktualności 2 maja 2018

PZU: Nowa polisa Ja Plus

Czytaj dalej
Aktualności 29 sierpnia 2018

Ubezpieczenie dla ucznia

Czytaj dalej

Porównuj i oszczędzaj!

Mądrze wybieraj ubezpieczenie: komunikacyjne, nieruchomości, turystyczne, życia i zdrowia. Zadzwoń, wylicz online lub przyjdź do placówki

Sprawdź

Na lotnisku uświadomiłam sobie, że nie mam żadnego ubezpieczenia na podróż. Wyszukałam w tablecie porównywarkę i w ciągu kilku minut miałam polisę na mailu. Polecam Superpolisę w sytuacjach podbramkowych 🙂

Zofia Kwiatkowska z Poznania

Ubezpieczenie mieszkania kupiłam podczas niedzielnych zakupów w galerii handlowej. Agentka dopasowała ubezpieczenie do moich potrzeb. Blisko, szybko i wygodnie 🙂

Iwona Tetelmajer z Pasłęka

Szukając ubezpieczenia na samochód zadzwoniłam na nr 801 000 000. Porównałam oferty kilkunastu towarzystw i kupiłam dużo tańsze OC, niż proponował poprzedni ubezpieczyciel!

Alicja Żuławska z Warszawy