Aktualności10 września 2015

Sąd Najwyższy interpretuje ustawę o ochronie konkurencji i konsumentów

Sąd Najwyższy, odpowiadając na pytanie sądu apelacyjnego w sporze pomiędzy Uniqa TU, a UOKiK, zdecydował, że osoba poszkodowana w wypadku komunikacyjnym nie jest konsumentem w rozumieniu ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, więc nie może korzystać z praw wynikających z tej ustawy. Także UOKiK nie może nakładać kar na ubezpieczyciela.

 

SN w uchwale z 9 września (III SZP 2/15) doszedł do wniosku, że nie ma podstaw do rozszerzenia interpretacji definicji konsumenta w przypadku poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych. Poszkodowany w wypadku – osoba fizyczna, nieprowadząca działalności gospodarczej – nie pozostaje bowiem w żadnej relacji prawnej z ubezpieczycielem, gdyż takiej relacji nie tworzy samo zgłoszenie roszczenia. Poszkodowany nie korzysta u ubezpieczyciela z usługi ubezpieczeniowej. W efekcie za konsumenta należy więc uznać jedynie osobę, która sama dokonuje zakupu polisy lub też jest ubezpieczonym. Oznacza to, że poszkodowany nie może w dochodzeniu swych roszczeń powoływać się na prawa chroniące konsumentów.

 

Decyzja sądu jest dużym zaskoczeniem dla organizacji konsumenckich, które do tej pory skłonne były uważać poszkodowanego za konsumenta. Uważają, że w tym momencie zaczyna się dzielenie poszkodowanych na dwie kategorie – konsumentów i niekonsumentów, różnicując przysługujące im prawa.

 

Decyzja jest bardzo ważna dla całej branży ubezpieczeniowej, gdyż systematyzuje status osoby poszkodowanej, a tym samym oszczędza ubezpieczycielom przyszłych potencjalnych sporów
z UOKiK w podobnych sprawach.

 

 

Piotr Czublun
radca prawny/partner

CZUBLUN TRĘBICKI Kancelaria Radców Prawnych Sp. p.

zestawienie logo_srodek

 

 

Udostępnij

Popularne tagi

+ Rozwiń

MOGĄ SPODOBAĆ CI SIĘ RÓWNIEŻ

Aktualności 1 marca 2019

Aviva coraz bardziej cyfrowa

Czytaj dalej
Aktualności 8 listopada 2017

ERGO Hestia oferuje CarSharing

Czytaj dalej

Porównuj i oszczędzaj!

Mądrze wybieraj ubezpieczenie: komunikacyjne, nieruchomości, turystyczne, życia i zdrowia. Zadzwoń, wylicz online lub przyjdź do placówki

Sprawdź

Na lotnisku uświadomiłam sobie, że nie mam żadnego ubezpieczenia na podróż. Wyszukałam w tablecie porównywarkę i w ciągu kilku minut miałam polisę na mailu. Polecam Superpolisę w sytuacjach podbramkowych 🙂

Zofia Kwiatkowska z Poznania

Ubezpieczenie mieszkania kupiłam podczas niedzielnych zakupów w galerii handlowej. Agentka dopasowała ubezpieczenie do moich potrzeb. Blisko, szybko i wygodnie 🙂

Iwona Tetelmajer z Pasłęka

Szukając ubezpieczenia na samochód zadzwoniłam na nr 801 000 000. Porównałam oferty kilkunastu towarzystw i kupiłam dużo tańsze OC, niż proponował poprzedni ubezpieczyciel!

Alicja Żuławska z Warszawy