UFG: najnowsze dane dot. braku polisy OC

Wiktoria Tkacz Wiktoria Tkacz
Opublikowano: 10.05.2018, w kategorii:

Z ostatniej analizy Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG) wynika, że najczęstszą przyczyną braku OC posiadaczy pojazdów mechanicznych w latach 2013-17 było wygaśnięcie polisy poprzedniego właściciela po zakupie używanego auta (37% spraw). Brak polisy OC najczęściej wynika z nieznajomości przepisów i błędnego postępowania nowego właściciela po zakupie auta, dlatego UFG podkreśla znaczenie uświadamiania osobom kupującym używany pojazd, że mogą korzystać z OC zbywcy tylko do końca okresu, który widnieje na polisie.

Drugą istotną przyczyną było nieopłacenie raty składki za OC, powodujące wygaśnięcie umowy ubezpieczenia (24%). Niemal równie często powodem było przekonanie, że niesprawny i nieużytkowany pojazd nie wymaga wykupienia ubezpieczenie (20%). Kolejne pozycje na liście zajmują brak pieniędzy na opłacenie składki oraz opóźnienie przy zawarciu polisy OC po zakupie nowego pojazdu lub po rejestracji auta sprowadzonego z zagranicy.

UFG w swoim raporcie podkreśla, że wzrosła wykrywalność kierowców bez polisy OC, a system ubezpieczeń odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych jest coraz szczelniejszy. Fundusz od ponad sześciu lat rozwija własne narzędzia do typowania nieubezpieczonych, zwłaszcza dzięki informacjom z ogólnopolskiej bazy polis komunikacyjnych. Od początku 2013 r. do końca 2017 r. UFG wykrył łącznie ponad 61 tysięcy nieubezpieczonych. Dodatkowo, tak jak przed uruchomieniem bazy polis komunikacyjnych, instytucja otrzymuje informacje o potencjalnych nieubezpieczonych dzięki kontrolom tzw. organów zewnętrznych, przede wszystkim policji, wydziałów komunikacji i straży granicznej.

Według Elżbiety Wanat – Połeć, prezes UFG, w ciągu ostatnich pięciu lat udział nieubezpieczonych wykrytych dzięki kontrolom własnym UFG zwiększył się z 30 do 60%. (w ogólnej liczbie zidentyfikowanych osób bez OC). Bez udziału właściciela pojazdu identyfikowanych jest już sześciu na dziesięciu nieubezpieczonych. Działania te są również zbieżne z projektem rozwiązań eliminujących papierowe dokumenty, w tym również polisy, co zapowiada Ministerstwo Cyfryzacji przy modernizacji CEPiK. Aktualnie Fundusz szacuje, że w Polsce może być około  80-90 tysięcy nieubezpieczonych pojazdów, co stanowi 0,4-0,5%wszystkich pojazdów biorących udział w ruchu.

WT

Polecane wpisy z tej kategorii

Popularne tagi

Mogą spodobać Ci się również

Niekorzystny wizerunek ubezpieczycieli

Niekorzystny wizerunek ubezpieczycieli

PZU stawia na rozwój kompetencji pracowników

PZU stawia na rozwój kompetencji pracowników

Kup polisę na wakacyjny urlop

Kup polisę na wakacyjny urlop