Aktualności30 marca 2018
WDROŻENIE USTAWY O DYSTRYBUCJI UBEZPIECZEŃ (IDD)
Z czego wynika nowelizacja prawa o dystrybucji ubezpieczeń? Kiedy zacznie obowiązywać i co zmieni w codziennej pracy agenta?
Zapraszamy do lektury!
- Prace nad nowym prawem mają na celu wykonanie przepisów Unii Europejskiej
w sprawie dystrybucji ubezpieczeń (ang. Insurance Distribution Directive,
w skrócie: IDD), która weszła w życie 23 lutego 2016 r. - Na włączenie dyrektywy do swojego prawa państw członkowskie UE otrzymały
2 lata od tej daty. - Prace nad polską ustawą o dystrybucji ubezpieczeń zakończyły się 28 grudnia
2017 r. (podpis Prezydenta RP). - Ze względu na opóźnienia w przygotowaniach Parlament Europejski i niektóre państwa członkowskie wystąpiły z wnioskiem o przesunięcie obowiązywania nowych przepisów o 7 miesięcy – do 1 października 2018 r.
- Miało to umożliwić dystrybutorom ubezpieczeń, reasekuracji i organowi nadzoru branży ubezpieczeniowej lepsze przygotowanie się do rozpoczęcia stosowania nowych regulacji.
- Nasz kraj nie zgłosił sprzeciwu wobec opóźnienia.
- 12 lutego ustawa została podpisana przez Prezydenta RP.
- Przepisy ustawy dystrybucyjnej zaczną obowiązywać 1 października 2018 r.
Co IDD zmienia w pracy agenta?
- Podstawowym celem unijnych przepisów jest ochrona interesu klientów, czemu sprzyjać ma większa przejrzystość procesu sprzedaży ubezpieczeń.
- Nowe regulacje nakładają na sprzedawców więcej obowiązków informacyjnych,
by klienci dowiadywali się jak najwięcej o kupowanym produkcie, jego zaletach/wadach oraz obsłudze posprzedażowej. - Agenci nadal będą działali w imieniu lub na rzecz ubezpieczycieli, ale nowe przepisy nałożą na nich dodatkowe obowiązki, wskutek czego ze sprzedawców ubezpieczeń staną się w większym stopniu doradcami ubezpieczeniowymi, dla których najważniejsze mają być realne potrzeby klienta.
- W ten sposób kupujący mają zyskać pewność, że wybrana ochrona to najlepsze
z dostępnych na rynku rozwiązań.
Jak zmiany mają wyglądać w praktyce?
- Agenci będą rozpoczynać obsługę klienta od precyzyjnej analizy jego potrzeb
i wystawienia mu rekomendacji do zakupu. - Klienci mają otrzymywać standaryzowany „Dokument zawierający informacje
o umowie ubezpieczenia”, dzięki czemu w przejrzystej formie dowiedzą się wszystkiego o kupowanej ochronie (m.in. zakresie i wyłączeniach odpowiedzialności ubezpieczyciela, sposobie płatności, zgłaszania roszczeń czy możliwości rozwiązania umowy). - Agenci będą informować klientów o charakterze i źródle swojego wynagrodzenia oraz szkolić się w określonym przez ustawę wymiarze.
JN