UFG. Mniej wypadków, więcej wypłat

Jakub Nowiński Jakub Nowiński
Opublikowano: 29.03.2019, w kategorii:

Zgodnie z danymi marcowego raportu Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG), przygotowanego na podstawie danych z ogólnopolskiej bazy polis komunikacyjnych, łączna wartość odszkodowań i świadczeń wypłaconych w 2018 r. przez ubezpieczycieli z tytułu wypadków drogowych wyniosła 10,5 mld zł. To o ponad 3% więcej niż w 2017 r.

Statystyki ubezpieczycieli pokazują, że dynamika wartości ich wypłat za szkody na drodze rośnie szybciej niż dynamika liczby pojazdów przybywających na polskich drogach. Wynika z tego, że odnotowywana przez policję stopniowa poprawa bezpieczeństwa na drogach raczej nie spowoduje znaczącego obniżenie cen polis OC w dłuższej perspektywie.

Jak duży jest spadek liczby wypadków na drogach? W ubiegłym roku odnotowano ich 31,4 tys., wobec 32,8 tys. w roku poprzednim. Oznacza to spadek o 4 punkty procentowe – i to pomimo rosnącej liczby pojazdów poruszających się po naszych drogach. Dowodem na to ostatnie jest wzrost liczby aktywnych polis OC posiadaczy pojazdów, która zwiększyła się o również o 4% w ciągu roku, osiągając na koniec 2018 r. liczbę 24,6 mln sztuk.

Mimo tych liczb ubezpieczyciele wypłacają coraz więcej pieniędzy z tytułu zdarzeń drogowych. Kategorią, w której odnotowuje się największe wzrosty, są odszkodowania za szkody majątkowe wypłacane z OC ppm. Z danych ogólnopolskiej bazy polis OI UFG, zbierającej informacje od ubezpieczycieli, wynika że w 2018 roku towarzystwa wypłaciły z tego tytułu blisko 5 mld złotych. To aż o 7% więcej niż rok wcześniej.

Jakie czynniki składają się na wzrost wypłat?

Po pierwsze, poszerza się katalog świadczeń, które muszą spełnić ubezpieczyciele komunikacyjni w ramach polis OC. Do tej kategorii należy choćby konieczność zapewnienia poszkodowanym auta zastępczego na czas naprawy pojazdu.

Po drugie, coraz popularniejsze stają się cesje roszczeń z tych polis na rzecz warsztatów naprawczych. Dokonując takiej cesji, poszkodowany często nie zdaje sobie sprawy, że pomimo iż jego auto jest już naprawione, nabywca cesji (czyli warsztat) może jeszcze zażądać dodatkowych kwot od ubezpieczyciela, znacznie przekraczających rzeczywisty koszt naprawy tego samochodu.

Po trzecie, jeździmy coraz lepszymi i – co za tym idzie – droższymi samochodami. A to oznacza, że ich naprawy również są odpowiednio droższe.  

Odszkodowania z tytułu OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, łącznie ze świadczeniami za szkody osobowe, wyniosły w ubiegłym roku 6,2 mld zł. Oznacza to 3-procentowy wzrost rok do roku. W tym czasie zakłady ubezpieczeń wypłaciły 4,3 mld zł z ubezpieczenia AC (4-procentowy wzrost rok do roku).

Rekordowymi miesiącami pod kątem liczby wypadków i zgłaszanych szkód były październik i maj: zgłoszono w nich 149,1 tys. szkód z OC ppm. oraz 147,4 tys. z AC W. Co ciekawe najmniej wypadków, z których zgłoszone zostało roszczenie, wydarzyło się w listopadzie (łącznie 118,8 tys. szkód z OC i AC), czyli w miesiącu, który nastąpił zaraz po rekordowym październiku.

JN

Polecane wpisy z tej kategorii

Popularne tagi

Mogą spodobać Ci się również

„Multiagencje rozwijają sieci” – Rzeczpospolita

„Multiagencje rozwijają sieci” – Rzeczpospolita

Dlaczego Twój klient powinien zapoznać się z poradnikiem dotyczącym zadośćuczynień?

Dlaczego Twój klient powinien zapoznać się z poradnikiem dotyczącym zadośćuczynień?

Media o nas – Styczeń 2016

Media o nas – Styczeń 2016